تحقیقات جدید نشان داده است که در معرض نیکوتین بودن با استفاده از سیگارهای الکترونیکی ممکن است بر رشد مغزی جنین در رحم آسیب بزند، همچنین بر مغز کودکان و نوجوانان نیز تاثیر می گذارد. 

بر اساس گفته دکتر Tim McAfee مسئول مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در بحث سلامت و سیگار کشیدن؛ مطالعات حیوانی نشان داد که در معرض نیکوتین بودن می تواند بر رشد ریه ها و مغز تاثیر بگذارد. او گفت آسیب های مغزی در مدل های حیوانی اغلب در بخش هایی از مغز اتفاق می افتد که در شکل گیری زبان و تفکر، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت تاثیر دارد.

او گفت تولیدکنندگان این سیگار ها مدعی اند که این سیگار بی خطر هستند زیرا آن ها فقط بخار بی ضرر آب را آزاد می کنند. اما این بخار حاوی نیکوتین نیز می باشد و این نیکوتین می تواند توسط کودک  و سایر افرادی که در نزدیکی این وسیله قرار دارند استشمام شود. کودکان می توانند با سطوحی که در آن بخار تجمع یافته است، در معرض نیکوتین قرار بگیرند. اگر کودکان به این سطوح دست بزنند و سپس دست خود را در دهان بگذارند، می توانند به سادگی در معرض نیکوتین قرار داشته باشند.

اما باید توجه داشت که بیشتر تحقیقات انجام شده نگاه خاصی به استفاده از سیگار های الکترونیکی نیانداخته است. در عوض تمرکز این تحقیقات به سایر منابع نیکوتین اعم از سیگار و تنباکوهای جویدنی بوده است. بنابراین دقیقا مشخص نیست که چه مقدار نیکوتین حاصل از سیگارهای الکترونیکی بر رشد جنین، کودکان و نوجوانان تاثیر می گذارد و چه خطراتی به این صورت وجود خواهد داشت.

دکتر  McAfeeاذعان کرد سیگارهای الکترونیکی می تواند در کنار گذاشتن سیگار موثر باشد.

او گفت اگر چه سیگارهای الکترونیکی برای افراد بالغ سیگاری مفید است و می تواند جایگزین تنباکو مصرفی شود اما در مورد افراد نابالغ مصرف سیگارهای الکترونیکی می تواند مضر باشد زیرا هم به مغز آن ها آسیب می رساند و هم خطر اعتیاد به نیکوتین وجود دارد.

بر اساس گفته های دکتر McAfee این گونه سیگارها نباید در خانم های باردار یا نوجوانان استفاده شود. در خانم های باردار استفاده از این سیگار ها سبب می شود جنین در حال رشد در معرض نیکوتین قرار بگیرد زیرا خون مادر نکوتین را به جنین منتقل می کند. نوجوانانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند می توانند به نیکوتین معتاد شوند و نیکوتین بر رشد مغزی آنها تاثیر می گذارد.

وی افزود ما برای شروع نا چاریم تا کودکان، نوجوانان و خانم های باردار را از اثرات منفی نیکوتین بر رشد مغز محافظت کنیم.

Gregory Conley رئیس گروه صنعتی، از انجمن American Vaping Association موافق بود که خانم های باردار باید از هر فرمی از نیکوتین اجتناب کنند. در حالی که استفاده از محصولات فاقد نیکوتین عموما کم خطر تر از سیگار کشیدن است اما خانم های باردار باید از مصرف هر گونه محصولی که حاوی نیکوتین و حتی آن هایی که مورد تایید FDA می باشد اعم از پچ نیکوتین و آدامس نیکوتین، اجتناب نمایند.

دکتر McAfee متذکر شد که خانم های باردار تنها گروهی نیستند که اوضاع نگران کننده ای دارند. او گفت در طول چند سال گذشته و به واسطه همه گیر شدن تبلیغات تلویزیونی در مورد استفاده از سیگارهای الکترونیکی، تعداد زیادی از جوانان ما به چنین سیگارهایی رو آورده اند و این تدریج نگران کننده است.

او توصیه می کند بهتر است فروش سیگارهای الکترونیکی بر اساس سن محدود شود هم چنین بهتر است برچسب هشدار دهنده روی این محصولات قرار گیرد. علاوه بر آن سیگارهای الکترونیکی باید بخشی از قانون smoke-free باشد و افراد را از معرض دوباره قرار گرفتن نیکوتین محافظت کند.

او افزود باید در تبلیغ این محصولات به نوجوانان محدودیت هایی را اعمال کرد و می توان قیمت آن را افزایش داد تا افراد را از خرید نا امید کرد.

دکتر McAfee گفت FDA در تلاش است تا قوانینی را برای این محصولات ایجاد کند اما هنوز چنین کاری انجام نداده است.

این گزارشات در ماه مارچ در ژورنال طب پیشگیری آمریکا منتشر شد.

دکترConley  این موضوع را با توجه به انگیزه محققین بررسی کرد و گفت متاسفانه به نظر می رسد این بازبینی در درجه اول انجام شده است تا سکویی را برای ایجاد توصیه های سیاسی ایجاد کند که می تواند در تلاش های لابی گرانه ایالتی و فدرال توسط کسانی مفید باشد که با سیگارهای الکترونیکی به عنوان راهی برای کاهش آسیب ناشی از تنباکو در افراد سیگاری بالغ مخالفند.

اما برخی دیگر احساس کردند که این تحقیق حاوی اطلاعات بسیار مهمی است. Vince Willmore سخنگوی مبارز برای کودکان آزاد از تنباکو (Campaign for Tobacco-Free Kids) گفت این مقاله یادآوری به موقع و مهمی است و نشان می دهد در معرض نیکوتین بودن می تواند سبب آسیب های طولانی به رشد مغزی و ریوی جوانان شود.

او گفت این گزارش نشان می دهد برای اعمال قوانینی در مورد محصولات تنباکو و از جمله سیگار الکترونیکی و ممانعت از فروش  این محصولات به کودکان به حمایت  FDA نیاز است.

ویلمور ادامه داد این گزارش شواهد بیشتری را در حمایت از فروش محصولات تنباکو به افراد بالای 21 سال نشان می دهد. ما باید کاری کنیم تا در استفاده از محصولات تنباکو مانع جوانان شویم و باید کمک کنیم تا مصرف تنباکو در دوران بارداری کاهش یابد.

تاریخ انتشار: 1394/01/14
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه