بر اساس تحقیقات جدید، استامینوفن که با نام تجاری تایلنول در ایالات متحده آمریکا شناخته شده است، به نظر نمی رسد به کاهش کمر درد کمک کند هم چنین در تخفیف علائم آرتریت نیز تاثیر کمی دارد.

در این بازبینی داده های حاصل از 13 آزمون مورد بررسی قرار گرفت، بر اساس گفته متخصصین این بازبینی توصیه های فعلی در مورد تخفیف درد را کاهش می دهد.

Gustavo Machado از موسسه George برای بهداشت جهانی در دانشگاه سیدنی واقع در استرالیا که این تحقیقات را رهبری می کرد گفت این نتایج به تجدید نظر در مصرف استامینوفن برای بیماران کمک می کند. محققین 10 آزمون را آنالیز کردند که در آن استفاده از استامینوفن در درمان استئوآرتریت در لگن یا زانو را بررسی می کرد و سه مورد تحقیق دیگر نیز بررسی شد که در آن به  استفاده از مسکن برای کاهش کمر درد پرداخته بود.

بر اساس گفته محققین، استئوآرتریت(که رایج ترین فرم آرتریت است) و کمر درد از جمله دردهای شایع در جهان می باشد. دستورالعمل های بالینی اخیر توصیه می کند که استامینوفن خط اول درمان دارویی برای هر دو این شرایط محسوب می شود.

اما بر اساس گفته های تیم تحقیقاتی Machado شک و تردید هایی درباره اثر بخشی این دارو در درمان این بیماری ها وجود دارد، هم چنین نگرانی های مربوط به بی خطر بودن دوز توصیه شده استامینوفن (تا 4000 میلی گرم در روز) این دستورالعمل را به چالش کشیده است.

با نگاهی به داده ها محققین دریافتند افرادی که دچار کمر درد هستند، استامینوفن در کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی این افراد بی تاثیر است.

در افرادی که دچار اوستئوآرتریت در ناحیه لگن یا زانو هستند، مصرف استامینوفن در کاهش درد اثر خیلی کمی دارد.

McNeil Consumer Healthcare که تولید کننده تایلنول است، در این شرایط پاسخ داد که استامینوفن دارای سابقه اثر بخشی طولانی می باشد.

طی بیانیه این کمپانی عنوان کرد قبل از این که دستورالعمل های بالینی تغییر کند، مهم است که نگاهی جامع به شواهد داشته باشیم.... بی خطر بودن و اثر بخشی استامینوفن با بیش از 150 آزمون در طول 50 سال گذشته بررسی و پشتیبانی شده است.

یکی از متخصصین آمریکایی به نام Houman Danesh در مدرسه پزشکی Mount Sinai در نیویورک گفت باید محتاطانه عمل کرد. در خیلی از آزمون های بررسی شده شرایط منحصر به فرد بیمار در نظر گرفته نشده است.

دکتر Danesh توضیح داد که کمر درد پروسه ای چند فاکتوره است، اگر بیمار دچار عدم تعادل اسکلتی ماهیچه ای باشد که سبب ایجاد درد شود، درمان متفاوت از زمانی خواهد بود که فرد دچار آرتریت شده و یا کفش مناسبی نداشته و یا این که کمر درد ناشی از فتق دیسک بوده باشد. با توجه به این موارد تشخیصی یک لیبل درمانی جامع را نمی توان در درمان بیمار لحاظ نمود.

دکتر Allyson Shrikande متخصص توانبخشی فیزیکی در بیمارستان لنوکس هیل واقع در نیویورک گفت انتخاب غیر دارویی برای درمان درد وجود ندارد.

او هم چنین متذکر شد تمرینات تقویت شده در کاهش درد زانویی که دچار استئوآرتریت شده موثر است. پزشکان اغلب تایلنول و سایر داروهای خوراکی را به عنوان خط اول درمان در نظر دارند اما شاید برنامه های فیزیکی مجزا باید قبل از استفاده از تایلنول و یا سایر داروهای ضد درد خوراکی تجویز شود.

دکتر Danesh موافق بود که این قرص ها همیشه لازم نیستند. در حقیقت، این تحقیق جدید نشان می دهد که سایر روش ها مانند طب سوزنی، ترک سیگار، کاهش وزن، فعالیت فیزیکی و ارگونامیک صحیح در محل کار می تواند نقشی موثر و برابر با استامینوفن در درمان کمر درد داشته باشد.  

مسائل مربوط به  ایمنی و بی خطر بودن  نیز احتمالا نقش مهمی در این میان دارد. در ضمیمه ژورنال،  Christian Mallen و  Elaine Hay از دانشگاه  Keele در انگلیس نوشتند که این تحقیق دوباره بحث های مربوط به اثر بخشی و ایمنی استامینوفن را پیش می کشد.

اما آن ها گفتند اگر استامینوفن از دستورالعمل درمانی موجود برای درمان کمر درد و آرتریت حذف شود، سبب می شود استفاده از سایر داروها افزایش یابد، داروهایی که قدرت بیشتری دارد و اغلب جز مسکن های مخدر و اعتیادآور محسوب می شوند.

این یافته ها در 31 مارچ در ژورنال BMJ منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1394/01/18
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه