محققین عنوان کردند اطلاعات مربوط به کنترل بارداری در کلینیک های درماتولوژی (متخصصین پوست) می تواند به استفاده مطمئن از ایزوترتینوئین کمک کند، ایزوترتینوئین داروی شناخته شده ای است که می تواند منجر به نقص در جنین شود.

ایزوترتینوئین دارویی است که با نام تجاری Accutane فروخته می شود. بر اساس آنچه که سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد، مصرف این دارو با این برند خاص قطع شد. اما این دارو هنوز تحت نام های تجاری دیگری (Absorica, Amnesteem, Claravis, Myorisan, Sotret, Zenatane) در بازار وجود دارد.

 

FDA برای بررسی بیشتر به خانم هایی نیاز دارد که در سنین باروری قرار داشته باشند و ضمن استفاده از ایزوترتینوئین از دو فرم کنتراسپتیو نیز استفاده کنند.

طی این تحقیق 100 خانم بیمار از کلینیک درماتولوژی جذب شدند. متوسط سن آن ها 27 سال بود. تقریبا دو سوم از آن ها تحصیلات دانشگاهی داشتند. دانش آن ها در مورد 8 روش کنترل بارداری قبل و بعد از اطلاع رسانی مورد ارزیابی قرار گرفت، اطلاع رسانی ار طریق مطالعه برگه هایی بود که حاوی اطلاعاتی در مورد پیشگیری از بارداری بود.

قبل از دیدن اطلاعات موجود در برگه ها، خانم ها اثر بخشی و ایمن بودن نیمی از روش ها را به درستی مورد قضاوت قرار دادند. بعد از خواندن اطلاعات برگه ها در زمان بسیار کوتاه، نشان داده شد توانایی افراد در تشخیص اثربخش بودن روش ها تا 33 درصد افزایش یافت، البته این بستگی به فرم روش پیشگیری داشت.

محققین دریافتند بیشترین میزان افزایش معلومات برای کنتراسپتیوهای ایمپلنت، دستگاه های درون رحمی (IUDs), پچ کنتراسپتیو، قرص های خوراکی برای پیشگیری و حتی کاندوم ها اتفاق افتاده است.

دکتر کارلی وارنر از دانشگاه پیترزبورگ و همکاران او این گونه نتیجه گیری کردند که این برگه ها می تواند دانش بیماران را در مورد ضد بارداری ها افزایش دهد ضمن آن که می تواند مانع از مصرف ایزوترتینوئین شود.

متخصص دیگر به نام Doris Day از بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک در این زمینه عنوان کرد با وجود سخت گیری های دقیقی که صورت گرفته است، می دانیم هنوز بارداری هایی وجود دارد که همزمان با مصرف ایزوترتینوئین اتفاق می افتد. او ادامه می دهد تاسف آور است که خیلی از کسانی که از این دارو استفاده می کنند به اطلاعات و اسنادی که در مورد این دارو وجود دارد دسترسی ندارند زیرا خیلی از پزشکان نمی خواهند و یا نمی توانند به بهبود این شرایط کمک کنند.

ایشان ادامه می دهد این نگرانی وجود خواهد داشت مگر آن که ما بتوانیم تعداد بارداری های ناخواسته را کاهش دهیم و باید آگاه باشیم کسانی که از آکنه های شدید رنج می برند با این ترتیب دچار زخم عمیق تری می شوند که تا ابد آثارش باقی خواهد ماند.

این تحقیق در 4 فوریه در ژورنال JAMA Dermatology منتشر شده است.

دکتر ماری لگر از دانشگاه نیویورک عنوان کرد، این تحقیق نشان داد که حتی با کوچکترین سرمایه گذاری زمانی می توان درک پزشکان و بیماران را در مورد انتخاب روش های پیشگیری افزایش داد.

او افزود با پر کردن خلا هایی موجود می توان مانع بارداری در بیمارانی شد که از ایزوترتینوئین استفاده می کنند و کمک کنیم تا این اطمینان به وجود آید که متخصصین پوست آکنه را در زنان با بی دقتی تحت درمان قرار نخواهند داد.

تاریخ انتشار: 1393/11/25
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه