جیوه موجود در غذاهای دریایی، ریسک ابتلا به بیماری های خودایمنی را در خانم ها افزایش می دهد

بر اساس تحقیقات جدید، جیوه یافت شده در برخی غذاهای دریایی ممکن است با اختلالات خود ایمنی در زنانی که در سنین باروری قرار دارند، ارتباط داشته باشد.

بیماری های خود ایمنی وقتی ایجاد می شود که پاسخ ایمنی بدن بیراهه می رود و بدن به سلول های سالم حمله می کند. از جمله این بیماری ها می توان به لوپوس، آرتیت روماتوئید، مالتیپل اسکلروزیس، بیماری التهابی روده و سندرم Sjogren، اشاره کرد.

بر اساس آنچه که محققین دانشگاه میشیگان عنوان کرده اند این گونه بیماری ها تقریبا 50 میلیون آمریکایی را مبتلا کرده است و بیشترین آمار این جمعیت را زنان تشکیل داده اند.

دکتر Emily Somers در اخبار جدید دانشگاه عنوان کرد، ما درک خوبی از این مطلب نداریم که چرا افراد دچار اختلالات خودایمنی می شوند.

او افزود، تعداد زیادی از موارد مشاهده شده توجیه ژنتیکی ندارد. باور دارم که مطالعه فاکتورهای محیطی به ما در درک این موضوع کمک خواهد کرد که چرا خودایمنی اتفاق می افتد و چطور ما می توانیم در راستای بهبود آن عمل کنیم. او همچنان عنوان کرد، در آزمونی که انجام شد، به این نتیجه رسیدیم در معرض جیوه قرار داشتن یکی از فاکتورهای خطر اصلی برای اختلالات خود ایمنی محسوب می شود.

دکتر Somers به عنوان استادیار در دپارتمان طب داخلی بخش روموتولوژی، علم بهداشت محیط زیست و بخش زنان و زایمان در دانشگاه پزشکی میشیگان و مدارس Public Health در Ann Arbor  فعالیت دارد.

دکتر Somers و همکاران یافته های خود را در تاریخ 10 فوریه و با عنوان

Environmental Health Perspectives به چاپ رساندند.

تیم تحقیقاتی اشاره کرد که swordfish، king mackerel و ماهی tile از جمله منابع غذایی شناخته شده ای هستند که حاوی مقادیر بالایی از جیوه می باشند. میگو، کنسرو تون ماهی و سالمون نیز حاوی مقادیر کمتری از جیوه هستند.

بر اساس توجه محققین، این موضوع سبب نگرانی در مورد اختلالات ایمنی ناشی از جیوه در زنانی  می شود که در سنین باروری قرار دارند و بر اساس آنچه که سازمان غذا و دارو آمریکا و آژانس حفاظت محیط زیست عنوان شده است، حداکثر مصرف 12 اونس غذاهای دریایی در هفته برای خانم های باردار، بی خطر است.

برای تشریح فاکتورهای خطر مربوط به اختلالات خود ایمنی، محققین بر اطلاعات دولت متمرکز شده اند که از جمعیت زنان 16 تا 49 ساله و در سال های 1999 تا 2004 به دست آمده است.

نتیجه: اگر بیش از حد در معرض جیوه قرار بگیریم، میزان پروتئین هایی به نام اوتو آنتی بادی ها افزایش می یابد. چنین پروتئین هایی وقتی تولید می شود که سیستم ایمنی دچار نقص شده باشد و دیگر نتواند سلول های سالم را از سلول ها مضر تشخیص دهد، در نتیجه حضور این پروتئین ها شاخصی از بیمارهای خود ایمنی است.

در حالی که این تحقیق ارتباطی بین جیوه و خطرات احتمالی مربوط به بیماری خود ایمنی را نشان می دهد، اما اثبات نکرده است که جیوه قطعا منجر به ایجاد چنین اختلالاتی می شود.

دکتر Somers تاکید کرد وجود اوتوآنتی بادی ها الزاما بدین معنا نیست که آنها منجر به بیماری خود ایمنی خواهند شد.

او توضیح می دهد اما ما می دانیم که اوتو آنتی بادی ها شاخص های مهمی برای ابتلا به بیماری های خود ایمنی در آینده خواهند بود و ممکن است در تشخیص به موقع این گونه اختلالات موثر باشند.

او افزود برای خانم هایی که در سنین باروری قرار دارند و مخصوصا افرادی که در خطر ابتلا به این بیماری ها هستند، شاید لازم باشد در مصرف غذاهای دریایی دقت و پیگیری بهتری شود.

تاریخ انتشار: 1393/11/28
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه