بر اساس تحقیقات جدید ارتباطی بین یائسگی زودرس و سندرم خستگی مزمن (CFS) وجود دارد.

محققین مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا عنوان کردند این یافته ها احتمالا توضیح می دهد که چرا خانم ها دو تا چهار برابر بیشتر از مردان دچار CFS می شوند و چرا این شرایط در بین خانم های چهل ساله شایع است.

 

دکتر Margery Gass مدیر اجرایی انجمن یائسگی آمریکا در اخبار انجمن عنوان کرد در جامعه ما CFS یا سندرم خستگی مزمن در دوران میانسالی زنان می تواند تلفات بزرگی بر زندگی و سیستم سلامت آنها داشته باشد. آگاهی از ارتباط بین CFS و یائسگی زودرس می تواند به زنان کمک کند تا علائم یائسگی را از CFS تشخیص دهند.

اگر چه در این تحقیق ارتباط بین یائسگی زودرس و سندرم خستگی مزمن نشان داده شد اما محققین نتوانستند متوجه شوند که آیا یکی از این شرایط سبب بروز دیگری می شود و یا این که فاکتورهای دیگری وجود دارند که سبب بروز هر دو شرایط می شوند.

نتایج این تحقیق در 4 فوریه در ژرونال یائسگی منتشر شد.

در این تحقیق 84 خانم حضور داشتند و گروه شاهد نیز شامل 73 خانم سالم در ایالت جورجیا بود، اطلاعات مربوط به سلامت جنیکولوژیکال آنها در دست بود.

در مقایسه با افرادی که در گروه شاهد قرار داشتند خانم هایی که دچار سندرم خستگی مزمن بودند 12 برابر بیشتر در معرض دردهای لگنی قرار داشتند که این ربطی به قاعدگی نداشت. خونریزی قاعدگی در این افراد بیشتر از گروه شاهد بود (74 درصد در مقابل 42%) و بین پریودها نیز خونریزی بیشتری داشتند (49 درصد در مقابل 23 درصد). این تحقیقات نشان داد که خانم های مبتلا به CFS بیشتر در خطر از دست دادن پریودها هستند (38 درصد در مقابل 22 درصد).

خانم هایی که دچار سندرم خستگی مزمن بودند بیشتر از افراد گروه شاهد از هورمون ها با اهدافی غیر از کنترل بارداری استفاده می کردند برای مثال درمان پریودهای نامنظم، علائم یائسگی و یا علائم مربوط به از دست دادن توده استخوان (57 درصد در مقابل 26 درصد).

این تحقیق نشان داد که 66% خانم های مبتلا به CFS حداقل یک بار تحت جراحی جنیکولوژیک قرار گرفته بودند (در حالی که در گروه شاهد 32% افراد چنین جراحی هایی را انجام داده بودند. شایع ترین نوع جراحی انجام شده نیز هیسترکتومی بود (55 % در مقابل 19%).

انجام هیسترکتومی با یائسگی زودرس مرتبط است (قبل از 45 سال)، و 62% خانم های مبتلا به CFS این جراحی را انجام داده بودند در حالی که آمار آن در گروه شاهد 33 درصد بود. خونریزی ناشی از هیسترکتومی در خانم های مبتلا به CFS بیشتر و شایع تر بود.

در این تحقیق، خانم های مبتلا به CFS در مقایسه با خانم های گروه شاهد زودتر به یائسگی طبیعی می رسیدند اما تفاوت معنی دار و قابل توجهی از این نظر بین دو گروه مشاهده نشد.

تحقیقات قبلی به ارتباط بین سندرم خستگی مزمن با دردهای لگنی و شرایط جنیکولوژیک مانند آندومتریوز و ناهنجار و اختلالات قاعدگی پرداخته بود. بر اساس گفته های محققین، این نخستین تحقیقی بود که به ارتباط بین CFS و یائسگی زودرس می پردازد.

محققین می گویند برای بررسی این ارتباط احتمالی به تحقیقات بیشتری نیاز است و لازم است که پزشکان علائم CFS را در زنان مبتلا به دردهای لگنی و مشکلات جنیکولوژیک بررسی نمایند. علائم CFS می تواند شامل دردهای ماهیچه ای و مفاصل، اختلال در خواب و حافظه و همچنین تشدید این علائم بعد از انجام کارهای شدید باشد.

تاریخ انتشار: 1393/12/01
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه