Rapamune (sirolimus) توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان بیماری پیشرونده و نادر ریوی مورد تایید قرارگرفت. این بیماری خانم ها را در سنین باروری تحت تاثیر قرار می دهد.

Lymphangioleiomyomatosis (LAM) با رشد غیر نرمال سلول های ماهیچه ای صاف در بافت های ریه مشخص می شود. این امر سبب انسداد جریان هوا در ریه ها شده و مانع از اکسیژن رسانی به بقیه بافت های بدن می شود. بر اساس گفته FDA، این بیماری بسیار نادر تنها 2 تا 5 خانم را در هر یک میلیون خانم در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

این دارو نخستین بار در سال 1999 مورد تایید قرار گرفت تا در بین افراد 13 ساله به بالا که عمل پیوند کلیه انجام داده اند، به منظور جلوگیری از پس زدن پیوند، استفاده شود. این نخستین دارویی است که  برای درمان LAM به کار می رود.   

FDA افزود امتیاز تولید این دارو با شرکت فیلادلفیا-فایزر است، انگیزه های مالی در این پروژه بخشی از برنامه هایی است که برای ایجاد داروهایی برای درمان شرایط نادر به کار می رود.

شایع ترین اثرات جانبی این دارو عبارت است از زخم های دهان، لب، اسهال، دردهای شکمی، تهوع، گلو درد، آکنه و درد در قفسه سینه. شدید ترین عارضه جانبی این دارو عبارت است از واکنش های شبه آلرژیک و تورم.

تاریخ انتشار: 1394/03/15
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه