طی بررسی جدید نشان داده شده است که خانم های باردار تصور می کنند سیگارهای الکترونیکی در مقایسه با سیگارهای تنباکو ضرر کمتری دارد.

تنها 57 درصد خانم ها بر این باورند که سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین است. کمتر از دو سوم خانم ها بر این باورند که سیگارهای الکترونیکی می تواند اعتیاد آور باشد.   

دکتر Edward McCabe مسئول موسسه March of Dimes گفت این تحقیق نگران کننده است.

بر اساس گفته دکتر McCabe سیگارهای الکترونیکی وسایلی هستند که نیکوتین را منتقل می کنند و نیکوتین می تواند اعتیادآور باشد. بعلاوه اگر جنین در معرض نیکوتین باشد (نیکوتین می تواند از جفت عبورکند) این امر سبب کاهش وزن نوزاد به هنگام تولد و یا زایمان زودرس می شود.  

دکتر McCabe گفت شواهد قوی در مطالعات حیوانی نشان می دهد که نیکوتین رشد مغز را تغییر می دهد و او افزود جراحان به خانم های باردار در مورد استفاده از نیکوتین به هر فرمی هشدار داده اند.  

دکتر McCabe افزود سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد شیمیایی و فلزات سنگینی نظیر قلع، کروم و نیکل هستند که می تواند برای جنین خطرناک باشد.  

او گفت لازم است خانم ها نسبت به استفاده از سیگارهای الکترونیکی آموزش ببینند. کمپانی های تولید کننده این محصولات برای این آموزش مناسب نیستند و ما امیدواریم منابع دیگری در این زمینه اقدام کنند.

دکتر McCabe امیدوار است تا سازمان غذا و دارو تنظیم ضوابطی را در مورد این سیگار ها آغاز نماید، قبل از آن که خیلی دیر شود.

نتایج این تحقیق در کنگره سالانه زنان و زایمان در سانفرانسیسکو ارائه شده است. یافته های ارائه شده در این نشست ها تا زمانی که در ژورنال های کارشناسی شده منتشر شود، عموما در حد مقدماتی در نظر گرفته می شوند.

تیم تحقیقاتی به رهبری Katrina Schafer Mark در دانشگاه ماریلند 316 خانم باردار را مورد بررسی قرار دادند و به بازدید کلینیک زنان و زایمان پرداختند.

محققین دریافتند در میان این خانم ها 13 درصد افراد سیگارهای الکترونیکی را امتحان کرده اند. نزدیک به سه چهارم خانم هایی که  این سیگارها را امتحان کرده بودند بر این باور بودند که این سیگارها در مقایسه با تنباکو ضرر کمتری دارد. بعلاوه بیشتر این خانم ها گفتند که سیگارهای الکترونیکی می تواند به ترک سیگار کمک کند.

گروه تحقیقاتی دکتر مارک گفت سوء برداشت در مورد سیگارهای الکترونیکی در خانم های باردار شایع است و این هم برای سلامت مادر و هم برای سلامت نوزاد خطرناک است. محققین افزودند که آموزش در مورد این سیگارها باید در برنامه های مربوط به دوران بارداری لحاظ شود.  

حتی گروه صنعتی  American Vaping Association می گوید خانم های باردار نباید از این سیگارها استفاده کنند.

Gregory Conley رئیس انجمن American Vaping Association گفت باید در دوران بارداری از مصرف فرم های مختلف نیکوتین اجتناب کرد، خواه منبع این نیکوتین سیگارهای معمول باشد و خواه سیگارهای الکترونیکی و یا حتی آدامس یا پچ های حاوی نیکوتین. بعلاوه مطالعات نشان داده است که استفاده از آدامس و پچ های حاوی نیکوتین در خانم های باردار با کاهش وزن نوزاد و زایمان زودرس ارتباط دارد.  

تاریخ انتشار: 1394/02/17
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه