تحقیقات جدید نشان می دهد خانم هایی که در سنین پایین وارد دوران یائسگی می شوند ممکن است کمتر در خطر اختلال در ریتم ضربان قلب قرار گیرند.

در این تحقیق 18000 خانم میان سال و مسن حضور داشتند، نتایج نشان داد افرادی که قبل از 44 سالگی وارد دوران یائسگی می شوند، 17 درصد کمتر در خطر فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارند.

فیبریلاسیون دهلیزی اختلالی شایع است که در آن حفره فوقانی قلب به جای انقباض با ریتم نرمال دچار آشفتگی و اختلال می شود. این اختلال ابتدا خطرناک نیست اما در طول زمان ریسک بروز سکته و نارسایی قلبی را افزایش می دهد.  

در واقع یائسگی با کاهش ریسک ضربان قلب نا منظم ارتباط دارد و بنا به گفته دکتر جورج وانگ از بیمارستان زنان بریگهام در بوستون، این موضوع کمی تعجب آور است. زیرا یائسگی زودرس با افزایش ریسک بیماری قلبی ارتباط دارد زیرا در این شرایط پلاک هایی در شریان ها ساخته می شود که برخی اوقات می تواند منجر به حمله قلبی شود. 

دکتر وانگ توضیح داد که تولید استروژن بعد از دوره یائسگی افت می کند و متخصصین بر این باورند که این هورمون اثرات محافظتی علیه بیماری های قلبی دارد.

اما چرا بروز یائسگی زودرس با کاهش ریسک فیبریلاسیون دهلیزی ارتباط دارد؟

بر اساس گفته دکتر وانگ، دلیل این مشاهده هنوز چندان واضح نیست. اما او گفت به طور کلی فاکتورهای خطر برای بیماری قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی پیچیده است و برخی اوقات متفاوت است.

دکتر وانگ افزود، ما مشکوکیم که این کاهش ریسک می تواند به دوره کلی که یک خانم در معرض استروژن قرار دارد، مرتبط باشد. چیزی که جالب است این که این یافته می تواند کلیدی باشد در درک مکانیسم اختلالاتی که به ریتم نا منظم قلب برمی گردد.

دکتر وانگ این یافته ها را در نشست روز جمعه در کنفرانس سالانه انجمن ریتم قلب در بوستون ارائه داد. گزارشات و تحقیقات ارائه شده در کنفرانس ها ابتدا در حد مقدماتی در نظر گرفته می شود  مگر این که در ژورنال های معتبر و کارشناسی شده به چاپ برسد.

دکتر Anne Gillis، مسئول سابق انجمن ریتم قلبی و پروفسور پزشکی در دانشگاه Calgary در کانادا گفت این یافته ها را باید با احتیاط بازبینی کرد.

او گفت این نتایج بسیار جالب است اما تفسیر آن بسیار دشوار است.

وی اشاره نمود این تحقیق تنها ارتباطی را بین زمان یائسگی و فیبریلاسیون دهلیزی نشان داده است اما  علت آن را مشخص نکرده است.

دکتر Gillis افزود چرا خانم ها در سنین جوانی وارد یائسگی می شوند؟ آیا فاکتورهای دیگری در این میان دخیل اند که ما هنوز آن ها را درک نکرده ایم؟

دکتر وانگ عنوان نمود در این تحقیق فاکتورهایی از قبیل اضافه وزن، افزایش فشار خون یا دیابت، سابقه هورمون درمانی بعد از یائسگی را در نظر داشتیم.

به هر حال ارتباطی بین زمان یائسگی و ضربان قلب نا منظم وجود دارد، اما به گفته دکتر وانگ، برای بررسی های بیشتر و درک این که چرا چنین چیزی وجود دارد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

خانم ها نمی توانند زمان یائسگی را کنترل کنند. اما بر اساس گفته دکتر وانگ اگر سن یائسگی فاکتوری موثر در ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی است، این نکته شاید بتواند به پزشکان کمک نماید تا بیمارانی را که نسبتا در خطر بیشتری قرار دارند را شناسایی کنند.

دکتر Gillis نیز موافق بود اما توصیه کرد خانم ها بر فاکتورهای خطری که قابل تغییر و شناخته شده است تمرکز کنند، مانند فشار خون بالا و کنترل نشده و دیابت. خانم ها باید در مورد هر گونه تپش قلب با پزشک خود مشورت نمایند زیرا این تپش قلب ها می تواند علامتی از فیبریلاسیون دهلیزی باشد.   

بر اساس آمار انجمن ریتم قلب، بیش از 2.5 میلیون آمریکایی به اختلالات ریتم قلبی مبتلا هستند. علاوه بر تپش قلب، سایر علائم این اختلالات می تواند شامل خستگی مزمن، تنگی نفس، سرگیجه و یا احساس سبکی در سر باشد.

درمان اغلب شامل داروهایی است که ریتم ضربان قلب را کنترل می کند و ممکن است از رقیق کننده های خون استفاده شود تا از بروز لخته خونی و سکته جلوگیری شود.

تاریخ انتشار: 1394/03/17
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه