بیماران مبتلا به سرطان سینه که سابقه ابتلا به این بیماری را در خانواده خود داشته اند، اغلب نگران اند که بیماری در آنها بدتر باشد و شانس عود بیماری نیز بیشتر باشد.

اما در تحقیقی جدید که نزدیک به 3000 خانم مبتلا به سرطان سینه حضور داشتند نشان داده شد که این ترس حداقل در خانم های 40 ساله و جوان تر بی دلیل است.

در این تحقیق فارغ از نوع تومور خانم های مبتلا به سرطان سینه که سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان سینه یا تخمدان داشتند، با خانم هایی مورد مقایسه قرار گرفتند که سابقه خانوادگی در ابتلا به این بیماری نداشتند، نتایج نشان داد که این افراد به لحاظ ریسک عود سرطان بیشتر از گروه دوم در خطر نیستند (دوره پیگیری در این آزمون 6 سال بود).

دکتر Ramsey Cutress متخصص سرطان سینه در دانشگاه Southampton گفت سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان سینه به این معنی نیست که فرد به سرطان سینه وخیم تری دچار خواهد شد.

در پیش زمینه این تحقیق که در 20 می در ژونال جراحی انگلیس منتشر شد، عنوان شده بود که  تصور می شود حدود یک چهارم سرطان های سینه ارثی است.

بر اساس آن چه که انجمن سرطان آمریکا گفته است داشتن مادر، خواهر و یا دختری که به سرطان سینه مبتلاست، ریسک ابتلا به سرطان سینه را دو برابر می کند و در این تحقیق جدید نشان داده شد، این بدان معنی نیست که به این ترتیب احتمال ابتلا به سرطان سینه ای که قابل درمان نمی باشد نیز افزایش می یابد.

دکتر Cutress تاکید کرد این یافته ها باید به خانم های جوان اطمینان بخشد که سرطان آن ها به فرم معمول درمان می شود و سابقه خانوادگی افراد بر نتایج درمان تاثیری نخواهد داشت.  

در این آزمون خانم هایی مورد بررسی قرار گرفتند که از سال 2000 تا 2008، ابتلا به سرطان سینه در آن ها تشخیص داده شده بود و در بیمارستان 127 انگلیس تحت درمان قرار گرفته بودند. دکتر Cutress و تیم تحقیقاتی او مشخصات توموری را ثبت کرده و از هر بیمار راجع به سابقه خانوادگی او سوال پرسیده بودند.

یک سوم این افراد در بستگان نزدیک خود کسانی را با سابقه سرطان سینه و یا تخمدان داشتند. اما در طول 5 سال، 75 درصد بیمارانی که سابقه خانوادگی نداشتند هنوز بیمار نبودند در حالی که 77 درصد افرادی که بستگان درجه یک آنها(اعم از مادر، خواهر یا دختر) یکی از این سرطان را داشتند،  بیمار بودند. این تفاوت به دست آمده به لحاظ آماری اهمیت چندانی ندارد.

دکتر Cutress افزود، تحقیقات قبلی نتایج ترکیبی را نشان داد، آن هایی که سابقه خانوادگی داشتند نرخ بقا بهتری را نشان دادند، برخی وضعیت وخیم تری داشتند و درمورد برخی تفاوت چندانی نداشت.

دکتر Otis Brawley مسئول انجمن سرطان آمریکا که خود در این آزمون حضور نداشت گفت نتیجه گیری این آزمون غیر منتظره بود.

وی افزود، اینکه خانم هایی که سابقه خانوادگی مثبتی در ابتلا به سرطان دارند، مطمئن شوند که  این فاکتور خطر مستقلی در وخامت سرطان سینه نیست، خبر خوبی است.

متحققین متذکر شدند البته این آزمون با محدودیت هایی نیز رو به رو است، از جمله آن که در این آزمون افراد خودشان از سوابق خانوادگی خود اطلاعاتی می دادند و مدارک پزشکی در کار نبود. البته محققین گفتند این رویکردی قابل اطمینان است. همچنین در این آزمون خانم های جوان حضور داشتند که متوسط سن آن ها 36 سال بود.

دکتر Otis Brawley عنوان کرد، بنده هنوز هم به خانم هایی که سابقه خانوادگی شناخته شده ای دارند توصیه می کنم که در این مورد جدی و پیگیر باشند.

تاریخ انتشار: 1394/03/06
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه