بر اساس یافته های جدید، داروهای که با طیفی از مشکلات مربوط به سلامتی استفاده می شود با افزایش ریسک پنومونی مرتبط است.

از جمله این داروها می توان به دسته های دارویی زیر اشاره کرد: داروهای آنتی کولینرژیک مانند داروهایی که برای آلرژی ها استفاده می شود (برای مثال بنادریل)، داروهایی که برای مثانه overactive استفاده می شود مانند Ditropan، داروهای مربوط به افسردگی ماننند داکسپین و داروهای مربوط به بی خوابی مانند Sominex.

دکتر Sascha Dublin دستیار محقق در موسسه تحقیقاتیSeattle-based Group Health Research Institute طی اخباری گفت تحقیق ما نخستین تحقیقی است که بررسی می کند آیا داروهای آنتی کولینرژیک ریسک پنومونی را در افراد مسن تحت تاثیر قرار می دهد.

او توضیح داد برسی این نکته بسیار اهمیت دارد زیرا افراد مسن معمولا از این داروها استفاده می کنند و از طرفی پنومونی نیز یکی از دلایل شایع مرگ و میر در این گروه سنی است.

محققین بیش از 1000 بیمار مبتلا به پنومونی را در بازه سنی 65 تا 94 سالگی مورد بررسی قرار دادند، و گروه شاهد نیز متشکل از 2000 فرد مسن در همان بازه سنی بود که به پنومونی مبتلا نبودند از طرفی به لحاظ جنسیت نیز این دو گروه با هم منطبق بودند.

دکتر Kathleen Paul عضو سه ساله گروه بهداشت خانواده عنوان کرد ما دریافتیم بین استفاده مزمن و حاد داروهای کولینرژیک و افزایش ریسک ابتلا به پنومونی ارتباطی وجود دارد.

محققین توضیح دادند که 90 روز قبل از تشخیص پنومونی ، استفاده حاد حداقل یک داروی نسخه ای آنتی کولینرژیک مشاهده شده است. استفاده مزمن حداقل سه دارو از این دسته در طول یک سال قبل از تشخیص پنومونی مشاهده شده است.

پائول ادامه داد مشخص نیست که چرا این داروها ریسک ابتلا به پنومونی را افزایش می دهد، اما یک احتمال این است که این داروها با ایجاد آرام بخشی و تغییر وضعیت ذهنی، ریسک مشکلات تنفسی و از جمله عفونت ریوی را افزایش می دهند. اما در این زمینه هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

در این تحقیق تنها نشان داده شد بین برخی داروها و ریسک پنومونی ارتباطی وجود دارد و در نهایت یک رابطه مدلل برای آن هنوز به دست نیامده است.

این یافته ها در تاریخ 2 مارچ در ژورنال  American Geriatrics Society منتشر شد.

پائول متذکر شد در برخی موارد می توان داروهای دیگری را به جای آنتی کولینرژیک ها نسخه کرد.

تاریخ انتشار: 1393/12/19
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه