در تحقیقی جدید و طی اسکن های 4 بعدی از مادرانی که سیگار می کشند و مادرانی که سیگار نمی کشند، نشان داده شد تفاوتی در تصویر چهره جنین وجود دارد. 

محققین بریتانیایی معتقدند که تفاوت در حرکات چهره جنین ممکن است نشان دهنده آسیبی باشد که در طول دوران بارداری در اثر سیگار کشیدن ایجاد می شود.

Brian Francis در دانشگاه Durham عنوان کرد این تکنولوژی به ما امکان می دهد تا آن چه که قبلا پنهان بوده را ببینیم. ما می توانیم ببینیم چطور سیگار کشیدن بر رشد جنین به گونه ای اثر می گذارد که ما آن را درک نکرده ایم.

دکتر فرانسیس استاد دپارتمان ریاضیات و آمار در دانشگاه لنکستر انگلیس ادامه داد شواهد بیشتری در دست است که اثرات منفی سیگار کشدن در دوران بارداری را نشان می دهد.

در این تحقیق محققین تصاویر سونوگرافی 4 بعدی را از 20 جنین در چهار بازه متفاوت زمانی بین هفته 24 و 36 بارداری گرفتند.  4 نفر از این مادران سیگار می کشیدند (به طور متوسط 14 سیگار در روز) اما بقیه مادران سیگار نمی کشیدند.

این اسکن ها نشان داد جنین هایی که مادران آنها سیگار می کشیدند، تعداد حرکات دهان آنها بیشتر از جنین هایی است که مادران شان سیگار نمی کشیدند.

این اسکن ها نشان داد فراوانی facial touching در جنین هایی که مادران شان سیگار می کشند در مقایسه با مادرانی که سیگار نمی کشند، متفاوت است.

بر اساس آن چه که به صورت آن لاین اخیرا در ژورنال Acta Paediatrica   منتشر شد، این شواهد ممکن است به آن دلیل باشد که سیگار کشیدن در دوران بارداری بر رشد سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد.

محققین متذکر شدند همه جنین ها سالم به دنیا آمدند.

همانند تحقیق قبلی، این تحقیق نیز نشان داد که استرس و افسردگی در خانم های باردار اثر مهمی بر رشد جنین دارد. بر اساس گزارش محققین، حتی در میان خانم های مبتلا به افسردگی و استرس، حرکات تماسی و دهانی در بین جنین هایی که مادران شان سیگار می کشیدند بیشتر است.

Nadja Reissland از گروه روان شناسی دانشگاه Durham طی اخباری گفت برای تایید این نتایج و برسی اثرات خاص از جمله ارتباط بین استرس و سیگار کشیدن مادر، لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.

او گفت تا به این جا شواهد نشان داده در معرض نیکوتین بودن بر رشد جنین تاثیر دارد و این تاثیرات فراتر از تاثیرات ناشی از استرس و افسردگی است.

تاریخ انتشار: 1394/01/12
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه