تحقیقات جدید نشان داده است که جفت خانم های باردار می تواند شاخص خوبی برای اندازه گیری غلظت فلزات سمی در مادر و جنین باشد.

Tracy Punshon مسئول این تحقیقات و استاد یار علوم بیولوژی در کالج Dartmouth در هانوفر مطرح نمود یافته های ما نشان داد که غلظت آرسنیک موجود در جفت منعکس کننده غلظت بیومارکرها در مادر و جنین می باشد.

آرسنیک، ماده ای سرطان زاست که به طور طبیعی در خاک، آب و هوا وجود دارد. بر اساس اطلاعات پیش زمینه ای که در این تحقیق وجود دارد، تحقیقات قبلی نشان داده که آرسنیک می تواند از جفت عبور کند و رشد جنین را تحت تاثیر قرار دهد. مصرف آب آلوده چاه یکی از منابعی است که می تواند فرد را در معرض آرسنیک قرار دهد.

برای این تحقیق، محققین غلظت آرسنیک در نمونه جفت حاصل از 652 خانم را با نمونه ادرار به دست آمده در دوران بارداری و بریده های ناخن به دست آمده از مادر و نوزاد در دوران بعد از زایمان مورد مقایسه قرار دادند. آن ها ارتباط بین آرسنیک موجود در جفت و میزان در معرض این فلز قرار گرفتن را در مادر (از طریق خوردن برنج و نوشیدن آب چاه) مورد بررسی قرار دادند.

این تحقیق اخیرا در ژورنال  Exposure Science and Environmental Epidemiology منتشر گشت و نشان داد که غلظت آرسنیک موجود در جفت با میزان آرسنیک به دست آمده در ادرار مادر هم چنین نمونه ناخن آنها و ناخن فرزندان شان ارتباط دارد.

محققین گفتند در این آزمون مشاهده شد زمانی که غلظت آرسنیک در جفت بالا باشد آرسنیک بیشتری از مادر به جنین منتقل می شود.

دکتر Punshon طی اخباری گفت این یافته ها نشان می دهد جفت میتواند بیومارکر مفیدی برای بررسی میزان آرسنیک باشد. آنها گفتند وقتی غلظت آرسنیک در جفت بالا باشد، میزان آرسنیک بیشتری از مادر به جنین منتقل می شود.  

محققین طی اخباری عنوان کردند قبلا نیز دانشمندان با استفاده از جفت میزان در معرض فلزات سمی قرار گرفتن اعم از سرب، جیوه و کادمیم را بررسی و آنالیز کرده بودند.

تاریخ انتشار: 1394/01/25
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه