بر اساس چهار بیانیه مختلف از چهار گروه پزشکی که بر روی سرطان سینه متمرکز بوده اند، سرطان سینه در مورد همه خانم ها حتی در سطح سلولی مشابه نیست.

این گزارش در روز دوشنبه توسط انجمن سرطان آمریکا، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، موسسه ملی سرطان آمریکا و انجمن ثبت مرکزی سرطان آمریکا مطرح شد. آن ها عنوان کردند که طبقه بندی سرطان های سینه بر اساس نوع تومور می تواند درمان این بیماری را بهبود بخشد.

بر اساس این گزارش که با عنوان " ارزیابی سرطان سینه به عنوان چهار زیرمجموعه سلولی تعریف شده" مطرح شده است، نشان می دهد سرطان سینه صرفا یک بیماری مجزا نیست. دکتر Harold Varmus از موسسه ملی سرطان گفت این نتیجه گیری اطلاعات مهمی را به لحاظ پزشکی به دنبال دارد زیرا بر این اساس می توان استراتژی های درمانی را تنظیم نمود.

بر اساس وضعیت رسپتور هورمونی (یعنی رسپتورهایی که در سلولهای سرطانی سینه وجود دارند و بر اساس واکنشی که نسبت به هورمونی مانند استروژن نشان می دهند) ، چهار نوع عمده مولکولی شناسایی شده است. چنین طبقه بندی به فعالیت سلول تومور و ژن HER2 بستگی دارد.  بر اساس گفته متخصصین، هر دو این فاکتورها می تواند بر نحوه عملکرد تومور و درمان آن تاثیر گذار باشد.

این چهار نوع تومور عبارتند از: لومینال A (-HR+/HER2), لومینال B (+HR+/HER2)، تومور غنی از HER2 (+HR-/HER2) و سه گانه منفی (HR-/HER2-).

بر اساس آن چه که در 30 مارچ در ژورنال موسسه ملی سرطان منتشر گشت، متخصصین مدت هاست که می دانند این چهار نوع تومور پاسخ متفاوتی به درمان می دهند و نرخ بقا در مورد هر کدام از آن ها متفاوت است.

این گروه ها متذکر شدند مرکز ثبت سرطان در سرتاسر ایالات متحده آمریکا در حال ثبت انواع این سرطان هاست و داده های جدید به محققین کمک خواهد کرد تا بتوانند بر اساس ریسکی که این سرطانها در پی دارند، آن ها را با دقت بیشتری طبقه بندی نمایند. محققین گفتند باید به بیماران کمک کرد تا درک بهتری از اثرات انواع این سرطان ها بر سلامت خود پیدا کنند.

این گزارش نشان داد نرخ سرطان سینه و مرگ و میر ناشی از آن بین اقوام و نژادهای مختلف تفاوت هایی دارد و این تفاوت ها با بروز برخی از این چهار نوع سرطان ارتباط دارد.

گفته می شود که الگوهای منحصر به فرد قومی نژادی بر اساس سن، میزان تحصیلات، جغرافیا و مشخصات تومور وجود دارد. برای مثال نرخ بروز سرطان سینه از نوع -HR+/HER2 ( که کم تهاجمی ترین نوع  تومور در این چهار دسته محسوب می شود) در بین خانم های سفید پوست بیشترین شیوع را دارد.

سیاه پوستان در مقایسه با سایر قومیت ها و نژادها، بیشترین نرخ ابتلا به تهاجمی ترین نوع تومور( یعنی سه گانه منفی) را دارند. بر اساس این گزارش سیاه پوستان بیشترین نرخ مرگ و میر را در اثر ابتلا به سرطان سینه دارا هستند.

دکترVarmus  عنوان کرد حرکت به سمت طبقه بندی بیشتر و دقیق تر بر اساس مشخصات مولکولی تومورها در حال حاضر با عنوان طرح  President's Precision Medicine تحت بررسی است. این طبقه بندی تشخیصی که در حال حاضر در حال تعریف شدن است به طور فزاینده ای به ما در پیشگیری و  درمان سرطان سینه و خیلی از سرطان های دیگر ، هم چنین نظارت بر شیوع این تومورها و نتایج دقیق تر آن در طول زمان کمک خواهد کرد.

دو تن از کارشناسان نیز این حرکت را تحسین نمودند.

دکتر Stephanie Bernik مسئول انکولوژی بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک گفت مجزا کردن سرطان سینه به چند زیرگروه، این حقیقت را نشان می هد که همه سرطان های سینه با هم مشابه نیستند. انواع مختلف این سرطان به لحاظ انکولوژی به طور متفاوت درمان می شود، اما این طبقه بندی جدید به بیماران کمک خواهد کرد تا درک بهتری از میزان زنده ماندن داشته باشد.

دکتر Charles Shapiro مسئول تحقیقات Translational Breast Cancer در موسسه Tisch Cancer در Mount Sinai واقع در نیویورک موافق بود که بیولوژی این زیرگروه های توموری نقش مهمی را در انتخاب موثرترین درمان ایفا می کند.

او افزود چیزی که کمتر مشخص بود تاثیرات واضح قومیت ها و نژاد ها در انواع این تومورها بود. این یافته اهمیت زیادی در درک این مطلب دارد که چرا این تفاوت ها وجود دارد و بیولوژی موثر در آنها چیست.

بر اساس گفته دکتر Bernik، به هنگام بررسی درمان های احتمالی برای سرطان سینه یک درمان خاص برای همه مناسب نخواهد بود. درمان باید بر اساس زیرگروه تورموری تشخیص داده شده در بیمار انتخاب و تنظیم شود و در انجام این کار، ما نتایج را بهینه سازی خواهیم کرد.

تاریخ انتشار: 1394/01/17
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه