بر اساس تحقیقات جدید، خانم هایی که بعد از دوران یائسگی هورمون درمانی می کنند – حتی برای چند سال- بیشتر در خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند.

بر اساس تحقیقی جدید مشخص شد خانم هایی که کمتر از 5 سال بعد از دوران یائسگی از هورمون درمانی استفاده می کنند، تا 40% در خطر بروز سرطان تخمدان قرار دارند.

دکتر Richard Peto استاد آمار پزشکی و اپیدمیولوژی از دانشگاه آکسفورد در انگلستان عنوان کرد ما شواهدی داریم که نشان می دهد هورمون درمانی با ریسک سرطان تخمدان همراه است.  

او ادامه داد این ریسک به لحاظ آماری معنی دار است اما تاکید کرد که این ریسک سهم کوچکی دارد، یعنی افرادی که در حدود سن 50 سالگی به مدت 5 سال هورمون درمانی می کنند، هر 1000 نفر انتظار یک مورد تشخیص ابتلا به سرطان تخمدان وجود دارد، ضمن آنکه در هر 1700 مورد بیمار احتمال یک مورد مرگ نیز وجود دارد.

قابل توجه است که این آزمون به گونه ای طراحی نشده بود که رابطه علت و معلولی را بین هورمون درمانی و سرطان تخمدان نشان دهد.

اما دکتر Peto و همکاران این ادعا را دارند که استفاده از هورمون در سرطان تخمدان دخالت دارد. اما مشخص نیست که چطور هورمون درمانی می تواند ریسک سرطان تخمدان را افزایش دهد، او افزود ما مکانیسم مربوط به این جریان را نمی دانیم.

این تحقیق در 13 فوریه به صورت آن لاین در مجله لانست (The Lancet) منتشر شد.

بر اساس آن چه که از انجمن سرطان آمریکا در دست است، در ایالات متحده آمریکا امسال، بیش از 21000 مورد تشخیص ابتلا به سرطان تخمدان وجود داشت. بر اساس تخمین های ACS در حدود 14000 خانم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

در سال های 1990 استفاده از هورمون برای کمک به تخفیف علائم یائسگی بسیار رایج شد. اما بعد از آزمون Women's Health Initiative در سال 2002، استفاده از هورمون ها متوقف شد زیرا محققین دریافتند به این نحو احتمال حمله قلبی، سکته و لخته خون در افرادی که از هورمون استفاده می کنند افزایش می یابد، بنابراین این نحوه درمان کمتر استفاده شد. بر اساس اطلاعات به دست آمده، در حدود 6 میلیون خانم در انگلیس و ایالات متحده آمریکا هنوز از هورمون ها استفاده می کنند.

پزشکان عموما توصیه می کنند که اگر خانمی تحت چنین درمانی قرار دارد، دوره درمان برای تخفیف علائم آزار دهنده یائسگی اعم از گرگرفتگی و تعریق های شبانه، باید تا حد ممکن بسیار کوتاه باشد.

در این آزمون دکتر Peto و همکاران نتیجه 52 تحقیق مختلف را با بیش از 12000 خانم مبتلا به سرطان تخمدان کنار هم قرار دادند که در حدود نیمی از این خانم ها تحت هورمون درمانی قرار داشتند.  

افزایش ریسک سرطان تخمدان در بحث هورمون درمانی در خانم های اروپایی و آمریکایی مشابه هم است. یافته ها نشان داد افزایش ریسک در استفاده از استروژن-پروژسترون یا استروژن تنها مشابه بوده است.

هورمون درمانی احتمال ابتلا به دو نوع از چهار نوع سرطان تخمدان و سرطان آندومتر از نوع اندومتریوئید و سروز را افزایش می دهد. این دو نوع سرطان تخمدان و آندومتر، بسیار شایع هستند.

بر اساس گفته های دکتر Peto، وقتی بحث هورمون درمانی و ریسک سرطان تخمدان مطرح است، این یافته ها به این معنا نیست که بازه درمانی کمتر از 5 سال بی خطر خواهد بود.

افزایش ریسک سرطان تخمدان در اثر هورمون درمانی کمتر از ریسکی است که هورمون درمانی برای سرطان سینه به دنبال دارد.

دکتر Peto تاکید کرد در این آزمون بحث هورمون درمانی در دوران بعد از یائسگی است و این ربطی به استفاده از هورمون ها برای کنترل بارداری ندارد. او توضیح داد در واقع  کنتراسپتیوهای هورمونی ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می دهد.

دکتر رابرت مورگان پروفسور آنکولوژی در مرکز جامع سرطان City of Hope در Duarte کالیفرنیا، این دیدگاه را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد این نوع درمان ریسک سرطان تخمدان را کمی افزایش می دهد و در عموم جمعیت، ریسک ابتلا به این نوع بیماری (سرطان تخمدان) کم است.

او ادامه داد جقیقت این است که هورمون درمانی ریسک کمی را در مورد سرطان تخمدان به همراه دارد از این رو استفاده یا عدم استفاده از آن به شرایط درمانی بستگی دارد. اما او موافق بود که در صورت نیاز خانم ها مصرف هورمون ها را برای تخفیف علائم آزار دهنده یائسگی به کار برند و در این صورت دوره درمان تا حد امکان کوتاه باشد و دوز مصرفی در کمترین حالت باشد.

دکتر مورگان ادامه داد استفاده از هورمون ها در کوتاه ترین زمان ممکن و در کمترین دوز برای کاهش ریسک سرطان سینه توصیه می شود، اما مصرف طولانی تر آن، با افزایش ریسک همراه خواهد بود.

تاریخ انتشار: 1393/11/30
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه