تحقیقات جدید نشان داده است که برای موفقیت در رژیم غذایی، نگرش "CAN" می تواند مفید تر از اراده و یا آموزش عمل کند.

بعد از بازبینی 100 مورد از تحقیقات، محققین دانشگاه کرنل دریافتند سه چیز وجود دارد که به افراد کمک می کند تا غذاهای سالم تری را انتخاب کنند. غذا باید مناسب convenient (C)، جذاب attractive (A) و طبیعی normal (N) یا به عبارتی CAN باشد.

این تحقیق که در ژورنال روان شناسی و بازاریابی در ماه می منتشر شد، نشان می داد که این رویکرد می تواند بسیار موثرتر از این باشد که به افراد بگوییم که چه چیز را نمی توانند بخورند یا از آن ها بخواهیم به اراده خود تکیه کرده و در برابر وسوسه های غذایی مقاومت نمایند.

سرپرست این تحقیقات دکتر Brian Wansink که خود مسئول آزمایشگاه تجاری غذایی کرنل است مطرح کرد، اراده در مورد برخی افراد کار می کند اما این افراد 5 تا 10 درصد جامعه را تشکیل می دهند، اما 95 درصد افراد جامعه در رژیم های غذایی شکست می خورند.

بر اساس این تحقیق، یک شخص معمولی بیش از 200 تصمیم غذایی در روز می گیرد. این بدان معناست که بیشتر این تصمیمات غذایی سریع و غریزی هستند.

بر اساس گفته های دکتر Wansink، بیشتر افراد زمان نشستن و آنالیز کردن این را ندارند که چه چیز می خورند، در عوض آنان به گونه ای محیط خود را تنظیم می کنند که بتواند برای آن ها کار کند.

او ادامه داد این رویکرد محیط را به گونه ای تنظیم می کند که به افراد کمک نماید تا در انتخاب های غذایی موفق تر باشند.

Penny Kris-Etherton پروفسور تغذیه در دانشگاه ایالتی پن با این یافته ها موافق بود، او گفت از دیدگاهی عملی، توصیه برای ایجاد غذاهایی سالم تر به سادگی انتخاب و مصرف می شود و این درست همان چیزی است که هدف ماست. این چیزی است که ما بدان نیاز داریم تا انتخاب غذایی ساده و سالمی داشته باشیم و به این ترتیب است که خوردن ناسالم دشوار می شود.

اما چطور می توان مبنای رویکرد "CAN" را عملی کرد؟ نخست بحث انتخاب غذاهای مناسب مطرح است. برای مثال دکتر Wansink پیشنهاد می کند در خانه، ظرف میوه را روی پا قرار دهید و در آن حداقل دو انتخاب بگنجانید مثلا سیب و موز.  

محققین پیشنهاد می کنند ظرف میوه را نزدیک کلید ماشین خود قرار دهید. این گونه شما به یاد می آورید زمانی که از در منزل خارج می شوید سیب یا میوه دیگری را بردارید. به این ترتیب اگر شما حین خروج از خانه گرسنه شدید می توانید انتخاب غذایی مناسب و سالمی داشته باشید.

بعلاوه این گونه ساده تر است، بلکه کاسه میوه جذاب تر از آن است که میوه داخل یخچال باقی بماند و از دایره دید و ذهن شما دور باشد. محققین گفتند که ایجاد انتخاب های غذایی جذاب می تواند با چگونگی به نظر رسیدن آن ارتباط داشته باشد. البته این به فاکتورهای دیگری نیز بر می گردد. برای مثال قیمت یک غذای خاص آن را جذاب تر می کند.

بر اساس این تحقیق، ایجاد انتخاب های غذایی سالم به سادگی قابل دسترس است و همیشه کمک می کند تا آن ها طبیعی باشد. هر چه غذا طبیعی تر و در دسترس تر باشد، انتخاب غذایی محبوب تری خواهد شد. این تحقیق عنوان می کند وقتی سیب انتخاب غذایی مناسب و طبیعی است، افراد برای انتخاب آن تمایل بیشتری خواهند داشت تا انتخاب یک کوکی.

بر اساس گفته مسئولین این تحقیقات، محبوب بودن و طبیعی بود از راه های ساده و سریع و موثری است که رفتار مصرف کننده را تغییر می دهد.

این رویکرد در مدارس نیز موفق بوده است. دکتر Wansink در تحقیقات قبلی نشان داد برای جایگزین کردن شیر ساده به جای شیر شکلاتی، با قرار دادن در کنار دستگاه خنک کننده (مناسب) و استفاده از بطری زیبا (جذاب) و با پرکردن نیمی از فضای دستگاه خنک کننده (طبیعی)، مصرف شیر ساده را بین دانش آموزان بین 30 تا 60 درصد افزایش داد.

برای این که برخی غذاها را طبیعی تر کنیم، دکتر Wansink مطرح کرد، لازم است تا مصرف کنندگان ذهن خود را از برخی باورها مثلا این که تنها میوه ها وسبزیجات تازه سالم هستند، پاک نمایند.

وی افزود مردم با این گفته که میوه ها و سبزیجات باید تازه باشند خود را فریب می دهند، برخی سبزیجات کنسرو شده و یخ زده نیز اگر بیش از سبزیجات تازه مغذی نباشد، کمتر از آن ها هم نیستند.

مصرف کنسروها و غذاهای یخ زده می تواند ساده تر شود.

اما در مورد انتخاب های غذایی که سلامت کمتری دارد، چه باید کرد؟ این رویکرد در این مورد در جهت عکس عمل می کند. این رویکرد پیشنهاد می کند باید سهولت، جذابیت و نرمال بودن چنین غذاهایی را کمتر کرد.

در این مورد دکتر Wansink به خانه دار ها پیشنهاد می کند تا تنقلات کمتری را در خانه نگه داری کنند.

او توضیح داد بیشتر خانه دارهای آمریکایی در چهار تا پنج تا از کابینت های آشپزخانه تنقلاتی را نگه می دارند. وقتی ما چنین تنقلاتی که سلامت کمتری دارد را در خانه نگه می داریم ممکن است تاریخ مصرف خیلی از آن ها تمام شود.

تاریخ انتشار: 1394/02/24
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه