تحقیقات جدید نشان داده است شنیدن صدای مادر و ضربان قلب او به رشد مغزی جنین کمک می نماید.

محققین روی نوزادان نارس در یک بیمارستان تحقیق کردند و دریافتند نوزادانی که صدای ضبط شده مادر خود را می شنوند رشد مغزی آنها سریع تر از نوزادانی است که در معرض سر وصداهای معمولی مراقبت های ویژه قرار دارند. صدای ضبط شده مادر به گونه ای شبیه سازی شد که جنین خود را در رحم مادر احساس می کند.

Amir Lahav  استادیار دانشگاه پزشکی هاروارد در بوستون اعلام کرد این یافته اهمیت ارتباط مادر را در مواجه با نوزادان نارس خود به هنگام ملاقات نشان می دهد.

او توضیح داد کودکانی که به طور نارس متولد می شوند اغلب از مشکلات شنوای و گفتاری رنج می برند و محققین می خواهند بدانند هفته هایی که آن ها به جای رحم مادر در انکباتور به سر می برند، چه تاثیراتی می گیرند و این تاثیرات چگونه بر نوزادان اثر می کند.

وی ادامه داد کودکان از هفته بیست و پنجم بارداری قادرند صدای مادر و ضربان قلب او را بشنوند. اگر آن ها را به مدت 5 تا 6 هفته در انکباتور قرار دهید، در واقع او را از شنیدن صدای مادر محروم کرده اید. به نظر می رسد انکباتور جز تجهیزات فوق العاده است اما در عین حال به عنوان یک قفس اجتماعی عمل میکند.

بر اساس گفته یکی از متخصصین این یافته در مورد تمام نوزادان صادق است.

جانت ورکر استاد روانشناسی دانشگاه کلمبیا در ونکور گفت تحقیق قبلی نشان داد که جنین نسبت به صدای مادر واکنش نشان می دهد. به هنگام تولد این توجه را می گیرند. وی ادامه داد این همان چیزی است که منتظرش بودم.

او افزود شواهد قوی وجود دارد که به هنگام تولد، کودکانی که به موقع متولد شده اند برای شندین صدای مادر خود که در دوران جنینی آن را شنیده اند نسبت به زنان دیگر ترجیح بیشتری دارند.

دکتر وارکر ادامه داد اما این هنوز روشن نیست که فقط شنیدن صدای مادر اهمیت دارد یا این که در معرض صداهای دیگر واقع شدن نیز حائز اهمیت است.

برای بررسی این موضوع محققین گروهی از نوازادان نارس را انتخاب کردند که در هفته 25 تا 32 به دنیا آمده بودند. 19 نوزاد به طور تصادفی انتخاب شد تا فقط در معرض صداهای نرمال بیمارستان باشد، در حالی که 21 نوزاد نیز در معرض صدای ضبط شده مادر خود و ضربان قلب او قرار گرفتند . گروه دوم به مدت سه ساعت در روز صدای ضبط شده مادر خود را می شنید.

بعد از یک ماه، محققین از اسکن های فرا صوتی استفاده کردند تا بخش هایی از مغز نوزادان را اندازه بگیرند. نوزادانی که صدای ضبط شده مادر خود را می شنیدند قشر شنوایی بهتری داشتند.

دکترLahav عنوان کرد یافته های ما اثبات نکرد که مغز نوزادان با این ترتیب بهتر می شود و همچنین نتوانستیم جمع بندی کنیم که به این ترتیب اختلال و ناتوانی رشدی به وجود نمی آید. ما مزیت هایی داشتن قشر شنوایی بزرگتر را نمی دانیم.  

این مشخص نیست که آیا صدای مادران در دوران جنینی حائز اهمیت است و اگر صدای افرادی غیر از مادر وجود داشته باشد شرایط فرق می کند یا خیر.

این محقق عنوان کرد لازم است والدین نوزدان نارس به هنگام ملاقات نوزاد خود با آن ها صحبت کنند. دکترLahav ادامه داد نوزاد خود را بغل بگیرید، با او صحبت کنید و برایش آواز بخوانید.

دکتر ورکر تاکید کرد شنیدن صدای ضبط شده هرگز نباید جایگزین ملاقات والدین شود.  

وی ادامه داد تشویق مادران برای ملاقات نوزادان خود باید ادامه یابد زیرا این حرکت اثرات مفید دیگری را نیز به دنبال دارد.

این تحقیق در 23 فوریه در مجموعه مقالات علمی آکادمی آمریکا منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1393/12/11
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه