تحقیقات جدید نشان می دهد با افزودن روغن زیتون بیشتر یا مغزیجات به رژیم غذایی مدیترانه ای که غنی از میوه ها، سبزیجات، ماهی و غلات و مقدار کم گوشت قرمز می باشد، می توانید حافظه خود را هوشیارتر نگاه دارید.

محققین اسپانیایی دریافتند که چنین رژیم هایی به تقویت تفکر و حافظه کمک بیشتری می کند تا این که صرفا به افراد توصیه کنیم رژیم هایی با چربی کمتر را دنبال کنند.

دکتر Emilio Ros مسئول کلینیک چربی در بیمارستانی در بارسلونا عنوان نمود، شما می توانید شروع زوال ذهنی وابسته به سن را به تاخیر بیاندازید و برای این کار باید از رژیم های غنی از غذاهایی با قدرت آنتی اکسیدانی بالا مانند روغن زیتون خالص و مغزیجات استفاده نمائید.

وی افزود از آن جایی که متوسط سن شرکت کنندگان وقتی که این کارآزمایی آغاز شد 67 سال بود، می توان گفت هیچ وقت برای تغییر و حفظ و بهبود عملکرد مغز دیر نیست.

این گزارش به صورت آن لاین در 11 می در ژورنال JAMA منتشر شد.  

دکتر Sam Gandy مسئول بخش بهداشت و سلامت در بیمارستان Mount Sinai در شهر نیویورک گفت اثرات مفید مغزی و قلبی در کاهش مصرف گوشت گاو و افزایش مصرف مرغ و ماهی و میوه جات و سبزیجات مورد ارزیابی قرار گرفته بود و اکنون بنده این رژیم مدیترانه ای را به همه بیمارانم توصیه میکنم.

در سایر تحقیقات روغن زیتون و مغزیجات هر دو سلامتی ذهنی به همراه داشته اند. دکتر گاندی گفت این یافته ها چندان غافلگیرکننده نیست، چون این رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه جات است و در حال حاضر توصیه برای گنجاندن روغن زیتون و مغزیجات نیز ارزشمند است.

برای این آزمون دکتر Ros و همکاران داده هایی را از 450 فرد مسن در سال های 2003 و 2009 جمع آوری کردند. متوسط سن این افراد 67 سال بود. همه شرکت کنندگان در ریسک بیماری قلبی قرار داشتند اما مشکلاتی مبنی بر زوال حافظه یا تفکر را گزارش نکرده بودند.

به برخی از شرکت کنندگان به طور تصادفی حدود 33 اونس در هفته روغن زیتون خالص علاوه بر رژیم مدیترانه ای داده می شد، برخی دیگر همراه با رژیم غذایی خود 30 گرم مغزیجات در روز دریافت می کردند (فندق، بادام، گردو). باقی افراد رژیمی با چربی کم را دنبال می کردند.

تغییرات ذهنی در طول زمان با استفاده از تست های حافظه، توجه و تفکر ارزیابی شد. بر اساس گفته محققین، داده های کامل در مورد 350 بیمار در دست بود. بر اساس آن چه که در این تحقیق آمده است شرکت کنندگان به طور متوسط این رژیم را به مدت چهار سال دنبال کردند.

هر دو گروه در مقایسه با گروهی که رژیم غذایی با چربی کم دریافت می کردند، در تست های انجام شده، بهبودی را در حافظه خود نشان دادند.

دکتر سامانتا هلر متخصص بالینی تغذیه در دانشگاه پزشکی نیویورک توضیح داد که چربی حاصل از غذاهایی مانند مغزیجات و روغن زیتون نقش مهمی را در عملکرد مغز و سلامت آن ایفا می کند.

چطور افزودن روغن زیتون و مغزیجات به رژیم مدایترانه ای می تواند کمک کننده باشد؟ دکتر هلر که خود در این آزمون حضور نداشت گفت شاید یکی از مکانیسم های پیشنهادی این باشد که سلول های عصبی در مغز با استفاده از این مواد غذایی محافظت می شوند.

او توضیح داد هر یک از سلول های عصبی در مغز با استفاده از یک لایه فوق العاده نازکی از پروتئین ها و چربی محافظت می شود که به آن میلین می گویند. این غلاف میلینی ساختار عصب را محافظت می کند و امکان برقرای ارتباط آن را فراهم می آورد. مغز با استفاده از چربی های موجود در غذا می تواند ساختار میلین را محافظت کند. غذاها و چربی های سالم تر می تواند به داشتن مغزی سالم تر کمک کند.

دکتر هلر گفت اولئیک اسید یکی از چربی های شایع در غلاف میلین است. روغن زیتون، مغز بادام، پی کان ( نوعی گردوی آمریکایی)، ماکادمیا، بادام زمینی و آووکارو همگی منابع غنی از این چربی هستند. اسید چرب امگا 3 برای سلامت مغز بسیار مهم است و در ماهی، گردو و سویا یافت می شود. این چربی های سالم برای بهبود عملکرد ذهن و سلامت مغز مفید است و ریسک بیماری آلزایمر را نیز کاهش می دهد.

دکتر هلر پیشنهاد می کند آشپزی با روغن زیتون به جای کره، استفاده از بادام به جای بسته های چیپس و همچنین افزودن سبزیجات به پاستا به جای گوشت می تواند بسیار مفید باشد.

تاریخ انتشار: 1394/02/28
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه