تحقیقات جدید نشان می دهد که صداهای منتشر شده از موبایل خانم باردار ممکن است چرخه خواب و بیداری جنین را دچار اختلال کند.

این یافته ها بر اساس تحقیق کوچکی است که بر مبنای دنبال کردن واکنش های جنین در پی استفاده از بوق (beeper) و تلفن همراه در بین 12 نفر از پزشکان که خود باردار بودند به دست آمد.

دکتر Boris Petrikovsky استاد زنان و زایمان و مسئول بخش طب جنین و مادر در مرکز پزشکی Wyckoff Heights در نیویورک مطرح کرد، ما می خواستیم ببینیم چه دستگاه هایی می تواند بر جنین تاثیر بگذارد.

وی افزود، در واقع چیزی که فهمیدیم این بود که اگر شما جنینی در رحم باشید و کسی شما را هر ساعت از خواب بیدار کند، شما خوشحال نخواهید بود. صدا و حتی ارتعاش سبب رفلکس از جا پریدن نوزاد می شود که این می تواند چرخه نرمال خواب جنین را مختل کند.

چیزی که در این تحقیق مشخص نشد این بود که آیا تکرار این صداها بر سلامت نوزاد و نتایج بارداری تاثیر می گذارد یا خیر.

تحقیق قبلی نشان داد که خانم های بارداری که پزشک هستند بیشتر از نرخ متوسط در خطر عوارض بارداری اعم از زایمان زودرس، افزایش بیش از حد فشار خون (پره اکلامپسی) و به دنیا آوردن نوزادانی با وزن کم قرار دارند. زیرا آن ها به دلیل شغلی که دارند تلفن خود را به مدت طولانی نزدیک بدن شان نگاه می دارند.

دکتر Petrikovsky افزود ما نمی توانیم بگوییم که این علت بالا رفتن خطرات بارداری است. اما می توانیم بگوییم که چرخه رفتار نرمال جنین با افزایش استفاده از تلفن موبایل یا beeper مختل می شود.   

او و همکارشان دکتر Evgeny Zharov منتظرند تا تحقیق خود را این هفته در نشست کنگره زنان و زایمان آمریکا در سان فرانسیسکو ارائه دهند. یافته های ارائه شده در این نشست ها عموما در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند مگر این که در ژورنال های معتبر و کارشناسی شده به چاپ برسد.

این تیم تحقیقاتی اشاره کرد که 80 درصد متخصصین زنان و زایمان خانم هستند و خیلی از آن ها در حین بارداری نیز کار می کنند. در این تحقیق 28 متخصص زنان و زایمان حضور داشتند که همگی خانم بودند و در سه ماهه سوم بارداری قرار داشتند.

همه آنان در موقعیتی نزدیک به سر جنین تلفن همراه و beeper خود را نگاه داشتند و در 5 نوبت مجموعه ای از زنگ ها در بازه های زمانی 5 دقیقه به صدا درآمد. این خانم ها در طول این بازه مورد سونوگرافی قرار گرفتند و محققین توانستند اثرات این صداها را بر جنین ارزیابی کنند.  

همه جنین ها (که در هفته 27 تا 41 بارداری قرار داشتند) وقتی در معرض صدای تولید شده قرار می گرفتند، از جا می پریدند. بر اساس گفته محققین، پاسخ جنین ها عبارت بود از تکان دادن سر، باز کردن دهان یا چشمک زدن.

در نخستین موقعیتی که مشاهده انجام شد، وقتی دستگاه ها هر 10 دقیقه یک بار زنگ می خوردند، 90 درصد جنین ها پاسخ مشابهی را نشان دادند. این یافته ها نشان داد، هشتاد درصد جنین ها در طول زنگ های بعدی نیز همین واکنش را نشان دادند.

اما محققین دریافتند که خیلی از این جنین ها به نظر می رسد ضرورتا به صداها عادت می کنند. وقتی تلفن و beeper مرتب هر 5 دقیقه زنگ می خورد، محققین مشاهده کردند که واکنش از جا پریدن در بیش از 60 درصد جنین هایی که زیر 36 هفته قرار داشتند و در 90 درصد جنین هایی که بازه بارداری در مورد آنها کامل شده بود، افت کرد.  

محققین این گونه جمع بندی کردند شاید استفاده مرتب از این دستگاه نزدیک به سر جنین سبب می شود که او به صدا ها عادت کرده و این راهی باشد تا رفتار نرمالی را نشان دهد.

دکتر Petrikovsky ادامه داد البته فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که می تواند جنین را از جا بپراند. اما قبلا هم گزارش شده است که خانم های بارداری که در فرودگاه ها کار می کنند نیز مشکلات مشابهی را تجربه می کنند. به هر حال ما می دانیم که سر و صدا مخصوصا سر و صدایی که مرتب تکرار شود می تواند بر جنین تاثیر بگذارد.  

او افزود بنابراین ما توصیه می کنیم که در مجاورت جنین از حمل beeper و تلفن همراه بپرهیزید. این وسایل را باید در کیف یا جیب نگاه داشت. دور نگاه داشتن این ابزار از جنین می تواند شانس تاثیر پذیری او را کاهش دهد.  

دکتر تامر سینگر متخصص زنان و زایمان در مرکز North Shore-LIJ در نیویورک عنوان کرد که این یافته ها بسیار جالب است.

همزمان دکتر سینگر نیز هشدار داد که این تحقیق بسیار کوچک بوده و گروه شاهد نیز نداشته است. بنابراین لازم است تا در آینده تحقیقات تصادفی و بزرگتری در این مورد انجام شود تا بتوان نتیجه گیری کرد.

تاریخ انتشار: 1394/02/24
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه