بر اساس تحقیق جدید اروپایی ممکن است پاک کننده هایی که در بیشتر خانه های آمریکایی وجود دارد (سفید کننده ها) ریسک عفونت آنفلوآنزا، آماس لوزه ها و سایر عفونت ها را افزایش دهد.

این تاثیر مشاهده شده در حد متوسط بوده است و این تحقیق نتوانست علت این ارتباط را مشخص نماید. اما محققین می گویند از آن جایی که میلیون ها خانوار از این سفید کننده ها و محصولات حاوی سفید کننده روزانه استفاده می کنند، اثری که این مواد شوینده بر کودکان می تواند داشته باشد قابل توجه و معنی دار است.

محققین نوشتند افزایش فراوان در استفاده از محصولات تمیز کننده و ضد عفونی کننده ناشی از باورهای اشتباهی است که توسط  تبلیغات تقویت شده است که خانه ها باید عاری از میکروب باشد.

این تحقیق به رهبری Lidia Casas از مرکز بهداشت و محیط زیست انگلیس در  Leuven هلند انجام شد. این تیم تحقیقاتی بیش از 9000 کودک را در بازه سنی 6 تا 12 سال در هلند، فنلاند و اسپانیا مورد بررسی قرار دادند.

کودکانی که والدین آنها حداقل هفته ای یک بار از سفید کننده ها برای تمیز کردن خانه استفاده می نمودند بیشتر به عفونت های تنفسی یا سایر عفونت ها مبتلا می شدند. مخصوصا این تیم تحقیقاتی دریافت که این کودکان 20 درصد بیشتر در خطر ابتلا به آنفولآنزا قرار دارند و 35 درصد بیشتر نیز در خطر تورم لوزه برگشت پذیر قرار دارند هم چنین ریسک ابتلا به هر گونه عفونت برگشت پذیر در آنها 18 درصد بیشتر بود.

این سفید کننده ها چطور نرخ ابتلا به عفونت را افزایش می دهند؟ بر اساس گفته محققین در این تحقیق، اجزای موجود در این سفید کننده ها و محصولات مشابه ممکن است پوشش داخلی ریه کودکان را تحریک کند، منجر به ایجاد التهاب شود و آن ها را مستعد ابتلا به عفونت نماید. این سفید کننده ها ممکن است سیستم ایمنی را سرکوب کرده و امکان ابتلا به عفونت را فراهم کند.

یکی از متخصصین در آمریکا گفت هنوز روشن نیست که آیا مردم باید بطری های سفید کننده را دور بیاندازند یا خیر.

دکتر Len Horovitz متخصص ریه در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک گفت اگر چه در این تحقیق مشاهده شد که سفید کننده ها بر سلامت تنفسی کودکان اثر می گذارد اما علت این مشاهده هنوز مشخص نیست و ممکن است سایر فاکتورها یا سایر پاک کننده های خانگی نیز در این روند دخیل باشند.

وی افزود شواهدی وجود دارد که نشان می دهد غلظت بالای این سفید کننده ها زمانی که تهویه کافی وجود ندارد، می تواند منجر به واکنش های آسم شود.

یکی دیگر از محققین عنوان کرد این یافته ها ارزشمند است.

دکتر Jacqueline Moline معاون سلامت جمعیت در North Shore-LIJ Health System گفت این نتایج در راستای سایر تحقیقات است که به اثرات محصولات پاک کننده بر سلامت کودکان پرداخته است.

او گفت نتیجه ای که از این تحقیق بر می آید این است که باید در استفاده از این پاک کننده ها محتاط بود، مخصوصا در خانه هایی که کودکان نیز در آن حضور دارند و برای تمیز کردن خانه باید به دنبال محصولاتی بود که سمیت کمی به دنبال داشته باشد.

این تحقیق در 2 آپریل در ژورنال Occupational & Environmental Medicine منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1394/01/20
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه