بررسی های جدید نشان داد که مصرف مکمل آهن در طول بارداری به نظر نمی رسد تغییرات مهمی را بر سلامت مادر یا نوزاد در پی داشته باشد.

در دومین بازبینی انجام شده ( که بر روی نوزادان و کودکان نوپا متمرکز بود) شواهدی به دست نیامد که نشان دهد مکمل آهن رشد را تقویت می کند.

هر دو این جمع بندی ها با استفاده از بازبینی (Preventive Services Task Force (USPSTF در ایالات متحده آمریکا بر آخرین تحقیقات مربوط به مکمل آهن و چکاپ خانم های باردار، نوزادان و کودکان خردسال به دست آمد.

USPSTF نشان داد که شواهد کافی در دست نیست تا بتوان توصیه کرد خانم های باردار یا نوزادان و کودکان مکمل های آهن دریافت کنند یا برای فقر آهن تحت چکاپ قرار بگیرند. اما آنها متذکر شدند که شواهد کافی در دست نیست که بتوان خلاف این رفتارها را توصیه نمود.

توصیه های مربوط به مکمل های بارداری از سال 2006 بدون تغییر باقی مانده است. نکته جدید این است که این تحقیق شواهدی را  در حمایت از این چکاپ روتین نیافت.

دکتر Amy Cantor مسئول تحقیقات پریناتال گفت در مورد این که آیا لازم است خانم ها به طور مرتب به لحاظ فقر آهن و کم خونی چکاپ شوند و یا این که بدون وجود علائم کم خونی از مکمل آهن استفاده نمایند، تحقیقات کافی انجام نشده است.

دکتر کانتر که خود استادیار زنان و زایمان و پزشک خانواده در دانشگاه علوم و بهداشت اورگان در پورتلند می باشد افزود مصرف مکمل آهن مضر نیست اما ممکن است لازم نباشد.

دکتر کانتر افزود بر اساس توصیه موسسه پزشکی (Institute of Medicine) به طور کلی، خانم های باردار سالم که علائم کمبود آهن ندارند نیازی نیست بیش از 27 میلی گرم آهن روزانه مصرف نمایند.

تیم تحقیقاتی او شواهد حاصل از 11 کارآزمایی بالینی در مورد خانم های بارداری که به طور مرتب از مکمل آهن استفاده می کردند را آنالیز کردند. نشان داده شد این مکمل ها بر کیفیت زندگی یا نرخ سزارین، نوزادانی با وزن کم، زایمان زود رس یا نوزاد مرده  تاثیری ندارد.

این تحقیقات نشان داد که میزان آهن خانم ها با این مکمل ها بهبود می یابد اما بر اساس گفته محقققین این که آیا مزیتی از این تغییر به دست می آید یا خیر مشخص نیست.

محقققین هیچ تحقیقی را پیدا نکردند که در آن به مزایای چکاپ برای کمبود آهن پرداخته شده باشد.

بر اساس گفته دکتر  Andre Hall، متخصص زنان و زایمان در ,Fayetteville آهن به حمل اکسیژن در خون و مواد مغذی در بدن کمک می کند بنابراین میزان کم آهن می تواند سبب مشکلاتی در دوران بارداری شود.

او گفت اگر مادری دچار آنمی باشد، به هنگام خونریزی در طول زایمان، خون کمتری را ذخیره می کند.

بر اساس گفته دکتر Jill Rabin مسئول بخش مراقبت های سر پایی در خدمات برنامه های بهداشت PCAP در نیوهاید پارک، پزشکان هنوز ممکن است به خانم ها توصیه نمایند که از مکمل آهن استفاده کنند و در آغاز مراقبت های بارداری و هم چنین در اواخر سه ماهه سوم برای کم خونی چکاپ شوند.

دکتر رابین گفت ما هنوز مصرف مکمل آهن و چکاپ برای کم خونی را توصیه می کنیم زیرا می دانیم که آهن در رساندن خون به مادر و نوزاد بسیار اهمیت دارد. آسیب های زیادی وجود ندارد اما مزایای استفاده از این مکمل ها فراوان است بنابراین باید آن چه که انجام می داده ایم را هم چنان دنبال کنیم و در این زمینه باید تحقیقات بیشتری را انجام دهیم.

بر اساس گفته های دکتر کانتر، یکی از رایج ترین مشکلاتی که با مکمل های آهن ارتباط دارد تهوع، یبوست و اسهال است که سبب می شود خانم ها از مصرف آن دوری نمایند. خانم ها می توانند آهن را از طریق رژیم غذایی حاوی سبزیجاتی با برگ سبز تیره، گوشت های مختلف، غذاهای دریایی، حبوبات، میوه های خشک و غلات غنی شده با آهن، نان و پاستا دریافت کنند.

بر اساس گفته دکترMarian McDonagh  متخصص اپیدمیولوژی در دانشگاه علوم و بهداشت اورگان واقع در پورتلند و مسئول این تحقیقات، یافته های به دست آمده در نوزادان و خردسالان نیز مشابه با خانم های باردار است.

تیم دکتر McDonagh ده آزمون بالینی را مورد بازبینی قرار دادند، آنها اثرات مربوط به مکمل های آهن را در کودکان شش ماهه تا 2 ساله مورد شناسایی قرار دادند.

دکتر McDonagh عنوان کرد اگر چه برخی شواهد مربوط به مکمل های آهن در کودکان 6 تا 24 ماهه بهبودی را در مقادیر هماتولوژیکال نشان داده است، اما شواهد محدود حاصل از تحقیقات کنترل شده نشان داد مصرف مرتب این مکمل ها مزیتی را برای رشد نوزاد به دنبال ندارد، سایر نتایج بالینی مربوط به کودکان کشورهای در حال توسعه مورد ارزیابی قرار نگرفت. او ادامه داد در حال حاضر اثر مصرف روتین مکمل آهن در کودکان شناخته شده نیست.

همانند تحقیقاتی که در مورد مادران انجام شده است، محققین نتوانستند تحقیقی را بیابند که در آن به مزایا یا آسیب های حاصل از چکاپ مربوط به فقر آهن بپردازد.

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که کودکان قبل از دو سالگی چکاپ شوند بر اساس گفته دکتر رویا ساموئل متخصص کودکان در مرکز پرشکی ویژه کودکان Cohen واقع در نیوهاید پارک، این تحقیق شواهد کافی را برای کنار گذاشتن این توصیه ارائه نداده است.

دکتر ساموئل گفت با وجود این جمع بندی ها هنوز مهم است که چکاپ مربوط به آهن به طور مرتب انجام شود و این در نوزادان و خردسالان اهمیت ویژه ای دارد زیرا در این محدوده سنی سرعت رشد بالاست و در این بازه سنی احتمال این که نوزادان و خردسالان با خوردن مشکل داشته باشند زیاد است. او ادامه داد خردسالانی که در این بازه سنی تنها نان و پاستا می خورند ممکن است به اندازه کافی آهن دریافت نکنند.

یافته های مربوط به خانم های باردار در تاریخ 30 مارچ به صورت آن لاین در سالنامه طب داخلی منتشر شد. یافته های مربوط به کودکان نیز در ماه آپریل به انتشار رسید.

تاریخ انتشار: 1394/01/18
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه