خلاصه: سن مناسب برای تزریق واکسن اچ پی وی در نوجوانی و در سن 11 تا 12 سالگی است قبل از اینکه فرد از نظر رابطه جنسی فعال شده باشد.

توصیه ای که وجود دارد این است که افراد در سن نوجوانی بین 11 تا 12 سالگی حتما واکسن اچ پی وی را دریافت کنند زیرا هنوز به این ویروس مبتلا نشده اند و این باعث می شود ایمنی زیادی علیه ویروس اچ پی وی و ابتلا به سرطان ها ایجاد شود. بنابراین تزریق واکسن اچ پی وی برای نوجوانان هم دختران و هم پسران در سن 11 تا 12 سالگی در سه نوبت با فاصله 6 ماه توصیه می شود.

دختران همچنین می توانند از سن 9 سالگی واکسن اچ پی وی دریافت کنند زمانی که سایر واکسن های دوره نوجوانی مانند مننژیت، کزاز و دیفتری نیز تزریق می شود.

واکسن اچ پی وی در صورتی بیشترین تاثیر را جهت ایمنی علیه ویروس اچ پی وی دارد که در سن مناسب و قبل از شروع رابطه جنسی تزریق شود.

اما بدلیل اینکه والدین هنوز قبول ندارند فرزندانشان در این سن از نظر رابطه جنسی فعال شده اند، پیگیری جهت تزریق واکسن اچ پی وی را در سن مناسب جدی نمی گیرند و دیر اقدام می کنند بطوری که ممکن است در طول این مدت فرزندشان در معرض عفونت اچ پی وی و زگیل تناسلی قرار گرفته باشد.

تحقیق بالینی جهت تایید مزایای واکسن اچ پی وی در نوجوانان

این تحقیق در 27 آپریل در ژورنال کودکان منتشر شد و نتیجه همکاری محققین دانشگاه کوئین و دانشگاه McGill در مونترال کانادا است. روش و نتایج بشرح زیر است:

  • روش: محققین بیش از 260000 دختر نوجوان را از نظر علائم اولیه عفونت اچ پی وی شامل ابتلا به زگیل تناسلی یا دیسپلازی دهانه رحم (نوعی ضایعه غیرطبیعی در دهانه رحم که بر اثر ویروس اچ پی وی ایجاد می شود و مستعد تبدیل شده به سرطان دهانه رحم است البته دیسپلازی دهانه رحم در ابتدا سرطانی نیست اما اگر درمان نشود در طولانی مدت می تواند منجر به سرطان شود) مورد بررسی قرار دادند.
  • نتایج: بیش از 2400 مورد دیسپلازی دهانه رحم در این دختران شناسایی شد. اما نکته قابل توجه در نتیجه گیری این بود که احتمال ایجاد دیسپلازی دهانه رحم بعد از دریافت واکسن اچ پی وی تا 44 درصد کاهش پیدا می کند.

با وجود تمام مزایای واکسن اچ پی وی عنوان می شود که فقط نیمی از دختران در آمریکا در برابر ویروس اچ پی وی واکسینه شده اند. نرخ واکسیناسیون اچ پی وی در بین دختران نوجوان بسیار پایین است.

تحقیق بالینی جهت بررسی طرح واکسیناسیون اچ پی وی

روش و نتایج بشرح زیر است:

  • روش: محققین اطلاعات واکسیناسیون اچ پی وی بیش از 626000 دختر نوجوان 13 ساله را بررسی کردند. این افراد در سال 2013 واکسن اچ پی وی را تحت پوشش بیمه دریافت کرده بودند.
  • نتایج: فقط 34 درصد دخترانی که این بیمه را داشتند از طریق آن واکسن اچ پی وی را تزریق کردند. اما مابقی دختران باوجود دسترسی به واکسن از طریق بیمه، جهت تزریق واکسن اچ پی وی اقدام نکردند. 

محقیقن معتقدند که پوشش دهی این واکسن از طریق امکانات بهداشت عمومی باید بیشتر مدنظر قرار گیرد و همچنین پزشکان و متخصصین نوجوانان و والدین آنها را در این زمینه تشویق کرده و آگاهی رسانی انجام شود تا واکسن اچ پی وی نیز مانند سایر واکسن ها جدی گرفته شود.

این موضوع در مورد پسران نیز صادق است. بیشتر پسران 11 تا 12 ساله واکسن اچ پی وی دریافت نکرده اند. درحالی که آمار ابتلا به عفونت اچ پی وی بسیار بالا است.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه