تحقیقات جدید نشان داده است خانم هایی که به کودکان خود شیر می دهند و بعدا به سرطان سینه دچار می شوند کمتر دچار عود سرطان سینه و یا مرگ در اثر آن می شوند (در مقایسه با خانم هایی که شیردهی انجام نداده اند).

Marilyn Kwan محقق از بخش تحقیقات در Permanente در Oakland واقع در کالیفرنیا گفت ما با تحقیق بر بیش از 1600 خانمی که به سرطان سینه مبتلا بودند و قبلا سابقه شیردهی داشته اند، دریافتیم ریسک عود بیماری در این افراد تا 30 درصد کاهش یافته است. هم چنین دریافتیم ریسک مرگ در اثر ابتلا به سرطان سینه در خانم هایی که قبلا سابقه شیردهی داشته اند تا 28 درصد کاهش یافته است.

این تحقیق در 28 آپریل به صورت آن لاین در ژورنال موسسه ملی سرطان منتشر شد.

محققین عنوان کردند تحقیقات قبلی نشان داد که شیردهی با کاهش ریسک ایجاد سرطان سینه ارتباط دارد.

دکتر Kwan گفت اگر خانمی شیر دهد، ریسک ایجاد سرطان سینه بین 5 تا 10 درصد در او کاهش می یابد حتی اگر سایر فاکتورهای خطر در کار باشند. او افزود ما فکر می کنیم این نخستین تحقیقی است که نقش شیردهی را در نتایج ناشی از سرطان سینه، پیش بینی این بیماری و زنده ماندن به دنبال ابتلا به این بیماری را بررسی می کند.  

دکتر Kwan گفت به طور کلی تحقیق ما تایید می کند که شیردهی نه تنها برای کودک خوب است بلکه مزایایی را نیز برای مادران به دنبال دارد.  

تیم تحقیقاتی وی دریافت که اثرات محافظتی شیر مادر در کاهش شانس عود یا مرگ ناشی از سرطان سینه علیه بیشتر سرطان های سینه ای که عموما تشخیص داده می شود، به شدت صادق است.

به گفته دکتر جان مورتیمر، مدیر برنامه های سرطان زنان و سردبیر برنامه های سرطان سینه در

 City of Hope Cancer Center در Duarte کالیفرنیا، این تحقیق بر مبنای شواهد قبلی درباره ارتباط بین شیر دهی و سرطان سینه ایجاد شده است.

نتیجه ای که در این تحقیق جدید تقویت می شود بر اساس توضیحات مورتیمر این است که خانم هایی که شیر داده اند به سرطان سینه که کم تهاجمی تر مبتلا می شوند. او ادامه داد در حالی که این مطلب شناخته شده است؛ این تحقیق جدید یافته های جزئی تری را درباره نوع تومور در اختیار قرار می دهد.

تیم دکتر Kwan خانم ها را در دو گروه یکی در  سال 1997 تا 2000  و دیگری در سال 2006 تا 2013 را مورد بررسی قرار دادند. بیشتر این خانم های در Kaiser Permanente که سازمان حفظ سلامت است، حضور داشتند.

این محققین دریافتند که ارتباطی بین شیردهی و نتایج مطلوب در بیماران مبتلا به سرطان سینه وجود دارد، اما این تحقیق علت این ارتباط را اثبات نکرد. محققین دریافتند که این ارتباط در نوعی از سرطان سینه که به عنوان زیرگروه لومینال A در نظر گرفته می شود و شامل تومورهایی است که

 ER-positive شناخته می شوند (نسبت به رسپتور استروژن مثبت هستند) به لحاظ آماری معنی دار است، این نوع از سرطان سینه یکی از رایج ترین انواع آن می باشد. اما آن ها ارتباط معنی داری را در مورد سایر انواع سرطان های سینه به دست نیاوردند.

دکتر Kwan دریافت به طور کلی ریسک عود سرطان سینه در بین کسانی که شیر می دهند، وقتی که طول بازه شیردهی در نظر گرفته شد تا 30 درصد کاهش یافت، هر دوره ای از شیردهی این ریسک را کاهش می دهد، اما این ارتباط در مورد کسانی که دوره شیردهی کمتر از 6 ماه داشتند، به این اندازه قوی نبود.  

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند تغذیه با شیر مادر از شش ماه تا یک سال و حتی بیشتر ادامه داشته باشد. شیردهی کودکان را از بیماری هایی مانند دیابت، عفونت و مشکلاتی مانند اضافه وزن می رهاند. بر اساس گفته این آکادمی مادرانی که به کودکان خود شیر می دهند به لحاظ ریسک ابتلا به سرطان سینه و تخمدان در خطر کمتری قرار خواهند داشت.

دکتر Kwan و سایرین بر این باورند که شیردهی ممکن است به دلالیلی اثرات محافظتی در پی داشته باشد.  او توضیح داد برای مثال، شیردهی بازه چرخه قاعدگی را کاهش می دهد و میزان در معرض بودن هورمون هایی که می تواند به رشد سرطان ها کمک کند را کاهش می دهد. شیردهی تمایز یا جهش سلول های مجرایی ( داکتال) را در سینه افزایش می دهد و شاید این تغییرات سبب می شود آن ها نسبت به سرطان مقاوم شوند.  

دکتر مورتیمر گفت مکانیسم های احتمالی که در این میان دخالت دارند بر اساس این مفهوم ایجاد شده است که سینه یک خانم تا زمانی که شیردهی نداشته باشد به طور کامل شکل نمی گیرد.

تاریخ انتشار: 1394/02/15
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه