تحقیقات جدید نشان می دهد که مکمل های ویتامین ارزان که به راحتی در دسترس قرار دارند به نظر می رسد در کاهش ریسک سرطان پوست موثرند.

فرمی از ویتامین B3 ، نیکوتینامید نام دارد که بر اساس گفته محققین استرالیایی اگر دو بار در روز مصرف شود تا 23 درصد ریسک سرطان غیر ملانوم را کاهش می دهد.  

دکتر Diona Damian متخصص درماتولوژی در دانشگاه سیدنی گفت این ویتامین بسیار بی خطر و ارزان قیمت است، در دسترس است و به راحتی تهیه می شود.

او گفت نیکوتینامید هزینه ای کمتر از ده دلار در ماه دارد و در تمام داروخانه ها موجود است و به راحتی تهیه می شود. قبل از این که محققین بتوانند به قطعیت بگویند که این مکمل برای همه افراد مفید است به تحقیقات بیشتری نیاز است. دکتر دامیان گفت در این مرحله نمیتوان چنین توصیه ای را برای عموم مردم داشت.

این تحقیق در نشست سالانه انجمن انکولوژی بالینی آمریکا در تاریخ 30 می ارائه می شود. یافته های ارائه شده در نشست ها و کنفرانس ها عموما در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند مگر آن که در ژورنال های کارشناسی شده و معتبر به چاپ برسند.

سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان ها در ایالات متحده آمریکاست و حدود 5 میلیون نفر سالانه هزینه ای حدود 4.8 بیلیون دلار را صرف درمان این بیماری می کنند.

بر اساس آن چه که انجمن سرطان آمریکا عنوان کرده است، سرطان سینه با سرعت آهسته ای رو به رشد است و می تواند درمان شود اگر به موقع شناخته شده و تحت درمان قرار بگیرد. سرطان پوست شامل کارسینومای سلول های سنگفرشی و بازال است. نوع خطرناکی از سرطان پوست ملانوما نام دارد که سالانه 73000 نفر به این نوع از سرطان مبتلا می شوند.

دکتر دامیان افزود اشعه های فرابنفش یا یو وی حاصل از خورشید می تواند منجر به سرطان پوست شود زیرا خورشید می تواند به  DNAسلول های پوستی آسیب بزند. تابش یو وی توانایی بدن را در مبارزه با سلول های سرطانی تضعیف می کند و انرژی لازم برای سلول های پوست به منظور ترمیم DNA تخریب شده را تخلیه می کند و عمیقا سیستم ایمنی پوست را سرکوب می کند.

دکتر دامیان ادامه داد مطالعات اولیه نشان داد که نیکوتینامید می تواند انرژی سلول های پوستی را افزایش دهد، ترمیم DNA را تقویت کند و سیستم ایمنی پوست را قوت بخشد.  

برای بررسی این که آیا این ویتامین می تواند علیه سرطان پوست موثر باشد یا خیر، محققین کارآزمایی بالینی را ترتیب دادند و در آن 400 بیمار شرکت داشتند، این افراد در طول 5 سال گذشته حداقل در معرض دو نوع سرطان پوست غیر ملانوم قرار داشتند. متوسط سن آن ها 66 سال بود و دو سوم بیماران شرکت کننده مرد بودند. خیلی از بیماران به مشکلاتی از قبیل آرتریت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و یا ریوی دچار بودند.

دکتر دامیان گفت نیمی از افراد شرکت کننده به مدت یک سال دو بار در روز نیکوتینامید مصرف کردند.  نیمی دیگر از افراد شرکت کننده پلاسبو مصرف کردند. متخصصین پوست بیماران را هر سه ماه یک بار به لحاظ بروز سرطان پوست مورد چکاپ قرار دادند.  

محققین دریافتند در پایان بازه یک ساله، در گروهی که نیکوتینامید مصرف می کردند در مقایسه با  گروهی که پلاسبو دریافت می نمودند، نرخ بروز سرطان پوست غیر ملانوم تا 23 درصد کاهش یافت.

به نظر می رسد این مکمل ویتامین در کاهش تعداد و ضخامت تکه های فلس دار که میتواند سرطانی شود موثر است. در بازه 3 ماه و در گروهی که نیکوتینامید دریافت می کردند، میزان این پوسته ها تا 11 درصد کاهش یافت و در طول 9 ماه تا 20 درصد کاهش یافت.

دکتر دامیان افزود اما مزایای این مکمل ویتامین در طول دوره پیگیری از بین رفت و وقتی افراد مصرف نیکوتینامید را قطع کردند، در بازه 12 ماه، دیگر مزایای مشاهده شده به دست نیامد. به بیان دیگر برای این که این مکمل ویتامین موثر باشد باید به طور مستمر استفاده گردد.

بر اساس گفته محققین، به نظر نمی رسد نیکوتینامید آثار عوارض جانبی در پی داشته باشد.

دکتر دامیان گفت که نیکوتینامید فرم متفاوتی از ویتامین B3 یا همان نیاسین است. افرادی که دوز بالایی از نیاسین را دریافت می کنند دچار مشکلاتی از قبیل سردرد، پوست برافروخته و فشار خون پایین می شوند. این اثرات جانبی در مصرف نیکوتینامید مشاهده نشده است.  

بر اساس گفته محققین، برای تعیین اثر نیکوتینامید و این که آیا می تواند در کاهش ریسک سرطان  پوست در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند افرادی که تحت جراحی پیوند عضو قرار گرفته اند و تا مدت ها باید داروهایی مصرف کنند که سیستم ایمنی را تضعیف می کند، موثر باشد یا خیر، باید تحقیقات بیشتری انجام داد.

دکتر Peter Yu مسئول ASCO عنوان کرد که این تحقیق جدید به پزشکان این امکان را می دهد تا برای پشت سر گذاشتن سرطان ابزاری در دست داشته باشند.

دکترPeter Yu  از بنیاد پزشکی پالو آلتو ادامه داد ما مصرانه بر پیشگیری بیشتر از درمان بیماری تاکید داریم و این پیشرفت بزرگی برای ما محسوب می شود. افرادی که در خطر ابتلا به انواع سرطان های پوست قرار دارند، صرفا با استفاده روزانه از یک قرص ساده ویتامین البته در کنار محافظت هایی که از پوست به عمل می آید و همین طور چکاپ های منظمی که  انجام می شود، می توانند از ریسک بروز این سرطان ها در امان باشند.

تاریخ انتشار: 1394/03/17
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه