تحقیقات جدید نشان داده است جراحی هایی که به منظور کاهش وزن انجام می شود احتمالا ابتلا به دیابت را در دوره بارداری کاهش می دهد اما احتمال به دنیا آوردن نوزادی که کوچکتر از حد نرمال است را تا دو برابر افزایش می دهد.

دانشمندان سوئدی دریافتند که جراحی مربوط به کاهش وزن قبل از بارداری شانس ایجاد برخی از مشکلات را برای مادر و نوزاد کم می کند اما شانس برخی از مشکلات افزایش می یابد. آن ها توصیه کردند هرگونه بارداری بعد از انجام چنین جراحی هایی ممکن است ریسک بالایی در پی داشته باشد و لازم است این موضوع تحت کنترل جدی قرار بگیرد.

Kari Johansson محقق فوق دکترا و متخصص تغذیه در موسسه کارولینسکا در استکهلم عنوان کرد تعداد خانم های چاق در بارداری اول نسبت به دهه گذشته افزایش چشم گیری داشته است. در نتیجه افزایش چشم گیر در تعداد خانم هایی وجود دارد که بعد از جراحی چاقی باردار می شوند. دکتر جانسون تاکید کرد اثرات مثبت این جراحی بر سلامت منطقی است و به خوبی شناخته شده است ( مانند کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت)، اما اثرات این گونه جراحی ها بر بارداری و نتایج آن بعد از زایمان به خوبی شناخته شده نیست.

این تحقیق به صورت آن لاین در تاریخ 26 فوریه در ژورنال New England Journal of Medicine به چاپ رسید.

مقامات بهداشتی آمریکا می گویند بیش از یک سوم افراد بالغ آمریکایی چاق هستند و شاخص توده بدن آن ها 30 یا بیشتر می باشد (شاخص توده بدن محاسبه ای بر اساس قد و وزن است).

در سال 2013 و بر اساس آن چه که انجمن جراحی چاقی و متابولیک آمریکا عنوان کرده است نزدیک به 179000 فرد چاق در ایالات متحده آمریکا تحت عمل چاقی قرار گرفته اند. در حالی که تکنیک های متعددی به کار رفته است، این جراحی ها حجم غذایی معده را محدود کرده و جذب کالری و مواد مغذی غذا ها را از روده کاهش می دهد.

دکتر جانسون و همکاران از داده های ثبت شده توسط سازمان بهداشت سوئد استفاده کردند و بارداری حدد 600 خانم را بررسی نمودند که زایمان آن ها بعد از جراحی چاقی آنها بوده است و نتایج را با 2300 خانم مورد مقایسه قرار دادند که آن ها شاخص توده بدن مشابه با گروه قبل داشتند اما چنین جراحی را انجام نداده بودند.

بر اساس گفته محققین، تنها 2 درصد خانم ها که جراحی را انجام داده بودند دچار دیابت دوران بارداری شدند، اما در گروه دیگر 7 درصد افراد به دیابت دوران بارداری دچار شده بودند. در گروهی که جراحی انجام داده بودند تعداد نوزادانی که بزرگتر از حد نرمال بودند، کمتر بود و نوزادانی را به دنیا آوردند که نسبت به سن بارداری کوچکتر از حد نرمال بودند و بارداری آنها دروه های کوتاهتری داشت. بعلاوه تحقیقات نشان داد گروهی که جراحی انجام داده بودند بدنیا آوردن نوزاد مرده را کمی تجربه کردند.

این تحقیقات به بررسی این موضوع نپرداخت که چرا نوزدان کوچکتر و مرده زایی در اثر انجام این جراحی به وجود می آید. اما دکتر جانسون افزود، جذب مواد مغذی با انجام این جراحی ها کاهش می یابد در نتیجه نوزاد نمی تواند مواد مغذی کافی دریافت کند.

او گفت گزارش شده است که بای پس معده ( فرمی از جراحی چاقی می باشد) ریسک فقر کلسیم، ویتامین دی، B12، آهن و پروتئین را افزایش می دهد. خیلی از خانم هایی که مورد بررسی قرار گرفتند به هنگام باردار شدن نیز مستمرا وزن کم می کردند. کاهش وزن مستمر مادر بر رشد جنین می تواند اثر داشته باشد.

دکتر Aaron Caughey مسئول دپارتمان جنیکولوژی و زایمان در Oregon Health و دانشگاه علوم پزشکی افزود از آن جایی که چاقی با نتایج ضعیف مورد انتظار مادر و نوزاد ارتباط دارد ( اعم از نقص در تولد، دیابت دوران بارداری، فشار خون بالا، به دنیا آوردن نوزاد نارس و حتی چاقی کودک)، تلاش برای کاهش وزن قبل از بارداری اهمیت دارد.

اما او ادامه داد تصمیم گیری در مورد جراحی چاقی در خانم ها باید بر اساس منافع سلامتی طولانی مدت باشد و نه فقط برای مزایایی باشد که به بارداری مربوط باشد.

او گفت بنده فکر نمی کنم مقیاس بر مبنای بارداری باشد و شواهد این آزمون به اندازه ای قوی باشد که بتوان توصیه کرد شما برای داشتن بارداری بهتر نباید این جراحی را انجام دهید. اما او موافق بود که اگر بارداری بعد از انجام جراحی های این چنینی اتفاق بیفتد، بهتر است کنترل های لازم انجام شود زیرا می تواند خطرناک باشد.

وی متذکر شد که برخی از متخصصین به خانم ها توصیه می کنند اگر می خواهند این جراحی را قبل از بارداری انجام دهند، بارداری را 12 تا 24 ماه بعد از عمل به تاخیر بیاندازند زیرا در این دوره کاهش وزن سریع اتفاق می افتد.

Caughey گفت بنده فکر می کنم صحبت کردن با متخصصینی که به سلامت جنین و مادر واقفند در این شرایط می تواند ایده خوبی باشد.

تاریخ انتشار: 1393/12/13
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه