تحقیقات جدید نشان می دهد چطور کوکائین و آمفتامین ها بر مغز تاثیر می گذارند و محققین امیدوارند این یافته ها به رویکردهای درمانی جدیدی منتج شود.

بر اساس گزارش تیم تحقیقاتی بهداشت و علوم دانشگاه اورگان، مواد مخدر عملکرد نرمال ناقل دوپامین (dopamine transporter) در مغز را مختل می کند.

در حال حاضر داروی تایید شده ای برای درمان سوء مصرف آمفتامین ها وجود ندارد و بر اساس گفته محققین افرادی که به آمفتامین ها و کوکائین معتاد می شوند، نرخ بالایی از عود را دارند.

Eric Gouaux محقق ارشد دانشگاه Vollum Institute طی اخباری گفت اعتیاد به آمفتامین ها و کوکائین زندگی خانواده و جوامع را در اورگان و در سرتاسر آمریکا نابود می کند. تحقیق ما نشان می دهد چطور این مواد اعتیادآور با ناقل دوپامین و سیگنال دهی نرمال در مغز تداخل ایجاد می کند، درک این مکانیسم ما را به ایجاد درمان های موثر برای افرادی که به آمفتامین ها و کوکائین اعتیاد دارند، پیش می برد.

محققین Vollum Institute حدود دو دهه را  صرف مطالعه ناقل دوپامین کرده اند، این پروتئین در شرایطی مانند شیزوفرنی، دپرسیون، سوءمصرف مواد مخدر و اختلالات attention deficit دخالت دارد.

ناقل دوپامین مانند یک پمپ  "pump" عمل می کند و دوپامین را از سیناپس های مغزی حذف می کند (دوپامین نوعی انتقال دهنده عصبی یا نوروترانسمیتر مهم است و سیناپس نیز به اتصالات درون مغزی گفته می شود). محققین توضیح دادند که آمفتامین ها و کوکائین سیگنالینگ دوپامین را با دخالت در عملکرد ناقل دوپامین مسدود می کنند.  

دکتر ریچارد گودمن مسئول موسسه Vollum طی اخباری گفت این تحقیق فاصله و خلا عمیقی که مدت ها بود در دانش و معلوماتمان وجود داشت را پرکرد، این که ما دقیقا نمی دانستیم این مواد اعتیاد آور به چه نحو بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد. این تحقیق پیش زمینه ای را برای صنعت دارویی فراهم می آورد و اطلاعات مخصوصی را برای اهداف درمانی ارائه می دهد هم چنین رویکرد درمانی جدیدی را برای مهار اثرات کوکائین و آمفتامین پیش روی پزشکان قرار می دهد.

او گفت با توجه به هزینه های اجتماعی و اقتصادی که اعتیاد به مواد مخدر در ایالات متحده آمریکا به همراه دارد، این تحقیق می تواند اثرات تحول آفرینی داشته باشد.

این تحقیق به صورت آن لاین در تاریخ اول می در ژورنال نیچر منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1394/03/17
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه