تحقیقات جدید نشان داده است، تعداد کمی از خانم ها که به لحاظ پوکی استخوان در خطر بالایی قرار دارند، از این نظر تست های لازم را انجام می دهند حال آن که خیلی از خانم هایی که در خطر کمی قرار دارند، چکاپ  می شوند.

رهبر تحقیقات دکتر  Anna Lee Amarnath از دانشگاه کالیفرنیا داویس، سوابق پزشکی حدود 51000 خانم در بازه سنی 40 تا 85 سال که در منطقه ساکرامنتو زندگی می کردند را مورد بررسی قرار داده است.

محققین بررسی کردند که آیا این خانم ها تست جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه ((DXA که دانسیته مینرال استخوان را اندازه گیری می کند را انجام داده اند یا خیر.

نتیجه: نرخ چکاپ برای پوکی استخوان در سن 50 سالگی به ناگاه افزایش می یابد حال آن که دستورالعمل ها نشان می دهد که این چکاپ در سن 65 سالگی آغاز شود، مگر این که فرد برخی فاکتورهای خطر را داشته باشد.

اما در این تحقیق نشان داده شد برخی فاکتورهای خطر از جمله چارچوب بدنی کوچک، سابقه شکستگی و یا مصرف داروهایی که استخوان ها را تضعیف می کند، اثر کمی بر تصمیم گیری خانم ها در انجام تست های استخوانی دارد.

این تیم تحقیقاتی دریافت، در طول بیش از 7 سال، بیش از 42 درصد خانم هایی که در بازه سنی 65 تا 74 سالگی قرار داشته و واجد شرایط برای چکاپ بودند، این چکاپ ها را انجام ندادند، همچنین نزدیک به 57 درصد خانم های بالای 75 سال نیز این تست ها را انجام ندادند.

اما حدود 46 درصد خانم هایی که دربازه 50 تا 59 سالگی قرار داشته و در ریسک کمی قرار داشتند، این چکاپ را انجام داده اند و 59 درصد افرادی که در بازه 60 تا 64 سالگی قرار داشته و در خطر کمی نیز قرار داشتند این تست ها را انجام دادند.

این تحقیق در 19 می در ژورنال General Internal Medicine به صورت آن لاین منتشر شد.

دکتر Amarnath طی اخباری گفت تست DXA در خانم هایی که در خطر بالای شکستگی قرار دارند، از جمله خانم های 65 سال به بالا، اهمیت دارد حال آنکه انجام آن در بین خانم هایی که چندان در خطر شکستگی قرار ندارند و جوان تر از 65 سال هستند، متداول تر است.  

اکنون باید چه کرد. به گفته یکی از متخصصین یادداشت های یادآوری کننده می تواند به پزشکان و بیماران کمک کند.

 Joshua Fenton استادیار انجمن پزشک خانواده در دانشگاه کالیفرنیا داویس طی اخبار افزود: مراکز درمانی و بهداشتی باید در ایجاد سیستم سوابق بهداشتی الکترونیکی سرمایه گذاری کنند، این سوابق به پزشکان کمک خواهد کرد تا یادآوری کنند که چه زمانی انجام این چکاپ ها لازم است و چه زمانی میتوان آن را به تعویق انداخت.

تاریخ انتشار: 1394/03/11
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه