تحقیقات جدید نشان داده است خانم های یائسه که بیشتر در خطر شکستگی استخوان ها قرار دارند، مستعد ابتلا به بیماری های لثه نیز هستند.

در این تحقیق تقریبا 200 خانم حضور داشت که در بازه سنی 51 تا 89 سال قرار داشتند. همگی آنان در طول ده سال گذشته وارد دوران یائسگی شده بوند، سیگار نمی کشیدند و تحت هورمون درمانی نیز نبودند، از داروهای محافظ استخوان نیز استفاده نمی کردند ضمن آن که در طول 5 سال گذشته داروهای دیابت نیز مصرف نمی کردند.

لثه این خانم ها مورد بررسی قرار گرفت و ریسک شکستگی در آن ها با استفاه از ابزاری که ریسک شکستگی را ارزیابی می کند (FRAX) بررسی شد، طی این ارزیابی فاکتورهای مانند وزن، قد،  سابقه شکستگی های قبلی ، آرتریت، سیگار کشیدن و دیابت لحاظ می شد.

بر اساس گفته محققین خیلی از این فاکتورها با بیماری های لثه ارتباط دارد.

خانم هایی که امتیاز شکستگی بالایی داشتند، علائم قوی از بیمای های لثه را نشان دادند و بر اساس تحقیقی که اخیرا در ژورنال یائسگی منتشر شده است، این احتمال وجود دارد ریسک شکستگی شاخصی از ابتلا به بیماری های لثه باشد.

Leena Palomo سرپرست برنامه پیرادندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اوهایو طی اخبار جدید دانشگاه عنوان کرد " در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است اما امتیاز به دست آمده با استفاده از ابزار FRAX می تواند به عنوان راهی استفاده شود تا ریسک بیماری های لثه در خانم ها بررسی شود.

خانم ها در دهه اول بعد از شروع یائسگی خود به علت افت میزان استروژن از درد ها و مشکلات استخوانی رنج می برند. کاهش میزان استروژن در بدن می تواند منجر به تغییراتی شود که نتیجه آن بیماری های لثه باشد.

Palomo هم چنین عنوان کرد بیمه های سلامت درمان های دندان پزشکی را پوشش نمی دهند اما باید پوشش دهی برای بیماری های مربوط به لثه در نظر گرفته شود زیرا این مطلب با سلامت کلی خانم ها مرتبط است.

تاریخ انتشار: 1393/12/08
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه