بر اساس گفته محققین، خانم هایی که در دوران بارداری خود سیگار می کشند، دو تا سه برابر سایر افراد خطر ابتلا به دیابت را در فرزندان دختر خود (در دوران بلوغ) افزایش می دهند.

این یافته ها بر اساس تحقیقی است که بر روی 1800 خانم انجام گرفته است که مادران آنها در آزمون اولیه شرکت داشتند.

در سال های 1959 تا 1967 همه مادران مراقبت های مربوط به زنان و زایمان را در سانفرانسیسکو دریافت کردند. از آن جایی که تحقیق اولیه در مورد ریسک ابتلا به سرطان سینه انجام شده بود، هیچ یک از فرزندان پسر در آنالیز اخیر وارد نشده اند.

این یافته ها بر مبنای تحقیقات قبلی بود که نشان می داد در معرض سیگار قرار گرفتن ریسک چاقی و کاهش وزن به هنگام تولد را افزایش می دهد.

Michelle La Merrill استادیار سم شناسی زیست محیطی از دانشگاه داویس کالیفرنیا طی اخباری اعلام کرد این یافته ها با این ایده سازگار است که قرار گرفتن در معرض مواد و ترکیبات شیمایی در دوران بارداری می تواند با سلامتی و بیماری ارتباط داشته باشد.  

وی افزود: متوجه شدیم که صرف نظر از چاقی و کم بودن وزن نوزاد در هنگام تولد، سیگار کشیدن والدین فاکتور خطری برای دیابت نیز محسوب می شود. بر اساس گفته های این محقق این آزمون نشان می دهد که اگر یکی از والدین سیگار بکشد شما از دیابت در امان نخواهید بود حتی اگر لاغر باشید.

محققین دریافتند که خطر دیابت در خانم هایی که به واسطه عادت سیگار کشیدن پدر، در دوران جنینی در معرض سیگار قرار گرفته اند نیز بالاست، اما درجه و شدت این ریسک نا مشخص است.

با وجودی که ارتباطی بین سیگار کشیدن در دوران بارداری و ریسک ابتلا به دیابت در فرزندان دختر وجود دارد، اما در این تحقیق رابطه علت و معلولی اثبات نشد.

La Merrill و همکاران یافته های خود را در تاریخ 9 فوریه و در ژورنال Developmental Origins of Health and Disease منتشر کردند.

تاریخ انتشار: 1393/12/04
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه