بر اساس تحقیقات جدید خانم های تحصیل کرده ای که درباره احتمال Overdiagnosis حاصل از تست ماموگرافی اطلاعاتی دارند کمتر احتمال دارد این تست را انجام دهند.  

یکی از محققین اعلام کرد این یافته بسیار اهمیت دارد.

دکتر Stephanie Bernik مسئول بخش انکولوژی در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک که خود در این تحقیق حضور نداشت عنوان کرد لازم است به خانم ها طی پیغام های خانگی اطلاع رسانی شود تا آنها نه فقط از مزایای ماموگرافی آگاه گردند بلکه ازضعف های این تست نیز مطلع شوند.

او ادامه داد به این ترتیب آنها می توانند آگاهانه در مورد سلامت خود تصمیم بگیرند.

ریسک ها و مزایای ماموگرافی روتین هم چنان مورد بحث است. در حالی که برخی از تحقیقات نشان می دهد تست و چکاپ منظم زندگی افراد را نجات می دهد برخی از محققین نیز می گویند این تست مشکلاتی را به همراه دارد از جمله آن که منجر به تشخیص اشتباه نیز می شود.

بر اساس توضیحات تیم تحقیقاتی استرالیایی،Overdiagnosis  بدان معناست که خانم ها با سرطان سینه تشخیص و تحت درمان قرار می گیرند حال آن که احتمال و ریسک ابتلا به این بیماری در آن ها وجود ندارد. این درمان غیر ضروری می تواند آسیب های فیزیکی و احساسی را برای خانم ها به دنبال داشته باشد.

در این تحقیق 900 خانم با بازه سنی 48 تا 50 سال حضور داشتند که در طول دو سال گذشته چکاپ ماموگرافی را انجام نداده بودند و سابقه خانوادگی مبنی بر ابتلا به سرطان سینه نیز نداشتند.

برخی از خانم ها در گروهی به نام  گروه پشتیبان تصمیم گیری  قرار گرفتند و درباره ریسک ها و  خطاهایی که در تست ماموگرافی وجود دارد به افراد اطلاع رسانی شد.

در مقایسه با خانم هایی که هیچ اطلاعاتی در این باره دریافت نمی کردند، خانم هایی که در گروه مذکور بودند در مورد ماموگرافی کمتر نظر مطلوبی داشتند و احتمال کمتری وجود داشت که تحت انجام ماموگرافی واقع شوند.

Kirsten McCaffery از دانشگاه سیدنی استرالیا طی اخبار دانشگاه گفت "چکاپ ماموگرافی می تواند ریسک مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش دهد، اما بیشتر خانم ها نا آگاهند که این بیماری جزئی با تست و چکاپی تشخیص داده می شود که احتمال خطا درآن وجود دارد.

و افزود تاکید بر ضرورت اخلاقی برای خانم ها، به آن ها کمک می کند تا آگاهانه تر در این باره تصمیم بگیرند که آیا می خواهند برای بررسی احتمال سرطان سینه تحت انجام ماموگرافی قرار بگیرند یا خیر.

دکتر Alison Estabrook رئیس بخش جراحی پستان در مرکز Comprehensive Breast Center در بیمارستان Mount Sinai Roosevelt در شهر نیویورک موافق بود که همانطور که این احتمال در مورد تمام ابزارهای مربوط به چکاپ سرطان وجود دارد، ماموگرام ها نیز می توانند دچار خطا شوند.

او گفت این تحقیق پرسش های مهمی را مطرح می کند: آیا می توانیم گروهی از زنان را بیابیم که نیازی نداشته باشند سالانه تحت چکاپ قرار بگیرند؟ آیا می توانیم به جراحان و سایر انکلوژیست های سینه آموزش دهیم تا سرطان ها را در مراحل اولیه تحت درمان بیش از حد قرار ندهند؟

اما دکتر برینک معتقد است که این تحقیق استرالیایی معایبی دارد.

او متذکر شد خانم های شرکت کننده در این آزمون به مدت حداقل دو سال بود که ماموگرافی انجام نداده بودند، او گفت خانم هایی که انتخاب می کنند ماموگرافی انجام ندهند ممکن است در مقایسه با خانم هایی که هر سال این چکاپ را انجام می دهند، بر تصمیم خود شدیدا پایدار بمانند.

وی افزود در مقایسه با زنانی که سالانه این تست را انجام می دهند آن ها بیشتر مشتاقند تا نظرات خود را ارائه دهند. هم چنین عنوان کرد در این آزمون افرادی که ریسک ابتلا به سرطان سینه در آن ها بالا بوده است، از آزمون حذف شده اند در صورتی که این افراد به آگاهی بیشتری درباره مزایای ماموگرام ها نیاز دارند.

تاریخ انتشار: 1393/12/07
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه