داروی (Ibrance (palbociclib توسط سازمان دارو و غذا ایالات متحده آمریکا مورد تائید قرار گرفت، این دارو برای درمان سرطان پیشرفته سینه در زنان یائسه به کار می رود.

بر اساس اخبار , FDAسرطان سینه دومین نوع سرطان شایع در بین زنان ایالات متحده آمریکا محسوب می شود.به استناد سازمان ملی سرطان، در سال 2014 تشخیص داده شد تقریبا 233000 خانم در ایالات متحده آمریکا به این نوع سرطان دچارشدند و 40000 نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

 

داروی Ibrance مولکول هایی را مهار می کند که منجر به رشد سلول های سرطانی می شود. بر اساس گفته های FDA این دارو برای خانم های یائسه ای که مبتلا به سرطان سینه ( که نسبت به رسپتورهای استروژن مثبت و نسبت به فاکتور رشد سلولهای اپیدرمال انسانی منفی human epidermal growth factor 2 هستند) و درمانی مبتنی بر اندوکراین دریافت نکرده اند، مورد تایید قرار گرفته است. این بدان معناست که می توان این دارو را با داروی ضد سرطان دیگری به نام Femara (لتروزول) ترکیب کرد.

اثر بخشی این دارو در بین 165 خانم یائسه که مبتلا به این نوع از سرطان سینه بوده اند تست شده است.بر اساس گفته های FDA افرادی که این دارو را با لتروزول دریافت می کردند 20 ماه بدون این که بیماری پیشرفتی داشته باشد به زندگی خود ادامه دادند، در مقابل خانم هایی که فقط لتروزول دریافت می کردند حدود 10 ماه زندگی می کردند.

یکی از شایع ترین اثرات جانبی این دارو کاهش تعداد سلول های خونی است که با عفونت ها مقابله می کنند، ضمن این که عوارضی مانند ضعف، خستگی، آنمی، عفونت بخش فوقانی دستگاه تنفسی، ریزش مو، کاهش پلاکت خون، کاهش اشتها، آسیب های عصبی و خونریزی بینی را نیز همراه دارد. بر اساس توصیه های FDA پزشکان باید در مورد ریسک های احتمالی این دارو به بیماران خود آگاهی لازم را بدهد.

داروی Ibrance توسط شرکت فایزر در شهر نیویورک وارد بازار شده است.

تاریخ انتشار: 1393/11/21
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه