گزارشی جدید نشان داد استامینوفن آن گونه که قبلا فکر می کردیم، چندان بی خطر نیست و افزایش دوز و مصرف طولانی مدت آن مشکلات و خطراتی را برای سلامت به همراه دارد.

بهترین نام تجاری شناخته شده این دارو در ایالات متحده آمریکا تایلنول نام دارد که به طور گسترده ای به عنوان ضد درد استفاده می شود.

بر اساس گفته محققین در بحث ضد درد ها استفاده از استامینوفن نخستین خط درمان قرار دارد و در مقایسه با ضد دردهای غیر استروئیدی ( NSAIDs) مانند آسپرین و ایبوپروفن، بی خطر تر تصور می شود.

دکتر فیلیپConaghan ، پروفسور و مسئول موسسه پزشکی ماهیچه ای- عضلانی و روماتسیم لیدز در انگلیس عنوان کرد اما تعداد کمی از تحقیقات بی خطر بودن استامینوفن را زیر سوال برده و مطرح کرده اند که آیا استفاده از این دارو در طولانی مدت و در دوز بالا برای تخفیف دردهای مزمن بی خطر خواهد بود؟

مقالات نشان می دهد، مصرف زیاد استامینوفن با افزایش احتمال بیماری های کلیوی و خونریزی در مسیر گوارشی همراه است. بر اساس گفته محققین این دارو ریسک حمله قلبی ، سکته و پرفشاری خون را افزایش می دهد.

یکی از تحقیقات نشان داد که مصرف بی رویه استامینوفن می تواند ریسک مرگ زودرس را تا 60% افزایش دهد.

دکتر Conaghan گفت به نظر می رسد افزایش دوز این دارو اثرات جانبی آن را نیز افزایش می دهد. او ادامه داد از آن جایی که همه داروها اثرات جانبی دارند، این دلیلی است تا مراقب باشیم افراد چه داروهایی را در طولانی مدت استفاده می کنند.

محققین خواستار آن شده اند تا بازبینی مجدد بر روی اثر بخشی و بی خطر بودن استامینوفن انجام شود، زیرا خطرات واقعی این دارو فراتر از درک جامعه بالینی است و آن طور که در مقالات ذکر شده این اثرات شبیه به اثراتی است که در NSAID ها مشاهده می شود.

دکتر Robert Wergin مسئول انجمن پزشکان خانواده آمریکا می گوید هنوز هم به نظر می رسد اگر استامینوفن گهگاه و با دوز متوسط استفاده شود برای درمان دردهای مزمن بی خطر خواهد بود.

او گفت اگر استامینوفن درست مصرف شود هنوز داروی خوبی است. بنده احساس می کنم تحقیقات این چنینی نظر بنده را در مورد استامینوفن و توصیه های مرا به بیمارانم تغییر نمی دهد. بنده به آن ها توصیه می کنم که از مصرف دوز بالا و بیش از حد استامینوفن بپرهیزند و بر اساس دستورالعمل و رویه صحیح آن را استفاده کنند.

دکتر ورجین ادامه داد تحقیق جدید نشان میدهد که استامینوفن داروی ملایمی نیست، اما شما ناچارید به دوزاژ آن توجه نمایید.

محققین 1888 تحقیق را در ارتباط با استفاده از استامینوفن مورد بازبینی قرار دادند. در این میان آن ها 8 مقاله را به دست آوردند که استانداردهای لازم برای این بازبینی را دارا بود. در این تحقیقات بیش از 665000 نفر در ایالات متحده آمریکا، سوئد، دانمارک و بریتانیا حضور داشتند.

اما این تحقیقات کارآزمایی های بالینی نبودند و توجه بر روی کمپانی تایلنول و کمپانی McNeil Consumer Healthcare بود. افراد گزارش مصرف خود را از استامینوفن دادند و محققین نیز مشکلات احتمالی را در آن ها دنبال و بررسی می کردند.

اظهاریه کمپانی این چنین بود" کمپانی McNeil Consumer Healthcare متعهد می شود که داروهای OTC موثر و بی خطری را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد و به مصرف کنندگان توصیه نماید لیبل روی محصولات را به دقت بخوانند و دنبال کنند. اگر مصرف کنندگان در ارتباط با محصولاتی که استفاده می کنند، سوالاتی دارند، ما آن ها را تشویق می کنیم تا با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایند.

از آن جایی که این تحقیقات مشاهده ای بوده است، آن ها رابطه علت و معلولی بین مصرف استامینوفن و عوارض جانبی آن را اثبات نکردند.

دکتر Nortin Hadler پروفسور دانشگاه کارولینای شمالی در Chapel Hill گفت افرادی که استامینوفن بیشتری استفاده می کنند دچار مشکلاتی می شود که علت آن را می توان در این دارو جستجو کرد.

دکتر هالدر گفت بیماری های مزمن کلیوی شامل دردهایی است که سبب می شود افراد از استامینوفن استفاده کنند، حال آن که تصور آنان این است که به دلیل مصرف استامینوفن دچار بیماری مزمن کلیوی نمی شوند.  

بر اساس این تحقیقات سایر مسکن ها نیز می توانند در بروز مشکلاتی که سلامت را تهدید می کند دخالت داشته باشند.

دکترConaghan  عنوان کرد در این تحقیقات بیماران از بازه دو سال تا بیست سال تحت پیگیری بودند.

دکترConaghan  افزود این تحقیقات به لحاظ مقدار مصرف استامینوفن در بیماران با هم متفاوت بودند. برخی از این تحقیقات مقدار مصرف استامینوفن را در بازه کل زندگی فرد در نظر گرفته بودند حال آن که برخی از تحقیقات مقدار مصرف روزانه، هفتگی یا ماهانه استامینوفن را در نظر داشتند، به عبارتی با توجه به این تحقیقات، نتیجه گیری کلی در مورد دوز بی خطر و مطمئن این دارو غیر ممکن است.

دکترConaghan  گفت به نظر می رسد بررسی این که آیا مردم در راستای کنترل دردهای خود بر تغییر سبک زندگی خود متمرکزند (مثلا پرداختن به فعالیت هایی مانند تمرین های ورزشی، فعالیت فیزیکی و کاهش وزن) یا خیر اهمیت دارد.

وی افزود: مشکل این است که، تغییر سبک زندگی به آسانی خوردن یک قرص نیست و برای مردم جذابیت ندارد.

 این تحقیق در 2 مارچ در ژورنال Annals of the Rheumatic Diseases به صورت آن لاین منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1393/12/18
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه