بر اساس تحقیق جدیدی که در چین انجام شده است، اسید فولیک ماده مغذی که در دوران بارداری به عدم بروز نقص در جنین کمک می کند، می تواند در کاهش ریسک سکته در افراد مبتلا به فشار خون بالا موثر باشد.

یکی از متخصصین قلب در آمریکا گفت این یافته بسیار جالب است.

دکتر Suzanne Steinbaum متخصص قلب در بیمارستان هیل لنوکس نیویورک گفت اگر این ویتامین برای ممانعت از بروز چنین خطر تهدید کننده ای لازم باشد، پس باید میزان فشار خون بیماران چک شده و در صورت لزوم از این مکمل استفاده نمود.

سرپرست این تحقیقات دکتر Yong Huo از دانشگاه پکن بود. تیم تحقیقاتی او نتایج به دست آمده از 20000 فرد بالغ را در چین که مبتلا به فشار خون بالا بودند و دچار سکته و حمله قلبی نشده بودند را بررسی و دنبال کردند. شرکت کنندگان در این آزمون به طور تصادفی روزانه قرص فولیک اسید و هم چنین داروی مربوط به فشار خون بالا به نام انالاپریل (با نام تجاری Vasotec) دریافت می کردند برخی دیگر نیز فقط داروی انالاپریل را دریافت می کردند.

تحقیقات به طور کلی نشان داد، متوسط دوره درمان 4 سال و نیم بود، سکته اول در 2.7 درصد افرادی که انالاپریل و فولیک اسید دریافت می کردند اتفاق افتاد اما 3.4 % گروهی که فقط انالاپریل دریافت می کردند دچار سکته شدند. این یافته ها بدان معناست که ریسک سکته در گروهی که انالاپریل و فولیک اسید دریافت می کردند 21 درصد کمتر بود.

بیمارانی که علاوه بر انالاپریل، اسید فولیک دریافت می کردند با کاهش ریسک اسکمیک مواجه بودند (.2 درصد در مقابل 2.8 درصد). سکته های اسکمیک سکته هایی هستند که در اثر انسداد به وجود می آیند و بر اساس آمار انجمن سکته آمریکا 87 درصد سکته های اتفاق افتاده ناشی از انسداد است.  

در این تحقیق، محققین دریافتند که افزودن اسید فولیک با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی، حمله قلبی و سکته ارتباط دارد (3.1 درصد در مقابل 3.9 درصد).

محققین گزارش کردند هیچ تفاوت معنی داری بین این دو گره به لحاظ ریسک سکته ناشی از خونریزی و یا مرگ به دلایلی غیر از سکته وجود نداشت.

این تحقیق در 15 مارچ در ژرونال  American Medical Association منتشر شد و به طور همزمان در نشست روز یکشنبه در کالج قلب و عروق آمریکا در ساندیاگو نیز ارائه شد.

دکتر Meir Stampfer و Walter Willett از دانشگاه هاروارد عنوان کردند که این یافته پیامد مهمی در پیشگیری از بروز سکته در سرتاسر دنیا به همراه دارد.

آن ها گفتند اگر چه این تحقیق شامل افراد مبتلا به فشار خون بالا بود، اما این شک وجود دارد که این یافته ها قابل تعمیم به افرادی که فشار خون بالا ندارند نیز هست یا خیر.

دکتر  Steinbaumاشاره کرد که کاهش اسید فولیک می تواند با افزایش ریسک بیماری های قلبی و سکته مرتبط باشد. اغلب اختلالی ژنتیکی در ژن MTHFR می تواند منجر به کاهش در میزان فولات شود.  

Stampfer و Willett مطرح نمودند که بیلیون ها نفر در سرتاسر دنیا دچار کاهش میزان اسید فولیک هستند که نوعی از ویتامین B نامیده می شود. بر اساس موسسه ملی بهداشت در آمریکا اسید فولیک در سبزیجات تیره برگدار، لوبیا و نخود خشک شده و مرکبات و آبمیوه های آن ها یافت می شود. خیلی از غذاها مانند نان غلات و پاستا در حال حاضر با اسید فولیک غنی شده اند. این ماده مغذی به صورت مکمل نیز وجود دارد.

دکتر  Steinbaumافزود اگر چه ما امیدواریم که رژیم غذایی به شکلی باشد که از منابع غذایی حاوی اسید فولیک به بهترین نحو استفاده شود اما برخی اوقات دریافت مواد مغذی لازم از رژیم غذایی ممکن نیست. این تحقیق نشان داد که مکمل های اسید فولیک می تواند به ممانعت از ریسک سکته کمک نماید.   

تاریخ انتشار: 1394/01/02
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه