تحقیق گسترده ای نشان داده است افرادی که به اندازه کافی میوه و سبزیجات می خورند ممکن است مادامی که بزرگ تر می شوند حافظه و مهارت های فکری آنها بهتر حفظ شود.

این یافته ها به صورت آن لاین در تاریخ 6 می در ژورنال نورولوژی منتشر شد و نشان داد که بین عادات غذایی و کاهش ریسک زوالی عقلی شواهد و ارتباطی وجود دارد.

محققین دریافتند که از بین 28000 فرد مسن که از 40 کشور مورد بررسی قرار دادند، افرادی که امتیاز بهتری در غذا خوردن سالم به دست آوردند، در طول بازه 5 ساله کمتر دچار افت حافظه و افت مهارت های ذهنی و توجهی شدند.

در مقایسه با افرادی که علاقه بیشتری به گوشت قرمز و شکلات داشتند، ریسک زوال عقلی برای گروهی که سالم ترین رژیم غذایی را داشتند تا یک چهارم کمتر بود. در میان افرادی که سالم ترین رژیم غذایی را داشتند، حدود 14 درصد افراد افت در تفکر را نشان دادند و این در مقایسه با آمار 18 درصدی در گروهی بود که کم سلامت ترین رژیم غذایی را داشتند.  

در این تحقیق به گفته مسئول این تحقیقات، Andrew Smyth از دانشگاه مک مستر در همیلتون، انتاریو، کانادا، اثبات نشد که صرفا رژیم غذایی مزایایی را در بر دارد. اما او گفت می توان این را در نظر داشت افرادی که عادات غذایی سالمی دارند آموزش بهتری دیده اند، لاغر ترند و بیشتر ورزش می کنند و احتمالا کمتر سیگار می کشند.

امتیاز به دست آمده در بحث رژیم غذایی با هشیاری ذهنی افراد ارتباط داشت.

با در نظر گرفتن همه موارد، دکتر Smyth گفت تحقیق ما نشان می دهد که غذا خوردن سالم ممکن است ریسک زوال شناختی را کاهش دهد. اما منظور از سالم غذا خوردنی که به حفظ ذهن کمک می کند چیست.

در این آزمون تیم تحقیقاتی دکتر Smyth رژیم غذایی عادی افراد را با استفاده از شاخص غذا خوردن سالم امتیازدهی کردند. بر اساس گفته او امتیاز بالا به آن معناست که فرد به اندازه کافی انتخاب های غذایی سالم (اعم از میوه ها و سبزیجات) دارد و از طرفی انتخاب های کمتری مانند غذاهای سرخ کرده دارد.

اما بر اساس گفته Christy Tangney استاد تغذیه بالینی در دانشگاه راش واقع در شیکاگو، هیچ کس نمی داند که رژیم غذایی بهینه برای عملکرد مغز چگونه است.

او که خود در این تحقیق جدید حضور نداشت، ریسک زوال عقلی و رژیم غذایی را مورد مطالعه قرار داده است. در تحقیق اخیر، او و همکارانش دریافتند که افراد مسن که رژیم غذایی به نام MIND را دنبال می کنند کمتر در خطر بیماری آلزایمر قرار دارند.

دکتر Tangney افزود رژیم غذایی معروف مدیترانه ای و رژیم DASH (رویکرد تغذیه ای برای توقف پر فشاری خون) هر دو می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی و سکته کمک کند.

رژیم غذایی MIND بر مصرف سبزیجات و میوه جات (و مخصوصا سبزیجات برگدار و انواع توت)، کلیه غلات، مغزیجات، روغن زیتون، لوبیا، مرغ و ماهی تاکید دارد. در این رژیم مصرف گوشت قرمز، پنیر، کره، شکلات، شیرینی ها و غذاهای سرخ شده توصیه نمی شود.

اما دکتر Tangney گفت، در این تحقیق نشان داده نشده است که رژیم غذایی از زوال عقلی جلوگیری می کند. این بدان دلیل است که کارآزمایی بالینی به طور تصادفی در این زمینه انجام نشده است.

به طور کلی لازم است تحقیقات در این زمینه وارد فاز بعدی شود.

او افزود این بدان معناست که این تحقیقات باید وارد فاز کارآزمایی بالینی شود. اما متاسفانه چنین بررسی هایی پر هزینه است و به دست آوردن بودجه لازم برای انجام آن دشوار است.

چرا مادامی که شما بزرگ می شوید، انتخاب های غذایی سالم به محافظت از حافظه تان کمک می کند؟ بر اساس آن چه تیم تحقیقاتی دکتر Smyth ارائه داده است، یکی از احتمالات آن است که مواد مغذی ضد التهاب موجود در برخی غذاها مانند میوه ها، سبزیجات و ماهی به حفظ سلامت مغز کمک می کند. 

بر اساس گفته دکترSmyth ، علاوه بر آن چیزی که برای سلامت قلب مفید است، از طریق کاهش فشار خون، بهبود جریان خون و رفع سکته های پنهان، برای سلامت مغز نیز مفید است.

دکتر Tangney گفت از آن جایی که رژیم غذایی مدیترانه ای و DASH مزایایی برای سلامت قلبی عروقی در پی دارد، انتخاب های عاقلانه ای به نظر می رسد.  

او گفت برخی غذاهای مشترک در هر دو رژیم وجود دارد که می تواند به محافظت شما علیه بیماری های قلبی و سکته کمک کند که به طور بالقوه می تواند برای پیشگیری از  زوال شناختی نیز مفید باشد.

دکتر Tangney عنوان کرد که تغییر عادات غذایی برای مردم سخت است، مخصوصا اگر افراد به خوردن غذاهایی مانند فست فود در زندگی روزمره خود عادت کرده باشند.  اما اگر شما بخواهید از مغز خود محافظت کنید، این تلاش، کوششی ارزشمند خواهد بود.

تاریخ انتشار: 1394/02/24
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه