تحقیقات جدید نشان داده است خانم هایی که در مراحل اولیه سرطان سینه قرار دارند و انتخاب می کنند که طی جراحی ماستکتومی نوک سینه خود را حفظ کنند، شانس بقا و عود بیماری آنها مشابه با خانم هایی است که کل سینه خود را بر می دارند.

بنا به گفته دکتر لوسی دلا کروز، محقق از دانشگاه میامی، جراحی Nipple-sparing به لحاظ آنکولوژی در برخی خانم ها که در مراحل اولیه سرطان سینه قرار دارند بی خطر است. او با برنامه ریزی قبلی یافته های خود را در نشست سالانه انجمن جراحان سینه آمریکا در روز پنج شنبه در اورلاندو فلوریدا ارائه داد.

تحقیقاتی که در نشست های پزشکی ارائه می شوند اغلب در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند تا این که در ژورنال های معتبر به چاپ برسند.

طی جراحی nipple-sparing، ناحیه نوک سینه و بخش تیره اطراف آن در محل باقی می ماند. بر اساس دستورالعمل انجمن سرطان آمریکا(ACS)، بافت سینه از زیر ناحیه نوک پستان برداشته می شود. بر اساس آن چه که این انجمن(ACS) متذکر شده، اگر چه ناحیه نوک سینه حفظ می شود اما جریان خون و اعصاب تحت تاثیر قرار می گیرند. این بدان معناست که این ناحیه احساسی ندارد و حتی ممکن است ظاهر آن نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.  

در مورد این تحقیق جدید دکتر دلا کروز بر یافته های 19 تحقیق قبلی که در این مورد انجام شده بود متمرکز شد و در واقع متا آنالیز انجام داد. در این تحقیقات بیش از 5000 بیمار حضور داشتند.

دکتر دلاکروز نتایج به دست آمده در زنانی که جراحی nipple-sparing انجام داده بودند را با افرادی مقایسه کرد که تمامی سینه خود را برداشته بودند. دکتر دلاکروز در این تحقیقات متوجه دو مسئله بود یکی این که چگونه سرطان بر می گردد و میزان عود سرطان در ناحیه نوک سینه چقدر است و همچنین نرخ بقا افراد. در همه اندازه گیری ها روش nipple-sparing به اندازه برداشت کامل سینه بی خطر بود.

در شش مورد از این تحقیقات که نرخ بقا افراد را در هر دو این جراحی ها با هم مقایسه کرده بود نشان داده شد نرخ بقا در خانم هایی که جراحی nipple-sparing را انجام داده اند، تا 2.5 درصد افزایش می یابد.

دکتر Irene Wapnir مسئول جراحی سینه و پروفسور جراحی در دانشگاه پزشکی استنفورد گفت  این تحقیق اطمینان مجددی را درباره بی خطر بودن ماستکتومی nipple-sparing در بیمارانی که این انتخاب در آن ها مناسب است را می دهد.

بر اساس گفته های این پزشک همه زنان برای انجام این جراحی که در ایالات متحده آمریکا حدود 15 سال است که در حال انجام است، مناسب نیستند. برای مثال اگر سرطان سینه نزدیک به ناحیه نوک سینه باشد، امکان انجام nipple-sparing وجود ندارد.

دکتر Wapnir افزود استفاده از این روش در ده سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است.

بر اساس گفته دکتر Julie Margenthaler متخصص جراح در مرکز سرطان Siteman در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، این جراحی چندان متداول نیست و کمتر از 5 درصد پزشکان آمریکایی این روش را توصیه می کنند.

دکتر Margenthaler افزود چالش های مربوط به nipple-sparing بیشتر از ماستکتومی کامل است. او ادامه داد اما هزینه هر دو جراحی برابر است و شامل بازپرداخت بیمه نیز می شود.

دکتر Wapnir عنوان کرد البته باید به زنان هشدار داد این جراحی بر احساس ناحیه نوک سینه تاثیر می گذارد و در آن تغییراتی به وجود می آورد مخصوصا در پاسخ به تحریکات جنسی.   

او ادامه داد اما به هر حال این جراحی سبب می شود بازسازی و ترمیم سینه، طبیعی تر به نظر برسد.

تاریخ انتشار: 1394/02/18
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه