بر اساس اخبار جدیدی که منتشر شده است، مکمل های آهن با دوز کم به بازیابی آهن و هموگلوبین خون اهدا کنندگان سرعت می بخشد، همو گلوبین، پروتئینی غنی از آهن است که در سلول های قرمز خون ناقل اکسیژن می باشد.

بر اساس گفته های دکتر Joseph Kiss مدیر موسسه طب انتقال خون در دانشگاه پیتزبورگ این تحقیق اهمیت حفظ مقدار آهن را بعد از اهدای خون نشان می دهد همچنین بیان می کند که مکمل های آهن به طور موثری به بازسازی هموگلوبین کمک می کند و این قضیه حتی در اهداکنندگانی که میزان آهن بالاتری دارند نیز صادق است.

این تحقیق شامل 215 فرد بالغ اهدا کننده است که در چهار مرکز اهدای خون در آمریکا حضور داشتند.

بر اساس اخبار جدیدی که توسط موسسه ملی قلب، ریه و خون در ایالات متحده آمریکا (NHLBI) منتشر شد، اهدا کنندگان خون مجازند هر هشت هفته یک پاینت خون اهدا کنند، اما 25 تا 35 درصد این افراد دچار فقر آهن می شوند که منجر به خستگی و کم خونی می شود در نتیجه افراد به طور موقت نمی توانند خون اهدا کنند.

در این آزمون، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه افرادی بودند که مقدار آهن بیشتری داشتند و گروه دیگر مقدار آهن کمتری داشتند. در هر گروه، نیمی از شرکت کنندگان مکمل های آهن با دوز کم دریافت می کردند، 38 میلی گرم، به طور روزانه و به مدت 24 هفته بعد از اهدای خون، اما گروه دیگر هیچ مکملی دریافت نمی کرد.

بعد از مقایسه های انجام شده محققین دریافتند مقدار هموگلوبین در افرادی که مکمل آهن دریافت می کردند، در هر دو گروه، چه افرادی که مقدار آهن کمتری داشتند و چه افرادی که مقدار آهن بالایی  داشتند، خیلی سریع تر به میزان قبل از اهدای خون باز می گشت (به ترتیب 5 هفته در مقابل 23 هفته و 4 هفته در مقابل 11 هفته).

اهداکنندگانی که مکمل آهن دریافت می کردند، آهن از دست رفته را زودتر از گروهی که مکمل دریافت نمی کرد بازسازی کردند: 11 هفته در مقابل 24 هفته و یا بیشتر. بر اساس گفته های محققین، بعد از 24 هفته، دو سوم شرکت کنندگانی که مکمل آهن دریافت نمی کردند هنوز آهن از دست رفته را جبران نکرده بودند.

این آزمون با سرمایه گذاری سازمان NHLBI انجام گرفت و در 10 فوریه در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد.

دکتر Simone Glynn مسئول شعبه درمان های بالینی و  اپیدمیولوژی خون در NHLBI عنوان کرد این تحقیق ما را به درک چگونگی حفظ مقدار آهن خون در افراد اهدا کننده هدایت کرد. حفظ میزان آهن در افراد اهدا کننده این امکان را فراهم می آورد تا این افراد در امنیت و بدون خطر به فرایند اهدای خون ادامه دهند، بنابراین منبع خون کافی برای بیماران نیازمند، فراهم می شود.

تاریخ انتشار: 1393/11/28
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه