بر اساس دو مورد از تحقیقاتی که توسط یک تیم پژوهشی صورت گرفت، خانم هایی که در سنین پایین تر دچار گرگرفتگی می شوند ممکن است در خطر بیماری های قلبی باشند.

یکی از این تحقیقات نشان داد که خانم هایی که در طول یک روز عادی به دفعات دچار گرگرفتگی می شوند ممکن است در خطر بیماری قلبی باشند.

Rebecca Thurston مسئول این تحقیقات از دانشگاه Pittsburgh دریافت خانم هایی که گرگرفتگی زودرس را در زندگی خود تجربه می کنند در مقایسه با خانم هایی که بعدا دچار آن می شوند و یا اصلا دچار آن نمی شوند، به نظر می رسد دچار ضعف عملکرد عروق خونی هستند.

بر اساس گفته محققین، اختلال عملکرد در دیواره عروق خونی، یا به عبارتی کاهش عملکرد سلول های اندوتلیال، از علائم اولیه بیماری های قلبی است.

Thurston استادیار روانپزشکی، روانشناسی و اپیدمیولوژی گفت وقتی خانم ها دچار احساس گرگرفتگی می شوند، ریسک بیماری های قلبی در آن ها افزایش می یابد. یافته های جدید نشان داد که شروع زودرس علائم گرگرفتگی می تواند هشداری برای پزشکان باشد که شاید ریسک بیماری قلبی در آن بیماران بالا باشد.

در یکی از این تحقیقات 189 خانم که در دوران یائسگی یا خارج از آن قرار داشتند، به مدت 24 ساعت تحت نظر بودند و به لحاظ دفعات گرگرفتگی مورد مشاهده قرار گرفتند. سلامت عروق خونی آن ها با استفاده از تستهای اولتراسوند در عروق ساعد چک شد.

این تحقیقات نشان داد که افزایش تعداد گرگرفتگی در طول بیست و چهار ساعت با تشدید جریان خون در خانم های جوان تر ارتباط دارد- خانم های 52 سال و جوان تر.

بر اساس گفته محققین، تعداد دفعات گرگرفتگی به نظر می رسد بسیار مهم است. در خانم هایی که 10 بار یا بیشتر در روز دچار گرگرفتگی می شوند، در مقایسه با خانم هایی که اصلا دچار گرگرفتگی نمی شوند، گسترش مناسب رگ ها بر اساس جریان خون نرمال، تا 50 درصد کاهش می یابد.

تحقیق دوم بر مبنای پرسش نامه ای بود که به 104 خانم داده شد که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند و در واقع علائم بیماری های قلبی را داشتند. نشان داده شد خانم هایی که نخستین گرگرفتگی خود را در دوران جوانی تجربه می کنند (42 ساله یا پایین تر) به طور قابل توجهی سلامت عروق خونی آنان بدتر شده بود. این تیم تحقیقاتی اعلام کرد این یافته ها حتی بعد از در نظر گرفتن سن، استفاده از هورمون ها و سابقه بیماری های قلبی، نیز صادق بود.

یکی از متخصصین نیز در این راستا اعلام کرد این یافته می تواند نتایج بالینی را در پی داشته باشد.

دکتر Suzanne Steinbaum مسئول بخش بیماری های قلبی و زنان در بیمارستان لنوکس نیویورک گفت: خانم هایی که دچار گرگرفتگی زودرس می شوند، گروهی هستند که باید استراتژی های پیشگیرانه در آن ها اجرا شود.

او گفت مادامی که ما فاکتورهای خطر بیشتری را در زنان کشف می کنیم، ضروری است که استراتژی های پیشگیری را نیز هدف گزاری کنیم، زیرا می دانیم که پیامدهای بیماری های قلبی در خانم ها بدتر است.

دکتر Vijayapraveena Paruchuri مسئول بخش بیماری های قلبی مادرزادی در بزرگسالان، از  بیمارستان دانشگاه Winthrop-University Hospital در Mineola, N.Y معتقد است که این تحقیق جدید نشان می دهد پروفایل هورمونی و تغییرات منحصر به زنان حائز اهمیت می باشد و لازم است که این نکته مورد توجه پزشکان باشد و پزشکان از آن آگاه باشند.

بر اساس گفته محققین، بیش از 70 درصد خانم ها در دوران یائسگی خود، دچار گرگرفتگی و تعریق شبانه می شوند.

بر اساس گفته های این تیم، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا برای ارتباط بین گرگرفتگی و ضعف عملکرد اندوتلیال عروق خونی، سن دقیق تری را بیابند، هم چنین باید بررسی شود که شدت گرگرفتگی آیا نقش مهمی دارد و باید مکانیسم بین گرگرفتگی و عملکرد عروق خونی را پیدا کرد.

این تحقیقات در نشست سالانه کالج کاردیولوژی آمریکا در سان دیاگو در تاریخ 16 مارچ ارائه شد. یافته های ارائه شده در نشست های پزشکی معمولا به عنوان داده های مقدماتی در نظر گرفته می شود تا این که در ژورنال کارشناسی شده و معتبر منتشر شود.

تاریخ انتشار: 1393/12/20
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه