بر اساس تحقیقات جدید نشان داده شده است، افراد بالغی که دچار کاهش ویتامین D هستند و در دوران کودکی و نوجوانی آنها نیز این مشکل وجود داشته، احتمالا در خطر گرفتگی و ضخیم تر شدن عروق قرار دارند.

سخت شدن عروق و شریان ها با بیماری های قلبی ارتباط دارد.

در این تحقیق بیش از 2100 نفر اهل فنلاند حضور داشتند. مقدار ویتامین D آنها در سنین 3 تا 18 سالگی اندازه گیری شد و در سنین 30 تا 45 سالگی نیز وضعیت ضخیم شدن عروق افراد مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس تحقیقی که در 10 فوریه در ژورنال Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شد افرادی که پایین ترین میزان ویتامین D را در دوران نوجوانی داشتند، در دوران بلوغ و بزرگسالی نیز بیشتر در خطر ضخیم شدن عروق، قرار داشتند.  

این ارتباط مستقل از سایر فاکتورهای خطری است که به بیماری های قلبی ارتباط دارد اعم از فشار خون بالا، سیگار کشیدن، تغذیه نامناسب ، فقدان ورزش و چاقی.

تنها در یک مورد ارتباط بین مقدار ویتامین D در دوران کودکی و ابتلا به بیماری های قلبی در آینده مشاهده شد. در این تحقیق رابطه علت و معلولی اثبات نشد.  

برای دریافت ارتباط بین کاهش ویتامین D و ضخیم تر شدن عروق به تحقیقات بیشتری نیاز است اما بر اساس گفته های دکترMarkus Juonala  متخصص طب داخلی و غدد از دانشگاه  تورکو در فنلاند این یافته ها مشخص می کند که کودکان باید از مقادیر کافی ویتامین D در رژیم غذایی برخوردار باشند.  

بر اساس پیش زمینه محققین، تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود ارتباطی بین کاهش مقدار ویتامین D و افزایش خطر حملات قلبی وجود دارد. محققین عنوان می کنند که فقر ویتامین D یکی از مشکلات شایع در بین کودکان سرتاسر جهان است.   

تاریخ انتشار: 1393/11/28
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه