تحقیقات جدید نشان داده است خانم هایی که خودشان زودتر از موعد به دنیا آمده اند، بیشتر در خطر به دنیا آوردن نوزادان زودرس هستند.

محققین کانادایی دریافتند که شانس به دنیا آوردن نوزادان زودرس (که قبل از هفته سی و هفتم بارداری به دنیا می آیند) در مادرانی که خود در هفته 32 تا 36 بارداری به دنیا آمده اند، صرف نظر از سایر فاکتورهای خطر، تا 40 درصد بیشتر است.

خانم هایی که خودشان زودتر از موعد به دنیا آمده اند، فرزندان آنها بیشتر در خطر نارس بودن قرار دارند.

دکتر Anne-Monique Nuyt مسئول بخش نوزادان در بیمارستان دانشگاه Sainte-Justine در مونترال گفت ما نمی دانیم که آیا علت ژنتیکی برای این مسئله مطرح است یا این که تنظیمات متفاوت در یک خانم منجر به بروز چنین اتفاقی می شود و یا این که تلفیقی از این دو مورد در این روند دخیل هستند.

Nuyt که خود پروفسور نوزادان در دانشگاه مونترال است و در این آزمون حضور نداشت افزود بنده فکر می کنم ما در حال شناسایی قشری هستیم که در خطر زایمان زودرس قرار دارند. بنده فکر می کنم پرسش در مورد تولد خود افراد در آغاز بارداری اهمیت دارد.

او ادامه داد این تحقیق نباید باعث شود تا خانم هایی که خود زودرس به دنیا آمده اند از باردار شدن وحشت کنند.

او گفت ما نمی خواهیم آشوبی را در افراد ایجاد کنیم. حتی اگر در این آزمون 14.2 درصد خانم ها قبل از هفته 32 زایمان کرده باشند باز هم فراموش نکنید به طور میانگین 85 درصد افراد به موقع زایمان کرده اند. بعلاوه در نظر داشته باشید این آزمون به گونه ای طراحی شد که صرفا ارتباط بین خانم هایی که خود زودتر از موعد به دنیا آمده بودند و احتمال به دنیا آوردن نوزاد زودرس در آن ها را نشان داد و علت این ارتباط در این آزمون مشخص نشد.

این یافته ها در ژورنال زنان و زایمان در ماه می منتشر شد.

بر اساس اطلاعات پیش زمینه ای که در این تحقیق ارائه شده است در حدود 12 درصد زایمان هایی که در ایالات متحده آمریکا اتفاق می افتد و تقریبا نزدیک به 9 درصد زایمان ها در کشورهای توسعه یافته، زودتر از موعد اتمام بارداری است. بیشتر نوزادانی که به این صورت به دنیا می آیند زنده می مانند و به دوران بلوغ می رسند اما در برخی کشورهای صنعتی این پدیده منجر به مرگ نوزاد می شود و مشکلاتی را برای سلامتی نوزاد در پی دارد.

در حالی که فاکتورهای خطر مختلفی برای زایمان زودرس شناسایی شده است، اما خیلی از زایمان های زودرس دلیل شناخته شده ای ندارد. تحقیقات قبلی که توسط تیم Nuyt انجام شد نشان داد خانم هایی که به هنگام به دنیا آمدن وزن کمی دارند (یا به علت زایمان زودرس و یا سایر دلایل دیگر) بیشتر در خطر تجربه افزایش فشار خون یا دیابت دوران بارداری قرار دارند.

در مورد این تحقیق جدید این تیم تحقیقاتی داده های مربوط به 900000 خانم را در Quebec مورد بررسی قرار داد این افراد حداقل یک نوزاد را به دنیا آورده بودند، خانم ها به گروه هایی تقسیم شدند: خانم هایی که قبل از هفته 32 بارداری به دنیا آمده بودند، خانم هایی که بین هفته 32 تا 36 بارداری به دنیا آمده بودند و خانم هایی که به موقع به دنیا آمده بودند، که در تقریبا در حدود 40 هفته است.

به طور کلی در این تحقیق، بیش از 14 درصد خانم هایی که خود قبل از هفته 32 به دنیا آمده بودند نوزادان نارس را به دنیا آورده بودند، 13 درصد افرادی که بین هفته 32 تا 36 بارداری به دنیا آمده بودند، نیز به همین ترتیب نوزاد نارس به دنیا آورند. نزدیک به 10 درصد افرادی که سر موعد به دنیا آمده بودند، زایمان زودرس انجام دادند.

دکتر Bani Ratan متخصص زنان و زایمان در بیمارستان Houston Methodist واقع در تگزاس گفت بنده از یافته های این تحقیق چندان شگفت زده نشدم، فکر می کنم مادامی که تحقیقات بیشتری انجام می دهیم دلایل ژنتیکی را برای این یافته ها می یابیم.

او ادامه داد ما باید جزئیات سوابق بیماران و اطلاعات مربوط به نحوه به دنیا آمدن خودشان را داشته باشیم. او عنوان کرد از بیماران خود می پرسد زمانی که به دنیا آمدند چند کیلو بوده اند، این می تواند به عنوان وسیله ای برای سنجش میزان بزرگی فرزند خودشان به کار رود.

دکتر Nuyt گفت در این زمینه و با هدف پیشگیری از زایمان زودرس در بین زنان، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

وی افزود ما می خواهیم که این چرخه متوقف شود. بنابراین هر دختر کوچکی که به هر دلیلی نارس و زودتر از موعد به دنیا می آید، این شانس را داشته باشد که این شرایط را به نسل بعد منتقل نکند.  

تاریخ انتشار: 1394/01/27
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه