استفاده از ضد دردهای مخدری که نسخه می شود در دوران بارداری شایع است و ریسک این که نوزاد زودتر از موعد به دنیا بیاید و یا وزن کمی به هنگام به دنیا آمدن داشته باشد و ترک اعتیاد دردناکی را تجربه کند، افزایش می یابد.

این مسکن های نسخه ای اغلب اوپیوئید خوانده می شوند مانند هیدروکودون(Vicodin) ، اکسی کودون (Oxycontin) ،کدئین و مورفین. در این تحقیق جدید نشان داده شد نزدیک به 30 درصد مادران ایالت تنسی در دوران بارداری حداقل یکی از این داروها را استفاده می کرده اند و اگر آن ها سیگار می کشیدند و یا داروهای ضد افسردگی مصرف می کردند، خطر افزایش می یافت.

دکتر استفان پاتریک متخصص نوزادان در دانشگاه Vanderbilt در Nashville که خود مسئول این تحقیقات بود گفت من از آمار زنانی که ضد درهای اوپیوئیدی را در دروان بارداری استفاده می کردند، شگفت زده شدم، متعجبم که مصرف سیگار در دوران بارداری چقدر شایع است و چقدر ریسک سندرم neonatal abstinence در بین خانم هایی که از مسکن های اوپیوئیدی در دوران بارداری استفاده می کنند، زیاد است.

سندرم Neonatal abstinence در اصل مجموعه ای از مشکلات مربوط به نوزادانی است که در رحم مادر در معرض داروهای مخدر قرار داشته اند.

نرخ سوء مصرف مسکن های نسخه ای در سال های اخیر در ایالات متحده آمریکا رو به افزایش است، متخصصین درباره اثرات جانبی این داروها بر نوزادان نگران اند. تحقیق قبلی نشان داد که درصد خانم هایی که در دوران بارداری از مسکن های نسخه ای استفاده می کنند در طول 15 سال گذشته دو برابر شده است.

در این تحقیق جدید که به صورت آن لاین در 13 آپریل در ژونال کودکان منتشر شد، سوابق بیش از 112000 خانم در ایالت تنسی در سال های 2009 تا 2011 مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت. در این میان حدود 28 درصد حداقل یک داروی ضد درد مخدر مصرف می کردند.

بیشتر این افراد داروهای کوتاه اثر مانند هیدروکودون و اکسی کودون مصرف می کردند. تنها 3 درصد افراد برای اعتیاد به مواد مخدر غیر قانونی مانند هروئین، درمان نگهدارنده دریافت می کردند.

دکتر پاتریک عنوان کرد برخی خانم ها برای بهبود وضعیت نوزاد در دوران بارداری از اوپیوئید ها استفاده می کنند، برای خانم هایی که نسبت به اوپیوئید وابستگی دارند، می دانیم که استفاده از اوپیوئید های نگهدارنده مانند متادون نرخ زایمان زودرس را در مقایسه با هروئین کاهش می دهد. در مورد این خانم ها، سندرم neonatal abstinence ممکن است در برخی از نوزادان اتفاق بیافتد اما این بهتر از سایر جایگزین هاست.

خانم هایی که از ضدردهای نسخه ای استفاده می کنند بیشتر رنگ پریده هستند و علائمی مانند سردرد یا میگرن و مشکلات ماهیچه ای اسکلتی دارند. آن ها بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی و اضطراب قرار داشتند.

41 درصد خانم هایی که از داروهای مخدر نسخه شده استفاده می کردند در طول بارداری سیگار می کشیدند و این در مقایسه با 26 درصد خانم هایی بود که از داروهای مخدر نسخه ای استفاده نمی کردند. خانم هایی که در روز سیگار بیشتری می کشیدند، بیشتر در معرض به دنیا آوردن نوزادانی بودند که باید بعد از تولد تحت ترک (withdrawal) قرار می گرفتند.

دکتر پاتریک گفت این یک رفتار قابل اصلاح است. درمورد خانم هایی که درمان نگهدارنده دریافت می کنند، ریسک سندرم neonatal abstinence تغییری نمی کند اما سیگار کشیدن بسیار اهمیت دارد. اگر شما مقدار سیگار مصرفی را کاهش دهید می توانید ریسک ترک را در نوزاد خود کاهش دهید.

این تحقیق نشان داد، مصرف مهارکننده های انتخابی سروتونین (SSRIs) ، که نوعی ضد افسردگی محسوب است، همراه با داروهای مخدر می تواند ریسک ترک در نوزاد را دو برابر کند.

وی افزود نوزادانی که دچار سندرم neonatal abstinence  هستند ممکن است بیشتر در خطر بستری شدن در بیمارستان (به مدت طولانی تر) قرار داشته باشند.

در این آزمون نوزادان مبتلا به سندرم neonatal abstinence syndrome دو برابر سایر نوزادان در خطر کاهش وزن به هنگام تولد قرار دارند. این نوزادان به مراتب بیشتر در خطر مشکلات تنفسی،  تغذیه ای و تشنج قرار دارند.

دکتر Jennifer Wu متخصص زنان و زایمان در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک گفت این تحقیق به طور صریح خطرات مصرف اوپیوئید های نسخه ای را در طول بارداری نشان می دهد. با افزایش مصرف داروهای ضد درد نسخه ای، ما به دنبال تاثیرات آن بر نوزادان هستیم. اگر شما می دانستید که نوزادان چقدر آسیب پذیرند، بنابراین  این واقعیت برای شما بسیار وحشت آور می بود.

مصرف مسکن های مخدر در سال های 2000 تا 2009 چهار برابر شده است و تعداد نوزادانی که دچار سندرم neonatal abstinence هستند در این بازه سه برابر شده است.

دکتر Wu افزود نوزادان نارس بیشتر مشکلات نورولوژیک دارند و اغلب رشد آنها به تاخیر می افتد بنابراین شما می توانید با پرهیز از مصرف ایپوئید ها در دوران بارداری از نرخ زایمان نوزاد نارس بکاهید.

سندرم Neonatal abstinence ممکن است اثرات طولانی مدت در پی داشته باشد که چندان روشن نیست.

دکتر Wu گفت این سندرم مجموعی از علائم است. نوزادان ممکن است در خطر تشنج قرار داشته باشند و این بسیار وحشتناک است زیرا شما نمی دانید که ممکن است خطر خونریزی مغزی و یا  عفونت وجود داشته باشد و نمی دانید که در اثر تشنج چه خطرات نورولوژیکی در پی است.

محققین برآورد کردند هر یک دلار که صرف خرید داروهای مخدر کوتاه اثر می شود می تواند منجر به صرف 52 دلار  هزینه بیمارستان جهت ترک هر نوزاد شود.

تاریخ انتشار: 1394/01/31
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه