براساس تحقیقات جدید نشان داده شده است که حوله های دستی آشپزحانه ها در معرض آلودگی بالایی قرار دارند.

محققین دریافتند که تلفن همراه  نیز  یکی دیگر از منابع آلودگی در آشپزخانه است.

این آلودگی به معنای انتقال تصادفی میکروب های خطرناک از یک سطح به سطح دیگر است.

محققین دانشگاه Kansas State از 123 نفر خواستند تا با استفاده از گوشت گاو یا جوجه دستور غذایی را همراه با سالاد میوه فراهم کنند. این شرکت کنندگان در آشپزخانه دانشگاه غذا را آماده کردند.

نوع بی خطری از باکتری در گوشت گاو و جوجه رد یابی شد تا میزان گسترش آلودگی در طول آماده سازی غذا بررسی شود.

Jeannie Sneed مسئول این تحقیقات و متخصص سلامت غذا طی اخبار دانشگاه توضیح داد که ابتدا فراوانی استفاده از حوله دستی و از جمله دستمال های کاغذی مورد مشاهده قرار گرفت، حتی زمانی که از آن ها برای خشک کردن استفاده نمی کردند. مشخص شده است که حوله ها از آلوده ترین چیزهایی هستند که با تمام سطوح در ارتباطند.

بر اساس این تحقیق که در ژورنال Food Protection Trends منتشر شد خیلی از شرکت کنندگان قبل از شستن دست های خود با حوله ها در ارتباطند یا بعد از شستن ناکافی دستان خود از این حوله ها یا دستمال ها استفاده می کنند. برخی از شرکت کنندگان نیز وقتی دست های خود را به خوبی می شستند از حوله ها استفاده می کردند و دوباره دست های خود را آلوده می کردند.

محققین گفتند حوله های پارچه ای می تواند به راحتی با میکروب هایی آلوده شود که سبب بیماری می شود. آن ها افزودند که مطالعات قبلی نشان داد باکتری هایی که عموما در گوشت خام و مرغ یافت می شود روی حوله های پارچه ای رشدکرده و ذخیره می شود و حتی با شستن حوله ها این میکروب ها در سینک باقی می مانند.

دکتر  Sneedتوصیه کرد زمانی که در حال آماده کردن غذا هستید و بعد از استفاده از حوله های پارچه ای؛ حوله را بشویید و اگر از دستمال های کاغذی استفاده می کنید بعد از هر بار استفاده آن ها را دور بیاندازید.

تیم تحقیقاتی او دریافت بیش از 90 درصد سالاد میوه ای که آماده شد به همان باکتری آلوده بود که پیشتر در مورد ردیابی آن توضیح دادیم. این نشان می داد که اگر این باکتری ردیاب، میکروب خطرناکی مانند سالمونلا بود، ریسک ابتلا به بیماری افزایش می یافت.

در این تحقیق چهار مورد از 5 شرکت کننده آلودگی ناشی از گوشت خام را در سینک، یخچال، فر و ظرف آشغال باقی گذاشتند.

در طول آماده سازی گوشت خیلی از شرکت کنندگان از تلفن خود استفاده کردند اما آن ها را به دقت تمیز نکردند.

دکتر  Sneedافزود ما اغلب در آشپزخانه از تبلت و موبایل استفاده می کنیم، اما در مورد سایر مکان هایی که از این وسایل استفاده می کنیم چه؟ فکر کنید چند بار شما افرادی را دیده اید که در فضایی مثل حمام با تلفن موبایل خود صحبت کنند، محیطی که برای رشد نوروویروس ها و باکتری اشرشیا کلای مناسب می باشد.

اگر از چنین وسایلی در آشپزخانه استفاده می کنید، بر اساس توصیه دکتر Sneed سطوح  آن را با مواد ضد عفونی کننده تمیز نمائید.

تاریخ انتشار: 1394/01/13
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه