یکی از متخصصین می گوید مصرف زیاد دارو در کودکان و حتی داروهایی که شما بدون نسخه آن را تهیه می کنید، می تواند خطر ناک باشد.

به همین دلیل است که داروساز Sheila Goertemoeller از مرکز اطلاعات مربوط به سموم  و دارو ها  در شهر سین سیناتی از والدین و دیگر مراقبان می خواهد که بدانند چطور می توانند به شکل بی خطری از داروها استفاده نمایند.

او متذکر شد قبل از دادن دارو به کودکان، والدین باید به دقت دستورالعمل و نحوه صحیح اندازه گیری دارو را بخوانند تا از ایجاد Overdoses در کودکان جلوگیری شود.

دکتر Goertemoeller متذکر شد این موارد احتیاط مخصوصا در شرایطی مهم است که شما به کودک مریض خود در نیمه شب دارو می دهید.

 او گفت بر اساس تحقیقات از آکادمی اطفال آمریکا خطا به هنگام تعیین مقدار دارو در 41 درصد والدین اتفاق می افتد. فقط باید چند دقیقه زمان صرف کرد و چراغ را روشن نمود و دستورالعمل روی دارو را خواند تا مطمئن شد که مقدار صحیحی از دارو به کودک داده شده است. بعد از دارو دادن دارو به کودک مهم است که آن را در جای مطمئنی قرار دهید. اگر دارو را در دسترس کودکان قرار دهید می تواند منجر به Overdoses شود یا این که سبب آشفتگی والدینی می گردد که مطمئن نیستند کودک دوز بعدی را دریافت کرده است یا خیر.  

بعلاوه نکات دیگری نیز وجود دارد که میتواند به اجتناب از Overdoses در کودکان کمک نماید:

-  اندازه گیری: اجازه ندهید که کودک دارو را از سر بطری سر بکشد، حتی اگر این دارو یک داروی طبیعی باشد. لازم است همه داروها به درستی اندازه گیری شود.

-  از قاشق چای خوری استفاده نکنید. قاشق ها در همه سایز و شکل موجود هستند و فضای کافی برای خطا دارند و از وسیله اندازه گیری که همراه با خود دارو است استفاده نمائید. یک راه خوب برای گم نکردن وسیله اندازه گیری این است که آن را همراه با دارو در جعبه اصلی نگاه داری کنید.

-  وزن کودک را حدس نزنید. دستورالعمل دوز مصرفی دارو برای کودکان بر اساس وزن آن ها فرموله شده است. دوزاژ مصرفی دارو در کودکانی با بازه سنی متفاوت و وزن متفاوت، متفاوت خواهد بود. برای این که دوز مناسبی از دارو را به کودک بدهید باید وزن او را بدانید.

- لیبل روی دارو را مجدد بخوانید. هر زمان که والدین به کودک خود دارو می دهند باید دستورالعمل روی بسته بندی یا شیشه دارو را بخوانند تا از بروز خطا جلوگیری کنند. مخصوصا زمانی که خیلی خسته اند.

- دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید. خیلی از داروها برای مصرف در کودکان طعم دار شده است و ممکن است بچه ها این طعم ها را دوست داشته باشند. والدین باید مطمئن شوند که دارو را از دسترس آن ها دور نگاه داشته اند و بهتر است که آن را در کابینت یا کمدی که قفل شده است قرار دهید. والدین نباید به کودک اشاره کنند که داروی آنها شبیه آب نبات است زیرا ممکن است کودکان را وسوسه کند تا بیش از حدی که باید بخورند.

-  ساعت را کوک کنید/ والدین پر مشغله ممکن است نوبت مصرف داروی کودک خود را فراموش کنند. در روزهایی که سرتان شلوغ است استفاده از هشدار ساعت می تواند به شما زمان مصرف دارو را یادآوری کند.

-  اول ایمنی: والدین باید شماره مرکز اطلاعات مربوط به سموم و داروها را در تلفن های خود داشته باشند. این شماره می تواند نزدیک تلفن های خانگی نیز قرار بگیرد تا در شرایط اضطراری دسترسی به آن راحت باشد و والدین را  قادر سازد تا سریع تر کمک بگیرند.

تاریخ انتشار: 1394/01/14
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه