ارزیابی های جدید هشدار می دهد سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک که می تواند سبب تب تیفوس شود به سرعت در خیلی از کشورها رو به رشد است و در کشورهای آفریقایی به میزان اپیدمیک رسیده است.

به گفته مسئول این تحقیقاتVanessa Wong ، میکروبیولوژیست از دانشگاه کمبریج در انگلیس، سویه H58 در آسیای جنوبی بین 25 تا 30 سال پیش ظاهر شد و به آرامی رشد کرد و به شکل یکی از فرم های غالب باکتری Salmonella Typhi درآمد.

دکتر Wong عنوان کرد این سویه که به چند دارو مقاوم است، به آنتی بیوتیک هایی که در خط نخست درمان قرار دارند مقاوم است و نسبت به داروهای جدیدتر نیز در حال جهش می باشد.  

دکتر هنری چمبرز مسئول بیماری های عفونی در بیمارستان عمومی سان فرانسیسکو و استاد دانشگاه کالیفرنیا افزود تیفوس تهدیدی برای مردم آمریکا به حساب نمی آید زیرا منابع آبی تمیز و بهداشت خوب مانع از این باکتری می شود. اما افرادی که به آسیا و آفریقا سفر می کنند باید از قبل واکسیناسیون شوند. 

دکتر واندا فیلر مسئول انجمن پزشکان خانواده آمریکا نیز موافق بود و عنوان کرد ما به افرادی که می خواهند به بخش هایی از جهان سفر کنند که در آن ها تیفوس همه گیر است، توصیه می کنیم واکسن مربوط به آن را دریافت کنند. او ادامه داد این واکسن در برابر همه سویه های این باکتری 50 تا 80 درصد مقاوم است و این حتی شامل سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک نیز می شود.

بر اساس گفته محققین، تب تیفوس بین 29 تا 30 میلیون از افراد را در سر تاسر جهان سالانه تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم این بیماری عبارت است از تب مداوم و بالا، ضعف، درد معده، سردرد و از دست دادن اشتها. بر اساس آن چه مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا می گوید، 20 درصد بیماران از عوارض مربوط به این عفونت جان خود را از دست می دهند که این می تواند هفته ها یا ماه ها بدون درمان صحیح به طول انجامد.

افراد با خوردن غذا ها و نوشیدنی های آلوده به این باکتری در خطر تیفوس قرار می گیرند. برخی نیز با خوردن یا شستن غذاها با آبی که به این باکتری آلوده است، دچار تیفوس می شوند.

در این تحقیق تیم تحقیقاتی چند ملیتی که فعالیت داشتند از سکانس های ژنتیکی استفاده کردند تا گسترش تیفوس مقاوم نسبت به آنتی بیوتیک را ردیابی کنند.

محققین دریافتند که H58 سویه ای است که دهه ها و حتی قرن هاست مقاومت کرده است. این سویه در نیمی از 1800 نمونه های جمع آوری شده از 63 کشور در سال های 1992 و 2013 جمع آوری شده است.

بر اساس گفته محققین، بیش از دو دهه قبل بعد از این که H58 در آسیای جنوبی ظاهر شد، گسترش آن به سوی آسیای جنوب غربی، آسیای غربی، آفریقای جنوبی و غربی و فیجی آغاز شد.

آنان دریافتند موجی از انتقال H58 در چندین کشور آفریقایی وجود دارد که گزاش نشده است و به نظر می رسد اپیدمیک مستمری از شیوع این بیماری را نشان می دهد.

دکتر وانگ گفت به نظر می رسد روش های به کار رفته در این کشورها برای رویارویی با تیفوس سبب ایجاد مقاومت های آنتی بیوتیکی شده است.

او افزود در این کشورهای تیفوس جز بیماری های بومی و همه گیر است و استفاده از واکسن شایع نشده است. در عوض استفاده از آنتی بیوتیک به عنوان اقدام درمانی رواج دارد. در نتیجه احتمال مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک در مورد خیی از پاتوژن ها در برخی نقاط و از جمله آفریقا مشاهده می شود.

این یافته های به صورت آن لاین در 11 می در ژورنال ژنتیک های طبیعی منتشر شد.

آمریکایی هایی که به کشوری سفر می کنند که در آن تیفوس وجود دارد باید واکسینه شوند و دمای بدن  آنان هفته ها بعد از این که به کشور بازمی گردند باید مانیتور شود. اگر این افراد دچار تب شدند حتما باید با پزشک درباره مسافرت خود صحبت نمایند.

او مطرح نمود، مهم است که به پزشک خود بگویید شما به یکی از این مناطق سفر کرده اید زیرا در این صورت برخی از آنتی بیوتیک هایی که شما باید به طور نرمال استفاده کنید در این صورت مفید نخواهد بود. در واقع دستورالعمل هایی برای استفاده از آنتی بیوتیک ها زمانی که با سویه های مقاوم به دارو مواجه ایم، وجود دارد.

تاریخ انتشار: 1394/02/28
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه