بر اساس اخبار و گزارشات جدید، شیوع سرطان ریه در کشورهای توسعه یافته در زنان از سرطان سینه نیز فراتر رفته است و این نشان دهنده تغییر الگوهای سیگارکشیدن در میان زنان سرتاسر دنیاست.

بر اساس توضیحات محققین، در چهار دهه اخیر گروه زیادی از زنان به سیگار کشیدن روی آورده اند و در حال حاضر عواقب وخیم آن در کشورهای توسعه یافته مشاهده می شود. مدت هاست که سرطان ریه در مردان به عنوانی سرطانی وخیم و کشنده شناخته شده بود و اکنون چند سالی است که عامل مرگ و میر زنان نیز محسوب می شود.

 

بر اساس گفته های Lindsey Torre اپیدمیولوژیست انجمن سرطان آمریکا،این بیماری همیشه به دلیل سیگار کشیدن به وجود آمده است. او ادامه می دهد در دو، سه دهه اخیر مرگ ناشی از سرطان ریه به دلیل سیگار کشیدن به وجود آمده و پیشرفت این بیماری در طولانی مدت اتفاق می افتد.

او می گوید مرگ ناشی از سرطان ریه که ما امروز شاهد آن هستیم به دلیل گرایش به سیگارکشیدن است که در سال های 1970 آغاز شد زمانی که خانم های زیادی به سیگار کشیدن روی آوردند.

او ادامه می دهد در خیلی از کشورهای توسعه یافته نرخ مرگ ناشی از سرطان سینه در چند دهه گذشته پایدار بوده و با تشخیص و درمان به موقع تا حدی نیز کاهش داشته است.

در همین بازه زمانی نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در سرتاسر دنیا رو به افزایش است. اما در ایالات متحده آمریکا تا حدی کاهش یافته است.

او عنوان می کند انتظار داریم که نرخ سیگار کشیدن در زنان کاهش یابد، که در این صورت میزان سرطان ریه نیز در طول سی سال آینده کاهش خواهد یافت.

بر اساس گفته های دکتر Torre در کشورهای در حال توسعه، انتظار می رود نرخ بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در زنان نیز مانند مردان افزایش یابد. در کشورهای در حال توسعه سرطان ریه علت مرگ و میر در مردان به حساب می آید و سرطان سینه نیز در بین زنان هم چنان به عنوان دلیلی برای مرگ و میر شناخته شده است.

گزارشات به دست آمده از سرتاسر دنیا با استفاده از اطلاعات حاصل از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به دست آمده است و در ژورنال سرطان در چهار فوریه منتشر شده است (Cancer Journal for Clinicians).

یکی از محققین ایالات متحده آمریکا عنوان کرد که از یافته های به دست آمده چندان متعجب نشده است.

دکتر Norman Edelman مشاور ارشد انجمن سرطان آمریکا گفت: ما می دانیم که سرطان ریه یکی از دلایل مرگ و میر در زنان ایالات متحده آمریکاست.

در این تحقیق نشان داده شد که این آمار نه تنها در ایالات متحده آمریکا بلکه در سایر کشورهای توسعه یافته نیز صادق است.

دکتر Edelman عنوان کرد افراد در کشورهای فقیر عادات غلط کشورهای غربی مانند سیگار کشیدن را آموخته اند از این روست که نرخ سرطان ریه در مردان رو به افزایش است.

بر اساس این گزارش،در سال 2012، 14.1 میلیون مورد ابتلا به سرطان ریه تخمین زده شده است و 8.2 میلیون نفر نیز بر اثر ابتلا به این سرطان جان خود را از دست دادند.

محققین اشاره کرده اند که در کشورهای در حال توسعه طیفی از سرطان هایی که با عفونت مرتبط بوده اند از جمله کبد، معده و دهانه رحم وجود داشته است، مادامی که این کشورها سبک زندگی غربی را پیش گرفته اند، سرطان های نادر از جمله ریه، کولون و سینه رو به افزایش است.

در کشورهای توسعه یافته، سرطان پروستات و سینه بسیار شایع تشخیص داده شده است، سرطان ریه نیز یکی از دلایل رایج مرگ و میر در زنان و مردان محسوب می شود.

محققین دریافتند هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه، سرطان کولون یکی از دلایل شایع مرگ و میر محسوب می شود.

محققین گفته اند به طور کلی سرطان هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه بسیار شایع است. آن ها توضیح می دهند که موارد ابتلا به سرطان در جوامع در حال افزایش است زیرا فاکتورهای خطر مانند سیگار کشیدن، افزایش وزن، بی تحرکی فیزیکی و تغییر در الگوهای باروری نیز شیوع بیشتری پیدا کرده است.

محققین در انجمن سرطان آمریکا عنوان کرده اند که برای کنترل اوضاع روبه رشد سرطان به همکاری دولت ها، بخش های خصوصی و افراد نیازمندیم.

می توان از بروز خیلی از سرطان ها جلوگیری کرد. ترک سیگار می تواند از بروز سرطان ریه، دهان و گلو پیشگیری کند، واکسیناسیون نیز برعلیه سرطان کبد و دهانه رحم می تواند مفید باشد.

محققین اضافه می کنند با تشخیص به موقع، افزایش فعالیت فیزیکی و رژیم های سالم می توان بروز سرطان را کاهش داد. و در مورد کسانی که به سرطان مبتلا شده اند درمان های بهتر و مراقبت های ویژه می تواند به کاهش درد آن ها کمک کند.

تاریخ انتشار: 1393/11/24
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه