استامینوفن ضد درد معروفی است که در بین آمریکایی ها با نام تایلنول شناخته شده است، یافته های تحقیقی جدید نشان می دهد، این دارو بیش از آنکه درد را سرکوب کند، می تواند منجر به کاهش شادمانی و یا احساس غم شود.

مسئول این تحقیقات Geoffrey Durso مطرح کرد این بررسی برای نخستین بار نشان داد که استامینوفن پاسخ احساسی نسبت به محرک مثبت را کاهش می دهد، اما این تحقیق بر مبنای تحقیق قبلی صورت گرفته است که در آن به احساسات منفی پرداخته شده بود.

Durso دانشجوی دکترا در رشته روانشناسی اجتماعی در دانشگاه اوهایو در کلمبوس گفت تحقیق اخیر نشان داد که استامینوفن فراتر از این که درد فیزیکی را سرکوب کند، فرد را نسبت به حوادث منفی که تجربه می کند بی تفاوت می کند. تحقیق ما بر این اساس شکل گرفت که چرا ممکن است چنین اتفاقی بیافتد.

این تحقیق اخیرا در Psychological Science به صورت آن لاین منتشر شد که شامل دو آزمایش می باشد که در هر کدام 80 دانشجو حضور داشتند.

در نخستین آزمایش، نیمی از شرکت کنندگان 1000 میلیگرم استامینوفن دریافت کردند در حالی که نیمی دیگر ماکت قرص را دریافت می کردند. یک ساعت بعد، به همه افراد 40 عکس نشان داده می شد ( این عکس ها به گونه ای بود که پاسخ احساسی متنوعی را در افراد بر می انگیخت از احساسات مثبت گرفته ( مانند تصاویر کودکانی که در حال بازی کردن با حیوانات خانگی بودند) تا احساسات منفی ( تصاویر کودکان مریضی که از گرسنگی رنج می بردند).

شرکت کنندگان بر اساس محتوای احساسی هر تصویر رتبه بندی شدند و سپس نشان داده شد که چطور هر تصویر احساسات آن ها را تحت تاثیر قرار داده است.

نتایج: افرادی که استامینوفن مصرف می کردند نسبت به تصاویر منفی و تصاویر مثبت خاموش بودند.

آزمون دوم دقیقا به همان شیوه انجام شد اما از شرکت کنندگان می پرسیدند که رنگ آبی را تا چه حد در هر تصویر دیده اند. هدف آن بود تا بررسی شود آیا استامینوفن فقط بر احساسات تاثیر می گذارد یا این که بر توانایی افراد در قضاوت دقیق از شرایط نیز اثر می گذارد.

نتایج نشان داد استامینوفن اثری بر ارزیابی رنگ ندارد و این نشان می دهد که تنها تاثیرات آن به احساسات بر می گردد.

در کل Durso گفت این تحقیق نشان داد بین مصرف استامینوفن و کم رنگ کردن احساسات ارتباطی وجود دارد. اما این که چطور این دارو چنین تاثیری دارد، مبهم است.

او ادامه داد استامینوفن تاثیرات متعددی بر افراد دارد. وی معتقد است که این دارو می تواند به طرق مختلفی فعالیت مغز را تغییر دهد، برای مثال تنظیم فعالیت سروتونین، کاهش سیگنالینگ التهابی یا کاهش فعال سازی منطقه ای در مغز که مسئول احساسات است.

او گفت هر کدام از این اثرات و یا ترکیب آن ها با هم می تواند مسئول نتایج روانی باشد که ما در افراد شاهدیم.

اما Durso تاکید کرد که اثر استامیوفن بر احساسات خاص این دارو نیست، سایر مسکن ها مانند آسپرین یا ایبوپروفن نیز احتمالا چنین اثراتی را در پی دارد، اگر چه هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

McNeil Consumer Healthcare که تولید کننده تایلنول می باشد، با این یافته ها مشکل داشت. طی اظهاریه ای این شرکت اعلام کرد اندازه نمونه این آزمون بسیار کوچک است، بنابراین نتیجه گیری قطعی در مورد تاثیرات استامینوفن بر پاسخ به محرک های احساسی مثبت و منفی دشوار است.

Alan Hilfer متخصص روانشناسی در مرکز پزشکی Maimonides در نیویورک بعد از بازبینی این تحقیق اعلام کرد این یافته ها بسیار جالب و غافلگیر کننده است.

او افزود من از این یافته ها بسیار شوکه شده ام زیرا هیچ یک از افراد تا به حال بعد از مصرف این دارو چنین عارضه جانبی را گزارش نداده اند و استفاده از این دارو بسیار متداول است.

" من فکر می کنم از آن جایی که مردم بعضی اوقات استامینوفن را برای ریلکس شدن می خورند و برخی اوقات این دارو به افراد کمک می کند تا بخوابند، شاید این ها بتواند بخشی از اثراتی باشد که در بازه کوتاه زمانی اتفاق می افتد و این در اصل نوعی احساس رهایی از شدت احساسات فرد باشد. او گفت اما این یافته ها در حد نظریه است. بنده می خواهم قبل از این که تغییراتی را در توصیه هایی که به افراد در استفاده از داروهایی مانند تایلنول می دهیم، ایجاد کنیم، این یافته ها را مجددا بررسی کنیم.

تاریخ انتشار: 1394/02/02
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه