بر اساس یافته های تحقیقی جدید، خانم های چاق که در طول بارداری به دیابت مبتلا می شوند و افزایش وزن 11 پوند یا بیشتر را بعد از زایمان دارند، 40 برابر بیشتر در خطر ابتلا به دیابت تیپ 2 قرار دارند.

دیابتی که در طول بارداری ایجاد می شود به عنوان دیابت بارداری شناخته شده است. این نوع دیابت معمولا بعد از بارداری از بین می رود، مدت هاست که معلوم شده است خانم هایی که این شرایط را دارند بعد از زایمان بیشتر در خطر ابتلا به دیابت تیپ 2 قرار دارند. اطلاعات زمینه ای در تحقیق اخیر نشان داد که یک سوم خانم های مبتلا به دیابت تیپ 2 سابقه دیابت بارداری داشته اند.

بر اساس گفته محققین، افزایش بیش از حد وزن فاکتور مهمی هم در دیابت بارداری و هم در دیابت تیپ 2 محسوب می شود.

دکتر Cuilin Zhang محقق ارشد سازمان ملی سلامت کودکان و توسعه بشر در ایالت متحده آمریکا گفت یافته های ما نشان داد حفظ وزن متعادل بدن قبل و بعد بارداری بسیار اهمیت دارد.

وی افزود خانم ها باید در طول زندگی خود تلاش نمایند تا وزن متعادلی داشته باشند تا به این ترتیب ریسک ابتلا به دیابت کاهش یابد.

این گزارشات در تاریخ 18 مارچ در ژورنال Diabetologia منتشر شد.

دکتر Mitchell Roslin مسئول جراحی چاقی در بیمارستان لنوکس هیل نیویورک گفت که دیابت تیپ 2 اتفاقی ناگهانی نیست بلکه در طول زمان اتفاق می افتد.

او گفت برای ابتلا به دیابت تیپ 2، پروسه ای 15 ساله در کار است که با  مقامت انسولینی آغاز می شود و سلول های پانکراس کم کار می شوند. وقتی خانمی به دیابت بارداری مبتلا می شود، گفته می شود که شما در واقع در مسیر ابتلا به دیابت قرار دارید و حتی کمی افزایش وزن می تواند آن ها را در مرز خطر قرار دهد.

او ادامه داد بیشتر بیمارانی که او دارد خانم هایی هستند که در طول بارداری و بعد از چند بار باردار شدن به اضافه وزن مبتلا شده اند.

او پیشنهاد می کند تنها راه برای ممانعت یا به تاخیر انداختن دیابت تیپ 2 از کم کردن وزن و ورزش است. ورزش فوق العاده مهم است. ارتباط مهمی بین ورزش و بهبود مقاومت انسولینی وجود دارد.

در تحقیقی که انجام گرفت دکتر زانگ و همکاران داده های نزدیک به 1700 خانم را جمع آوری کردند که در آزمون بهداشت زنان و دیابت شرکت کرده بودند و به دیابت بارداری در سال های 1991 و 2001 مبتلا شده بودند.

محققین 259 خانم مبتلا به دیابت تیپ 2 را بیش از 18 سال پیگیری کردند و دریافتند که با هر 11 پوند اضافه وزن بعد از ابتلا به دیابت بارداری، ریسک دیابت تیپ 2 تا 27 درصد افزایش می یابد محققین گفتند در این تحقیق وزن قبل از بارداری مورد توجه نبود.

اما برای خانم هایی که در واقع چاق هستند، وقتی به دیابت بارداری مبتلا می شوند، هر 11 پوند اضافه وزن آنان را 43 برابر در خطر ابتلا به دیابت تیپ 2 قرار می دهد، این آمار در مقایسه با زنان غیر چاقی است که بعد از بارداری افزایش وزنی کمتر از 11 پوند را داشته اند.

محققین دریافتند ریسک ابتلا به دیابت تیپ 2 بعد از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، سابقه خانوادگی، فعالیت فیزیکی، شیردهی و زمان بارداری هم چنان برقرار است. 

تحقیق اخیری که در ماه آپریل در ژورنال زنان و زایمان منتشر شد گزارش کرد که نزدیک به نیمی از همه زنان باردار به اضافه وزنی دچار می شوند که بیش از حدی است که توصیه می شود.

Andrea Sharma اپیدمیولوژیست مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های مربوط به مادر و کودک گفت جای نگرانی وجود دارد زیرا افزایش وزن زیاد عواقب بدی را هم برای نوزادو هم برای مادر به دنبال دارد.

بر اساس دستورالعمل های موسسه پزشکی (MIO) در طول بارداری خانم هایی که وزن نرمالی در ابتدای بارداری دارند باید حدود 25 تا 35 پوند اضافه وزن داشته باشند. خانم هایی که در آغاز بارداری وزن کم دارند باید بین 28 تا 40 پوند اضافه وزن داشته باشند و توصیه می شود که خانم های چاق در ابتدای بارداری اضافه وزنی در حدود 11 تا 20 پوند را حفظ کنند.

دکتر کارن کوپر متخصص زنان و زایمان و مسئول برنامه های Be Well Moms در کلینیک Cleveland  که خود در این تخقیق حضور نداشت گفت برخی اضافه وزن ها به دلیل برداشت غلط است. بیشتر زنان احساس می کنند که بارداری زمانی است که دیگر وزن اهمیتی ندارد و فرصتی است تا هر چه می خواهند بخورند. او ادامه داد بیشتر زنان بر این باروند که این افزایش وزن به سرعت و به سادگی بعد از زایمان از بین خواهد رفت.

تاریخ انتشار: 1394/01/05
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه