بازبینی جدیدی که در کلینیک مایو انجام گرفت نشان داد هورمون درمانی برای خانم ها ممکن است آن قدر ها که قبلا تصور می کردیم خطرناک نباشد.

این تحقیق جدید که به ارزیابی تحقیقات سه دهه اخیر پرداخته است نشان داد هورمون درمانی برای بهبود علائم یائسگی، ریسک مرگ و میر و یا ریسک مرگ ناشی از حمله قلبی، سرطان و سکته را افزایش نمی دهد.

دکتر Khalid Benkhadra محقق کلینیک مایو عنوان کرد این آخرین به روز رسانی از شواهد موجود است، بنده میتوانم بگویم ریسک مرگ ناشی از هورمون درمانی در زنان وجود ندارد.

دکتر Benkhadra گفت این نتایج باید در واقع نگرانی های خانم ها را در استفاده از هورمون برای علائم یائسگی را کاهش دهد.

اما استفاده از هورمون ها چندان هم بی خطر نیست. متخصصین قلب و سرطان یافته های جدید را بازبینی کرده و اعلام کردند با این وجود هم چنان باید در مصرف هورمون ها محتاطانه عمل کرد و در این زمینه هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است تا بی خطر بودن هورمون درمانی اثبات شود.

دکتر Len Lichtenfeld مسئول انجمن سرطان آمریکا گفت این تحقیق ممکن است برخی از نگرانی ها را کاهش دهد اما نگرانی های مربوط به اثرات نا مناسب هورمون درمانی هم چنان به عنوان یک موضوع مطرح است.

وی افزود که نتایج به دست آمده هنوز در مرحله مقدماتی است و برای منتشر شدن در ژورنال باید بازبینی سرسختانه تری در مورد آن اعمال شود.

او گفت، هیچ کس نباید روند درمان را تغییر دهد تا این داده به طور دقیق تری مورد ارزیابی قرار بگیرد.

برنامه بر این منوال بود که این یافته در روز جمعه در نشست انجمن اندوکراین ساندیاگو ارائه شود.

نگرانی های مربوط به بی خطر بودن استفاده از هورمون ها در طولانی مدت به طرح سلامت زنان (WHI) بر می گردد، این  طرح در مقیاس بزرگ انجام شد و تمرکز آن بر روی مشکلات زنان در دروان بعد از یائسگی بود.

این طرح نشان داد که استفاده از استروژن و پروژسترون در مقایسه با پلاسبو ریسک حمله قلبی، سکته، لخته های خونی و سرطان سینه را در زنان افزایش می دهد. استروژن تنها ریسک لخته های خونی و سکته را افزایش می دهد اما تفاوتی بر ریسک حمله قلبی ندارد و اثرات نامشخصی نیز بر سرطان سینه دارد.

دکتر Lichtenfeld گفت در نتیجه این تحقیق افت قابل توجهی را در استفاده از هورمون درمانی شاهد بودیم و پزشکان استفاده از هورمون ها را در تخفیف علائم یائسگی محدود کردند.

در بازبینی انجام شده در کلینیک مایو داده های 43 کارآزمایی بالینی کنترل شده و تصادفی در مورد هورمون درمانی مورد بررسی قرار گرفت. در این کارآزمایی ها بیش از 52000 خانم مورد مطالعه قرار گرفتند. همگی آنان بالای 50 سال یا بالاتر از آن بودند.

محققین دریافتند که هیچ یک از هورمون درمانی های معمول (اعم از استروژن تنها و یا استروژن همراه با پروژسترون) بر ریسک مرگ ناشی از حمله قلبی، سکته و یا سرطان اثری ندارد.

دکترBenkhadra  گفت ما فقط شواهد فعلی را جمع بندی کرده ایم و جمع بندی ها نشان داده که اثر معنی داری وجود ندارد.

دکتر JoAnn Manson مسئول طب پیشگیری در Brigham و بیمارستان زنان از دانشگاه پزشکی هاروارد و یکی از محققینی که در طرح WHI شرکت داشت عنوان کرد این تحقیق جدید بخش کمی از یافته های طرح WHI را تایید می کند، این که هورمون درمانی اثری بر خطر مرگ در زنان ندارد.

دکتر مانسون به عنوان سخنگوی زنان در انجمن قلب آمریکا گفت هورمون درمانی تعادل پیچیده ای از مضرات و مزیت هاست. از طرفی ریسک برخی از خطرات را کاهش می دهد از طرف دیگر برخی از پیامدها را افزایش می دهد.

او ادامه داد برای مثال هورمون درمانی ریسک شکستگی، سرطان روده بزرگ و دیابت را در طرح     WHI کاهش داد اگر چه ریسک بروز برخی از شرایط مرگ بار را افزایش داد.

وی افزود از آن جایی که پروفایل پیچیده ای از مزیت ها و ضررها مطرح است، تصویر کاملی از علت مرگ و میر ناشی از هورمون ها در دست نیست. در مورد خانمی که جان خود را در اثر سکته از دست می دهد اهمیت دارد که آیا اثری بی طرف منجر به مرگ و میر شده است یا خیر.

دکتر مانسون ادامه داد تصمیم برای انجام  هورمون درمانی بر اساس فاکتورهای خطر توصیه می شود که در هر زن مطرح است. او اشاره کرد خانم های جوان 50 ساله و آن هایی که نزدیک دوران یائسگی قرار دارند خواهان آن اند که کمترین عواقب منفی را در اثر درمان داشته باشند. به هر حال پاسخ روشن و کاملی وجود ندارد.

دکتر Lichtenfeld افزود تا زمانی که تحقیقات بیشتری انجام شود، پزشکان و بیماران باید به توصیه های FDA پایبند باشند. این استراتژی نشان می دهد که کمترین دوز هورمون درمانی را برای کوتاه ترین دوره و آن هم برای شدید ترین و وخیم ترین علائم یائسگی باید به کار برد.

تاریخ انتشار: 1393/12/22
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه