محققین دریافتند که ریسک ایجاد سمیت ناشی از ویتامین D خیلی نادر است.

از آن جایی که مصرف مکمل های ویتامین D رو به افزایش است، محققین شانس خطرات احتمالی ناشی از بالارفتن میزان کلسیم در خون را مورد ارزیابی قرار دادند.

دکتر میشل هولیک در ژورنال Mayo Clinic Proceedings نوشت که شواهد واضح است که سمیت ویتامین D یکی از شرایط نادر پزشکی است و معمولا با مصرف عمدی یا غیر عمدی دوزهای بالا به وجود می آید. دکتر هولیک عضو دانشگاه پزشکی بوستون است و خود در این تحقیق حضور نداشت.  

محققین متذکر شدند، ویتامین D اغلب برای بهبود و محافظت استخوان ها توصیه می شود و نشان داده شده است که می تواند به پیشگیری از سرطان دیابت و یا بیماری های قلبی کمک کند. فارغ از مکمل های ویتامینD ، برخی منابع طبیعی مانند روغن ماهی (سالمون و ماهی ماکرل)، شیر غنی شده و نور خورشید نیز حاوی ویتامین D هستند.   

حد بالای مصرف توصیه شده ویتامین D بر اساس دستورالعمل موسسه پزشکی برای افرادی که دچار فقر ویتامین D هستند 4000 واحد بین الملل در روز است.   

مصرف بیش از حد این مکمل ها می تواند ریسک افزایش کلسیم خون را به دنبال داشته باشد که می تواند منجر به ضعف، ایجاد سنگ های کلیوی شود و بر اساس گفته محققین، در نهایت برای سلامت قلب و مغز ضرر دارد.

این تیم تحقیقاتی متذکر شد که میزان بالای 50 نانوگرم ویتامین D در هر میلی لیتر می تواند خطرناک باشد و این در مقایسه با میزان نرمال است که در محدوده 20 تا 50 نانوگرم در میلی لیتر قرار دارد.  

دکتر توماس تاکر پزشک خانواده در کلینیک مایو در اخبار ژورنال گفت" ما دریافتیم که حتی اگر مقدار ویتامین D بالاتر از 50 نانوگرم در میلی لیتر برسد، ریسک ایجاد هایپرکلسمی یا افزایش کلسیم موجود در سرم خون با افزایش میزان ویتامین D افزایش نمی یابد.  

برای ارزیابی این که آیا مصرف گسترده این مکمل ریسک چنین مسمومیت های را افزایش می دهد یا خیر، محققین اطلاعات بدست آمده توسط پروژه اپیدمیولوژی روچستر را مورد بررسی قرار دادند.  

این داده ها شامل 20000 مورد اندازه گیری از میزان ویتامین D خون بود که در سال های 2002 و 2011 در مینه سوتا گرفته شده است.  

در پایان اندازه گیری ها معلوم شد میزان ویتامین D در 8 درصد اندازه گیری ها از 50 نانوگرم در میلی لیتر تجاوز کرده و این اغلب در خانم های بالای 65 سال اتفاق افتاده است و میزان ویتامین D در کمتر از یک درصد افراد بیش از 100 نانوگرم بر میلی لیتر بود.  

محققین گفتند در طول بازه بررسی ده ساله فقط یک مورد سمیت ویتامین D گزارش شد که میزان ویتامین D در این فرد 346 نانوگرم بر میلی لیتر بود.   

تاکر و همکاران یافته های خود را در Mayo Clinic Proceedings ارائه کردند.

تاریخ انتشار: 1394/02/24
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه