بر اساس تحقیقات جدید نشان داده شده است، کودکانی که از مادران چاق متولد می شوند بیشتر در خطر مشکلات عاطفی و رفتاری قرار دارند.

محققین در مرکز مربوط به کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا دریافتند مادرانی که قبل از بارداری به شدت چاق هستند، فرزندان آنها بیشتر در خطر ابتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه ADHD attention-deficit hyperactivity disorder)) قرار دارند و در سن شش سالگی با تاخیر در رشد مواجه می شوند.

Laura Schieve به عنوان اپیدمیولوژیست این مرکز متذکر شد این تحقیق نشان نداد که علت مشکلات مشاهده شده چاقی است.

اما او ادامه داد ارتباط قوی و سازگاری بین وزن مادر در دوران قبل از بارداری و رشد کودک وجود دارد حتی اگر سایر فاکتورها اعم از تحصیلات و درآمد خانواده لحاظ شود.

 Laura Schieve گفت این یافته ها بر اهمیت توصیه های فعلی در مورد این که خانم ها باید سعی کنند تا سبک زندگی سالمی داشته باشند و وزن خود را قبل از بارداری تنظیم نمایند، می افزاید.

این تحقیق در 27 آپریل به صورت آن لاین و در ژورنال کودکان منتشر شد.

نتایج این تحقیق حاصل بررسی طولانی مدت وضعیت سلامت بیش از 1300 مادر و کودک است. وقتی کودکان شش ساله بودند، مادران به پرسش نامه ای درباره رشد روانی و رفتاری کودک پاسخ دادند.

12 درصد مادران در دورانی که قصد باردار شدن داشتند، شاخص توده بدن (BMI) آنها بیش از 35 بود. BMI یا شاخص توده بدن تخمین کلی از چربی های بدن شخص بر مبنای قد و وزن اوست. بر اساس آن چه که موسسه خون، ریه و قلب ملی می گوید، BMI اگر بین 25 تا 29.9 باشد، فرد دچار اضافه وزن قابل ملاحظه ای است. شاخص بالای 30 چاق شناخته می شود و بیش از 35 در خطر بیماری های مربوط به چاقی قرار دارد. 

خانم هایی که BMI در آن ها بالای 35 باشد بسیار مستعد مشکلات گزارش شده هستند. در مقایسه با مادرانی که وزن نرمالی داشتند، کودکان مادران چاق دو برابر کودکانی که مادران آنان وزن نرمال داشتند، دچار مشکل در تنظیم احساسات هستند، با همسالان خود مشکل دارند یا این که به دلیل مشکلات روانی یا اختلال در زبان و گفتار تحت درمان قرار می گیرند.

مادرانی که قبل از بارداری به شدت چاق هستند، سه برابر بیشتر در خطر داشتن کودکان مبتلا به اوتیسم (یا اختلال در رشد) قرار دارند و گزارش تشخیص ADHD در فرزندان این مادران تا چهار برابر بیشتر است.

Schieve و تیم تحقیقاتی او به دنبال فاکتورهایی بودند که بتواند این ارتباط را توضیح دهد، از جمله این که آیا مادران در دوران بارداری سیگار کشیده اند، آیا به دیابت مربوط به دوران بارداری مبتلا بوه اند و آیا به فرزندان خود شیر داده اند، آیا به افسردگی بعد از زایمان دچار شده اند و یا بطور منظم به فرزند خود رسیدگی کردند؟

Schieve گفت اما ارتباط مشخصی بین چاقی مادر و نتایجی در رشد فرزند وجود دارد.

او اذعان کرد اگر چه رشد کودک پیچیده است، اما چاقی ماردان می تواند یکی از عوامل چالش برانگیز باشد.

Brandon Korman مسئول بخش نوروسایکولوژی در بیمارستان کودکان نیکلاس در میامی با او موافق بود و گفت سخت است که این پیچیدگی را بررسی نمود.

بر اساس گفته های دکتر Korman این آزمون نتوانست سایر فاکتورهای کلیدی مانند ژنتیک را در نظر داشته باشد. او گفت برای مثال، ژن های مغزی که به ماده شیمیایی دوپامین ربط دارند، می توانند هم در چاقی مادر و هم در مسائل مربوط به رشد کودکان دخالت داشته باشد.

او ادامه داد در نهایت ما می دانیم که به دست آوردن وزن مناسب قبل از بارداری دلایل و اهمیت هایی دارد، حتی اگر مطمئن نباشیم که واقعا چاقی مادر علتی برای اختلال رشد در کودک است.

بر اساس موسسه بهداشت ملی، چاقی ناقل خطراتی هم برای مادر و هم برای کودک است. چاقی ریسک ایجاد دیابت مربوط به دوران بارداری و افزایش فشار خون و شانس سزارین را افزایش می دهد. همچنین ارتباطی بین چاقی و ریسک به دنیا آوردن نوزادانی با بزرگی غیر طبیعی و یا بروز نقص در زایمان وجود دارد.

بر اساس گفته Schieve آیا چاقی مادر میتواند بر رشد کودک در آینده تاثیر بگذارد. چگونگی این یافته در حال حاضر مشخص نیست.

اما او گفت چاقی می تواند التهاب گسترده ای را در بدن ایجاد کند و در فرد باردار این امر به لحاظ تئوری بر رشد مغزی جنین تاثیر بگذارد.

دکتر Korman تاکید کرد با این حال مادران چاق نباید از بارداری و بچه دار شدن به این علت بترسند که بچه های آنها در آینده محکوم به اختلال در رشد هستند.  

وی افزود افراد چاق در این آزمون نسبتا بیشتر در خطر قرار داشتند اما بیشتر کودکان تحت تاثیر قرار نگرفته بودند.

در بین کودکان متولد شده از بین مادرانی که به شدت چاق بودند، 7 درصد کودکان آن ها به ADHD مبتلا بودند، بیش از 2 درصد کودکانی که از مادرانی با وزن نرمال به دنیا آمده بودند نیز همین مشکل را داشتند. به همین نسبت 4 درصد به اوتیسم یا تاثیر در رشد مبتلا بودند و بین 15 تا 20 درصد نیز علائم روانی و مشکلات رفتاری داشتند و یا در برقراری ارتباط با هم سالان خود مشکل داشتند.

دکتر Korman افزود خانم ها قبل از باردار شدن بهترین تلاش خود را بکنند تا متناسب شوند. اما اگر در صورت اضافه وزن باردار شدید، این بدان معنی نیست که کودک شما محکوم به فناست.

تاریخ انتشار: 1394/02/18
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه