بر اساس تحقیقی جدید مشخص شد، نوزادان و کودکان در کشورهای در حال توسعه که به عفونت های باکتریایی شدیدی مشکوک هستند می توانند خارج از بیمارستان درمان شوند.

این یافته ها نشان داد باید در دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی در درمان عفونت های باکتریایی احتمالی نوزدان (مانند پنومونی و عفونت های خونی) تغییراتی اعمال شود.

بر اساس گفته محققین در سرتاسر جهان، یک مورد از هر 5 نوزاد در اولین ماه زندگی دچار عفونت های شدیدی می شود که در این میان سالانه 700000 مورد به مرگ می انجامد. توصیه های اخیر WHO بر این است که نوزادان مبتلا به عفونت های شدید حداقل به مدت ده روز در بیمارستان بستری شده و با آنتی بیوتیک تزریقی تحت درمان قرار گیرند.

محققین می گویند، اما خیلی از والدین در کشورهای در حال توسعه نمی توانند به چنین امکانی (مراقبت های بیمارستانی)  دسترسی داشته باشند یا از پس آن برآیند. برخی از والدین نمی خواهند که فرزندشان در بیمارستان بستری شود یا این که نمی خواهند نوزادشان آنتی بیوتیک تزریقی دریافت کند.

این تحقیق در اول آپریل در The Lancet and The Lancet Global Health منتشر شد.

Ebunoluwa Adejuyigbe رئیس دانشکده پزشکی bafemi Awolowo در نیجریه و یکی از مسئولین این تحقیق طی خبری گفت وجود درمان موثر، بی خطر و ساده که به صورت سرپایی ارائه شود می تواند تعداد کودکانی که مراقبت های درمانی دریافت می کنند را افزایش دهد و از طرفی با توجه به محدودیت منابع بیمارستانی، حجم کار آن ها را نیز کم می کند.

این آزمون شامل هزاران کودک 0 تا 59 روزه بود که در آفریقا و بنگلادش از علائم عفونت هایی مانند پنومونی یا عفونت خونی رنج می بردند، اما والدین آن ها نمی توانستند یا نمی خواستند آن ها را در بیمارستان بستری کنند.

در تحقیقی که در آفریقا انجام شد کودکان آنتی بیوتیک آموکسی سیلین را به صورت شربت دو بار در روز دریافت می نمودند یا تزریق آنتی بیوتیک استاندارد به صورت یک بار در روز به مدت 7 روز ادامه داشت. شربت آنتی بیوتیک به اندازه نوع تزریقی آنتی بیوتیک موثر است و محققین دریافتند میزان پایبندی افراد به مصرف فرم مایع بهتر از فرم تزریقی است.

در تحقیق دیگری که در آفریقا انجام شد، کودکانی که آنتی بیوتیک تزریقی دریافت می کردند در مقایسه با کودکانی که آنتی بیوتیک تزریقی کمتری دریافت می کردند و علاوه بر آن آنتی بیوتیک خوراکی نیز به مدت 7 روز دریافت می نمودند، نتایج موفقیت آمیز یکسان بود. دوباره هر دو رژیم درمانی به یک اندازه موثر بود و میزان پایبندی به رژیم ساده دوم بهتر بود.

در تحقیقی که در بنگلادش انجام شد بیماران رژیم تزریقی استاندارد را روزانه دریافت می کردند یا رژیم تزریقی با مصرف آنتی بیوتیک خوراکی به مدت 7 روز انجام می شد. بر اساس یافته های منتشر در ژورنال بهداشت جهانی لنست، همانند تحقیقات دیگر، رژیم ساده دوم نیز به اندازه رژیم استاندارد موثر بود.

یکی از متخصصین کودکان از این یافته ها استقبال کرد.

Fabian Esamai متخصص بهداشت کودکان در دانشگاه علوم بهداشت Moi در کنیا طی اخباری گفت این یافته می تواند دسترسی میلیون ها خانواده آفریقایی را به مراقبت های درمانی ارتقا دهد ضمن این که هزینه ها و مرگ و میر ناشی از عفونت های شدید باکتریایی نیز کاهش می یابد.

اما دو تن از سایر متخصصین اعلام کردند برای این که مراقبت های سرپایی موثر باشد لازم است تا مراکز درمان مرتب باز باشند و ذخایر کافی داشته باشند.

سردبیر ژورنال بهداشت جهانی لانست گفت در این مورد لازم است تا ارتباط بین خانه و مراکز بهداشتی درمانی و همچنین ارتباط بین پزشکان بیمارستان ها و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی به طور موثری بهینه و پشتیبانی شود.

تاریخ انتشار: 1394/01/19
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه