تحقیقات جدید نشان داده است که ویروس chikungunya (که توسط پشه منتقل می شود) سبب درد در ناحیه مفاصل می شود و تورمی شبیه به آتریت روماتوئید را ایجاد می کند که تشخیص آن بعضا سخت می باشد.

Chikungunya در بخش هایی از آمریکای جنوبی و مرکزی هم چنین کارائیب پراکنده است. بر اساس تحقیقات انجام شده، اگرچه این ویروس نادر است اما به وفور در ایالات متحده آمریکا یافت می شود.

بر اساس مشکل بودن تشخیص این ویروس، محققین دریافتند که تست های خونی با chikungunya می تواند نتایج و علائمی مشابه با آتریت روماتوئید را از خود نشان دهد.

در خیلی از افراد، این نوع عفونت منجر به تب، راش و دردهای مفصلی در دست ها، پاها ، زانو ، گردن و آرنج می شود. تب و راش در طول 7 تا 10 روز متوقف می شود. اما دردهای مفصلی در 60 درصد بیماران، 12 تا 15 ماه به طول می انجامد. بر اساس گفته محققین، در برخی بیماران، دردهای مفصلی تا سه سال نیز طول می کشد.  

در این تحقیق 10 نفر از ساکنان منطقه لوئیس حضور داشتند که طی سفری به Haiti در سال 2014 به این عفونت دچار شده بودند. آنها 7 تا 10 روز بعد از آغاز علائم ارزیابی شدند و نتایج به دست آمده با بیمارانی مقایسه گردید که به آتریت روماتوئید مبتلا شده بودند.

بر اساس تحقیقات دانشگاه پزشکی واشنگتن، 8 نفر از این بیماران دچار  آرتریت مقاوم شدند.

مسئول این تحقیقات دکتر Jonathan Miner طی اخباری جدید عنوان کرد بر اساس معیار روماوتولوژی کالج آمریکا این هشت بیمار مبتلا به chikungunya دچار علائم آرتریت بودند.

این تحقیق اخیرا در ژورنال روماتولوژی و آرتریت منتشر شده است.

ویروس chikungunya نخستین بار شصت سال پیش در آفریقا شناسایی شد و پس از آن انتشارش در سایر نقاط جهان پیگیری شد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در ایالات متحده آمریکا، بیش از 2000 نفر در ایالات متحده آمریکا در سال 2014 بعد از مسافرت به کشورهایی از جمله کارادائیب، به این عفونت دچار شدند.

در همان سال CDC یازده مورد ابتلا به این عفونت را در فلوریدا شناسایی کرد، اما افراد مبتلا شده به خارج از کشور مسافرتی نکرده بودند و این نشان می داد پشه هایی که در آن ایالت وجود داشتند منجر به انتشار بیماری شده بودند.

یافته ها نشان داد بین بیماران مبتلا به عفونت chikungunya و آتریت روماتوئید شباهت هایی وجود دارد و متحققین متذکر شدند لازم است پزشکان جزئیاتی را از سوابق بیماری و همچنین مسافرت افراد به دست بیاورند.

دکتر Wayne Yokoyama پروفسور دانشگاه طی اخباری اعلام کرد در حال حاضر گرفتن شرح حال در مورد مسافرت بیماران بهترین ابزار برای تشخیص است.

او توضیح داد مسافرت های اخیر به کارائیب، آمریکای جنوبی و مرکزی همچنین آفریقا و هند و سایر نقاطی که وجود این ویروس در آن ها شایع است، احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد. بعلاوه این بیماری با تب بالا و درد ناگهانی در مفاصل آغاز می شود که معمولا در آتریت روماتوئید چنین نیست.

تاریخ انتشار: 1393/12/08
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه